Annons

Bättre utrustnig GER bättre bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kände en person som ägde en Leica och som hävdade att det dels fanns fotografer och dels fanns Leicaägare. Själv kallade hans sig Leicaägare. :)

(Han gillade fina armbandsur och pennor också.)

Fotograferna som använder Leica brukar inte vara lika snabba att försvara sig med näbbar och klor som Leicaägare ;)

Jag förstår faktiskt de som använder Leica - de har en känsla som andra spegellösingar inte kommer i närheten av. Om Leica pillar in peaking, liveview och lite sånt i sin nästa M så är de förmodligen bäst på "riktigt" :D

På tal om Leica M9, äger ingen själv, men förstår dem som köper dem och kan inte förstå de som klankar ned på dem...

Det här klippet på Youtube tummar lite på det jag ser som hela poängen med dessa kameror:
http://www.youtube.com/watch?v=AZtj1o9oy4c

Skulle gärna vilja ha en som komplement till min DSLR, men tyvärr ligger den utanför mina prisramar.

Jag kände en person som ägde en Leica och som hävdade att det dels fanns fotografer och dels fanns Leicaägare. Själv kallade hans sig Leicaägare. :)

(Han gillade fina armbandsur och pennor också.)

Jag känner en också och han har verkligen onödigt mycket pengar, har som sagt en M9 och tar nog inte särskilt många bilder numera heller.

Fanns pengarna, så visst sjutton skulle det bli en Leica även för mig. Men bäst med Leica är väl de där 30000 kr-gluggarna. Leica hade / har ju också gott om förträfflig R-optik. Varför inte lansera en sjysst spegelreflex så man kan få fota med Leica-gluggar lite närmare än 0,7 m.

Man missar helt säkert en mekaniskt mycket välgjord kamera, och en hel del historia som är "inbyggd" i den, men missar man något i teknisk bildkvalitet? Jag tror inte det eftersom det finns kameror med bättre bildsensorer och som man kan montera Leicaobjektiv på. Vad man väljer bort om man monterar ett Leicaobjektiv på något annat än en Leica är möjligheten till vidvinkel, men annars torde nog fördelarna överväga.

(Man väljer också dålig pris/prestanda med en Leica. Om man inte har "onödigt" mycket pengar gör man rätt i att välja en annan kamera än en Leica, men jag ska nog ändå köpa en när jag blir rik ...)

När det gäller pris prestanda nu så regerar nog Nikons D3200. Som sagt en tiondel av vad ett M9 hus kostar.

Fanns pengarna, så visst sjutton skulle det bli en Leica även för mig. Men bäst med Leica är väl de där 30000 kr-gluggarna. Leica hade / har ju också gott om förträfflig R-optik. Varför inte lansera en sjysst spegelreflex så man kan få fota med Leica-gluggar lite närmare än 0,7 m.

Nää, jag skulle aldrig köpa en M9 i alla fall. Även om jag jobbar på museum så skulle jag aldrig vilja ha dessa antikvariska produkter som min personliga kamera. Det skulle kännas som att gå tillbaka till 60-talet för mig och jag skulle aldrig vilja avstå från de funktioner som finns nu som gör en modern kamera så mycket mer mångsidig än Leica M9.

... men däremot skulle jag säkert köpa en Leicaadapter till NEX och skruva på ett gäng av de bästa Leicaobjektiv jag kan få tag på eller på något liknande smidigt mindre system.

Fotograferna som använder Leica brukar inte vara lika snabba att försvara sig med näbbar och klor som Leicaägare ;)

Jag förstår faktiskt de som använder Leica - de har en känsla som andra spegellösingar inte kommer i närheten av. Om Leica pillar in peaking, liveview och lite sånt i sin nästa M så är de förmodligen bäst på "riktigt" :D

Vilka incitament finns för att det ska hända när det inte hänt hittills?

Vilka incitament finns för att det ska hända när det inte hänt hittills?

