Annons

Bör man ha copyright och vattenstämpel?

Produkter
(logga in för att koppla)

blixten2222

Aktiv medlem
Jag undrar först hur man får till en synlig samt osynlig vattenstämpel i LR?
Sen undrar jag om ni tycker jag bör tillämpa dessa grejer med tanke på att beställaren ska publicera mina bilder på deras Fb?
 
Du frågar samma sak om och om igen. Personligen tycker jag att en bild med vattenstämpel är ful och tänker som så att enda sättet att vara helt säker att ingen stjäl din bild är att inte publicera online. Att publicera på facebook är väl också att ge dem tillåtelse att använda bilden. Oberoende hur din bild används utan lov är det olagligt, förutom i USA där din bild måste registreras på någon copyright sida och det kostar en slant.
 
Du frågar samma sak om och om igen. Personligen tycker jag att en bild med vattenstämpel är ful och tänker som så att enda sättet att vara helt säker att ingen stjäl din bild är att inte publicera online. Att publicera på facebook är väl också att ge dem tillåtelse att använda bilden. Oberoende hur din bild används utan lov är det olagligt, förutom i USA där din bild måste registreras på någon copyright sida och det kostar en slant.

Men en bild med osynlig vattenstämpel kan väl inte bli fulare än originalbilden? Inte för att jag förstår vad man ska med vattenstämplar till men.... :)

Till OP.
Om du har en beställare. Varför ska du vattenstämpla bilerna öh? Är det inte beställarens bilder? Vad betalar beställaren för om de har rätt att lägga dem på fejjan men du känner ett behov av att vattenstämpla bilderna?

Eller är du rädd att du inte ska känna igen dem senare?
 
Men en bild med osynlig vattenstämpel kan väl inte bli fulare än originalbilden? Inte för att jag förstår vad man ska med vattenstämplar till men.... :)

Till OP.
Om du har en beställare. Varför ska du vattenstämpla bilerna öh? Är det inte beställarens bilder? Vad betalar beställaren för om de har rätt att lägga dem på fejjan men du känner ett behov av att vattenstämpla bilderna?

Eller är du rädd att du inte ska känna igen dem senare?

Beror väl på vilken användning beställaren betalat för. Om denne betalat för användning på och bilderna sedan dyker upp någon annanstans skulle det kunna vara läge för ytterligare en faktura.
 
På fejsbok lämnar man enligt användaravtalet över rätten till fejsbok så det kvittar väl vilka stämplar man använder.
 
Ska du vattenstämpla åt beställaren? Han denne begärt det?
Hur tänker du när säger "osynlig vattenstämpel"?
 
Tack för alla svar. Men just de. Osynlig vattenstämpel verkar finnas.
1. Jag tog o valde vattenstämpel i LR. Men något synligt dök då ej upp?

2.Vad menas med copyright i metadatan?
Är det någon mening med det?
3.Vart lägger man in sina egna uppgifter i metadatan?

4.Kan jag i LR göra en retusch sen be LR göra samma retusch på resterande bilder? Eller måste man ta en bild i taget?
De råkade bli många frågor i ett får se om någon orkar reda ut det :)
Samt kanske fel tråd för någon fråga. Men men :)
 
4.Kan jag i LR göra en retusch sen be LR göra samma retusch på resterande bilder? Eller måste man ta en bild i taget?
De råkade bli många frågor i ett får se om någon orkar reda ut det :)
Samt kanske fel tråd för någon fråga. Men men :)

I framkallningsmodulen klickar du "kopiera" nere till vänster. Det ploppar upp en ruta där du får välja allt som ska kopieras. Sedan väljer du vilka bilder du ska redigera och trycker "klistra in" nere till väster.
 
I framkallningsmodulen klickar du "kopiera" nere till vänster. Det ploppar upp en ruta där du får välja allt som ska kopieras. Sedan väljer du vilka bilder du ska redigera och trycker "klistra in" nere till väster.