Tror inte heller det lär hända, men det är ju bara mjukvara så de kan ju pilla in det i M10 (om den har liveview). Hur som helst är mätsökare snabbinställda ändå om man kan använda dem (och jag kan det inte).

Jag skulle nog köpa en M om jag hade obegränsade resurser och försöka lära mig använda den. Den har inget bjäfts och kan göra väldigt fina bildfiler :)

Edit: om jag nu fick välja mellan min D3 och M9 skulle jag välja Leican, då den passar min typ av fotografering bättre och väger mycket mindre.

Nja, det vet jag ju inte eftersom ju Leicahusen faktiskt saknar en hel del funktioner som andra faktiskt har.
Men det kommer säkert att bli marginellt bättre.

Det jag vänder mig mot är dock att det verkar som om det finns en helt egen måttstock när dessa Leica-kamerahus bedöms både av köpare men inte minst av testare än när japanska och koreanska bedöms. Det jag finner väldigt besynnerligt är att minsta lilla prestandadiff i andra sammanhang kan leda till att andra tillverkares hus dissas rätt hårt. Däremot verkar allt vara förlåtet för Leica bara de lyckats klistra både en Leica-logga på ett sina hus just där märkets användare förväntar sig att hitta den och att de dessutom lyckats klistra en sådan fejklapp som säger att kameran är gjort i Tyskland på rätt ställe, fast det faktiskt bara är just lappen som är det. Man kan tydligen komma undan mad vad som helst bara män är djup okritiskt älskad. Men någon tekniskt avancerad kamera är verkligen inte Leica M9. Den håller inte ens jämna steg med de billigaste instegskamerorna i mängder av avseenden. De som kostar drygt tretusen spänn inklusive kitobjektiv och moms.

Nää, jag skulle aldrig köpa en M9 i alla fall. Även om jag jobbar på museum så skulle jag aldrig vilja ha dessa antikvariska produkter som min personliga kamera. Det skulle kännas som att gå tillbaka till 60-talet för mig och jag skulle aldrig vilja avstå från de funktioner som finns nu som gör en modern kamera så mycket mer mångsidig än Leica M9.

... men däremot skulle jag säkert köpa en Leicaadapter till NEX och skruva på ett gäng av de bästa Leicaobjektiv jag kan få tag på eller på något liknande smidigt mindre system.

Fanns det rejält med pengar kanske jag hellre skulle lägga de på Nikons 200 2,0 och deras 300 2,8. Sen finns det ju lite Zeiss som lockar också.

Nu är jag säkert jättesen att inflika, men Jag anser att alla kameror kan ta bra bilder och det beror helt och hållet på om den är kalibrerad, om handhavaren vet vad han/hon gör, osv

Jag har sett en nikon d90 ta sämre bilder än en d40.

att bilder blir suddiga har för det mesta med optiken att göra.. om kameran är kalibrerad.. kan inte tänka mig att alla 40d-ägare har nöjt sig i det tysta och accepterat sina bilder som skarpa :)

Man missar helt säkert en mekaniskt mycket välgjord kamera, och en hel del historia som är "inbyggd" i den, men missar man något i teknisk bildkvalitet? Jag tror inte det eftersom det finns kameror med bättre bildsensorer och som man kan montera Leicaobjektiv på.
Med hälften så stor sensor vilket typ förstör hela grejen med objektiv för vansinniga summor (fråga mig, jag har några stycken).

Vad man väljer bort om man monterar ett Leicaobjektiv på något annat än en Leica är möjligheten till vidvinkel, men annars torde nog fördelarna överväga.
Och kort skärpedjup, och objektiv med vettig storlek i förhållande till bildvinkel och ljusstyrka.

(Man väljer också dålig pris/prestanda med en Leica. Om man inte har "onödigt" mycket pengar gör man rätt i att välja en annan kamera än en Leica, men jag ska nog ändå köpa en när jag blir rik ...)
Det handlar om prioriteringar. Jag har kameraprylar för nånstans mellan 50 och 100 lakan just nu (orkar inte räkna efter), samtidigt som jag använder en plastpåse som necessär och klipper mig själv istället för att gå till frisören. Det ena ger det andra. Samtidigt undrar folk hur man har råd, när de själva köper kläder för flera tusen varje månad, äter ute hela tiden, går på krogen minst två gånger i veckan och fullkomlingen strösslar med krimskrams hemma som inte ”behövs”.

Nja, det vet jag ju inte eftersom ju Leicahusen faktiskt saknar en hel del funktioner som andra faktiskt har.
Men det kommer säkert att bli marginellt bättre.

Det jag vänder mig mot är dock att det verkar som om det finns en helt egen måttstock när dessa Leica-kamerahus bedöms både av köpare men inte minst av testare än när japanska och koreanska bedöms. Det jag finner väldigt besynnerligt är att minsta lilla prestandadiff i andra sammanhang kan leda till att andra tillverkares hus dissas rätt hårt. Däremot verkar allt vara förlåtet för Leica bara de lyckats klistra både en Leica-logga på ett sina hus just där märkets användare förväntar sig att hitta den och att de dessutom lyckats klistra en sådan fejklapp som säger att kameran är gjort i Tyskland på rätt ställe, fast det faktiskt bara är just lappen som är det. Man kan tydligen komma undan mad vad som helst bara män är djup okritiskt älskad. Men någon tekniskt avancerad kamera är verkligen inte Leica M9. Den håller inte ens jämna steg med de billigaste instegskamerorna i mängder av avseenden. De som kostar drygt tretusen spänn inklusive kitobjektiv och moms.

Sten-Åke, förstår inte din "aggression" gentemot Leica. Visst, en M9 saknar många "funktioner" som du säger, men är det nödvändigtvis bra med alla dessa? Titta på John Ricards video på YouTube. Jag tycker han mycket bra förklarar hur han fotograferar på ett annat sätt med sin M9 jämfört med sina Nikon D3or. Jag har aldrig uppfattat att det finns en annan måttstock vid bedömningen av Leica-kamerahus jämfört med japanska /koreanska ditto. När det gäller materialval tycker jag en M9 slår en EOS-1/D3, men när det gäller elektroniken är säkert Canon/Nikon bättre. Mekaniken (= mätsökaren) på en M9 är känslig och alla vi M9 ägare har säkert haft våra kameror i Solms för justering/kalibrering etc. en eller flera gånger. Du pratar om fejklapp etc. Alla som vet något om hur Leicakameror tillverkas vet ju att större komponenter görs i Leicafabriken i Portugal, en del i Tyskland, inkl. mycket av elektroniken (Jena Optik). Sensorn från USA. Sedan sätts allt samman i Tyskland och kvalitetskontrolleras där. Finns ju en bra video som visare detta också på YouTube. "Made in Germany" står GRAVERAT på baksidan av kamerahuset (och inte på en lapp) och det är väl lika sant som att säga att Volvo är "Made in Sweden"? Som du säkert vet har EU stränga regler för hur man får märka produkter med "Made in..." och helt klart uppfyller Leica dessa. Nej, försök att få testa en M9 så tror jag att du ändrar uppfattning om denna fantastika kamera. Som jag sade tidigare, jag har testat/ägt det mesta i digitalväg och inte slår upplevelsen/bildkvaliteten med M9!

Det handlar om prioriteringar. Jag har kameraprylar för nånstans mellan 50 och 100 lakan just nu (orkar inte räkna efter), samtidigt som jag använder en plastpåse som necessär och klipper mig själv istället för att gå till frisören. Det ena ger det andra. Samtidigt undrar folk hur man har råd, när de själva köper kläder för flera tusen varje månad, äter ute hela tiden, går på krogen minst två gånger i veckan och fullkomlingen strösslar med krimskrams hemma som inte ”behövs”.