OBS! Syns ej ifall vänstra panelen är gömd.

Även beskärningar kan kopieras och alla valda bilder beskärs lika som den du kopierade.
 
På fejsbok lämnar man enligt användaravtalet över rätten till fejsbok så det kvittar väl vilka stämplar man använder.

Om du tar en av mina bilder, så är den alltid min även om du lägger den på Facebook. Du och Facebook kan aldrig avtala bort mina rättigheter. Det måste du eller Facebook avtala med mig!
 
Senast ändrad:
Jag undrar först hur man får till en synlig samt osynlig vattenstämpel i LR?
Sen undrar jag om ni tycker jag bör tillämpa dessa grejer med tanke på att beställaren ska publicera mina bilder på deras Fb?


Personligen skulle jag aldrig få för mig att fördärva en bild med någon text överhuvudtaget. Jag är inte jurist men är säker på att bilder varken är mer eller mindre skyddade med stämpel.

//
 
Kapar denna tråden lite då jag har fråga som berör exakt samma ämne. Någon som har erfarenhet av att "vattenmärka" bilder onsynligt med t.ex. Digimarc https://www.digimarc.com/products/guardian/images/professional-edition

Hittar inte ett skvatt om detta på denna eminenta fotosida så antar att det måste vara skit alternativt att det bara hänger amatörer här. Jag är inte särskilt professionell men jag håller på med ett bildgalleri åt ett företag som vill kunna söka efter om någon använder bilderna på nätet.

Skulle det kunna vara ett alternativ?
 
Kapar denna tråden lite då jag har fråga som berör exakt samma ämne. Någon som har erfarenhet av att "vattenmärka" bilder onsynligt med t.ex. Digimarc https://www.digimarc.com/products/guardian/images/professional-edition

Hittar inte ett skvatt om detta på denna eminenta fotosida så antar att det måste vara skit alternativt att det bara hänger amatörer här. Jag är inte särskilt professionell men jag håller på med ett bildgalleri åt ett företag som vill kunna söka efter om någon använder bilderna på nätet.

Skulle det kunna vara ett alternativ?

Tvivlar på att ett "osynligt" vattenmärke överlever en uppladdning till FB.
http://www.kenrockwell.com/tech/digimark.htm

Och om du nu skulle upptäcka att Ivan i Ryssland använder din bild, är du då villig att driva en process?

Kika på tjänster som tineye som är gratis istället, det är iaf min mening.
 
Tvivlar på att ett "osynligt" vattenmärke överlever en uppladdning till FB.
http://www.kenrockwell.com/tech/digimark.htm

Och om du nu skulle upptäcka att Ivan i Ryssland använder din bild, är du då villig att driva en process?

Kika på tjänster som tineye som är gratis istället, det är iaf min mening.

Tineye verkar som en bra tjänst faktist. Skulle man kunna tänka sig att om man la till ett osynligt vattenmärke som bara syns i den blå kanalen i photoshop att detta kan detekteras av Tineye. Informationen torde väl ändå finnas där även om det inte syns. Eller tänker jag fel? Sorry, är lite novis. :)

Tanken är nänligen att vi ska bygga ett unikt galleri med produktbilder som skall vara fritt att avända av de som vill med vilkor att de länkar tillbaka till oss.
 
Tvivlar på att ett "osynligt" vattenmärke överlever en uppladdning till FB.
http://www.kenrockwell.com/tech/digimark.htm

Och om du nu skulle upptäcka att Ivan i Ryssland använder din bild, är du då villig att driva en process?

Kika på tjänster som tineye som är gratis istället, det är iaf min mening.

Är du medveten att artikeln är skriven 2004 och att han använder PS 6 som kom 2000? Det har nog hänt en hel del sedan dess. Något med Digimarc måste det nog vara eftersom de är marknadsledande. Jag använder det inte själv, har ingen egen erfarenhet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.