Visst kan det handla om prioriteringar, men jag tycker inte att en Leica ger tillräckligt bra pris/prestanda för att det ska vara någon poäng att prioritera ett Leicainköp. Det finns många, många kameror som ger mycket bättre prestanda per krona. (Jag prioriterar förstås också när det gäller mina utgifter; bara inte samma saker som du. Fast klipper mig själv gör jag, och plastpåse har jag som necessär. Det senare är dock mer eller mindre en nödvändighet om man ska flyga numera).

Men: jag vill absolut ha en Leica om tillfälle uppstår. Det ska då vara om jag har pengar till det som jag absolut inte vill använda tlil något annat. Att prioritera en Leica framför något annat anser jag vara bortkastat. Jag vill inte ha en Leica för att jag tror att den är den bästa kamera, utan för att jag tycker att det vore kul. Jag skulle nog i så fall gärna köpa en kamera via Leicas à la carte-system, men det verkar inte ha digitalkameror, så jag vet inte riktigt. À la carte-systemet är det slutgiltiga beviset på Leicas status som personligt utformat smycke, och det vore nog som smycke jag främst skulle ha en Leica.

Sten-Åke, förstår inte din "aggression" gentemot Leica. Visst, en M9 saknar många "funktioner" som du säger, men är det nödvändigtvis bra med alla dessa? Titta på John Ricards video på YouTube. Jag tycker han mycket bra förklarar hur han fotograferar på ett annat sätt med sin M9 jämfört med sina Nikon D3or. Jag har aldrig uppfattat att det finns en annan måttstock vid bedömningen av Leica-kamerahus jämfört med japanska /koreanska ditto. När det gäller materialval tycker jag en M9 slår en EOS-1/D3, men när det gäller elektroniken är säkert Canon/Nikon bättre. Mekaniken (= mätsökaren) på en M9 är känslig och alla vi M9 ägare har säkert haft våra kameror i Solms för justering/kalibrering etc. en eller flera gånger. Du pratar om fejklapp etc. Alla som vet något om hur Leicakameror tillverkas vet ju att större komponenter görs i Leicafabriken i Portugal, en del i Tyskland, inkl. mycket av elektroniken (Jena Optik). Sensorn från USA. Sedan sätts allt samman i Tyskland och kvalitetskontrolleras där. Finns ju en bra video som visare detta också på YouTube. "Made in Germany" står GRAVERAT på baksidan av kamerahuset (och inte på en lapp) och det är väl lika sant som att säga att Volvo är "Made in Sweden"? Som du säkert vet har EU stränga regler för hur man får märka produkter med "Made in..." och helt klart uppfyller Leica dessa. Nej, försök att få testa en M9 så tror jag att du ändrar uppfattning om denna fantastika kamera. Som jag sade tidigare, jag har testat/ägt det mesta i digitalväg och inte slår upplevelsen/bildkvaliteten med M9!

Jag känner ingen aggression utan jag är bara helt ärligt förbluffad!
Rubriken på mötet är "Bättre utrustning GER bättre bilder". Bättre utrustning när det gäller kameror är om bildkvaliteten exv. skulle vara markant bättre än simplare billigare kameror rakt av. Den sensor som sitter i Nikon D3200 matchar Leicas mer än väl i alla viktiga avseenden. Den har dessutom t.o.m. bättre detaljåtergivning p.g.a. att den har en sensor med en hel del fler pixlar. Trots att Leica-sensorn är över 2ggr större och bara av det skälet helt naturligt borde presterat bättre än den i Nikon-kameran för 5000 spänn, så presterar Leican sämre i alla de sammanvägda variabler DxO mäter, variabler som motsvar olika egenskaper som bygger möjlig bildkvalitet. Går du sedan in och detaljstuderar tabellerna med prestanda efter ISO-tal, så är denna sensor i D3200 likvärdid (normala ISO) eller klart bättre än Leicas (exv. när det gäller DR på låga ISO är det rena utskårningen och detsamma gäller brus på höga ISO. Där lämnar Leican total "walk over".

Det är klart att man måste fotografera med en Leica på helt annat sätt än med en modern kamera som har bildstabilisering, flera olika varianter av autofokus, fokuspeaking med fokusing aid för att bara nämna de viktigaste måste-funktionerna som finns i många andra digitala systemkameror (bara Sony har dock peaking). Vid sidan av det finns mängder av andra funktioner som Leican saknar. Det kan väl inte vara bättre att sakna dessa verktyg som många fotografer idag anser som omistliga eller åtminstone nyttiga i stor utsträckning? Det måste väl vara bättre att ha tillgång till dessa funktioner som gör andra system mer kompletta och anpassningsbara till de olika villkor som ställs vid olika typer av fotografering. Även här är det ju ett stort hål i Leican.

Sanningen är som sagt att Leica stått helt stilla rent tekniskt och fortsätter att göra analoga kameror i en digital tidsålder. Visst är utförandet förstklassigt och finslipat över snart ett sekel (fattas bara) och visst är materialvalen toppklass men handen på hjärtat så måste man väl få någonting utöver svart plast om man betalar 10ggr för bara det. Hur mycket titan, kolfiber eller rymdlegeringar finns i en M9 för att motivera det priset? Det går säkert att få en Leica i krokodilskinn också om man nu vill och har lust att betala vad en sådan unik acessoar kostar. Med den typen av trick slipper man anstränga sig tekniskt och kan ägna sig åt att sälja unika acessoarer vilket inte kräver någon vidare insats av R&D och kunderna och recensenterna har ju dessutom visat Leica att det tydligen funkar ändå.

Sedan är det ju faktiskt så att även jag använder min NEX 7 med adapter och manuella objektiv minst 90% av tiden eftersom man tillsammans med focus peaking får både bättre kontroll och stimuleras gå närmre vilket ofta ger bättre bilder men jag kan om jag vill koppla på en annan Sony-adapter så jag får tillgång till alla tjockkameraobjektiv och hänga på ett långt telezoom och få lika snabb fasdetekt AF som i många avancerade tjockkameror. Det är en stor fördel med den flexibiliteten. En Leica är i det avseendet en rätt extrem nischprodukt med ett rätt begränsat användningsområde. Den är 5 ggr dyrare än en NEX 7 och betydligt mindre användbar och det verkar som om en del Leica-folk upptäckt det också, för de köper ju NEX-hus de med till i sammanhanget rena REA-priserna och skruvar på sina fina Leica-objektiv på dessa istället, när de behöver de nya funktioner Leica M9 saknar.

Så för att sammanfatta:

Leicahus, nej tack för det är bara för dåligt rent tekniskt - förbluffande avklätt och dåligt.
Leicaobjektiv, ja tack - men med samma begränsningar som i Leican. Det har jag inget emot på min NEX 7. Får se om jag skaffar några vad det lider.

Pers kommentar kring Leicas a´la cartesystem visar väl i ett nötskal att Leica glidit alltmer in i modets accessoarbransch. Bara några små kryss där kostar ju lika mycket som en hel instegskamera och mer. Snacka om lätt förtjänta pengar.

Senast ändrad:
Vill bara inflika att man kan inte gämföra DxO:s mätvärden rakt av om den ena kameran inte har något AA-filter. Bilder från kameran med AA-filter måste skärpas betydligt för att komma upp i samma skärpa som med den utan, med en lika stor ökning av bruset som följd. Det jämnar ut oddsen lite.

Sen så är väl Leican utrustad med mikrolinser som är vinklade i ytterkanterna? Rätta mig om jag har fel! Men det gör ju att vinjetteringen blir mindre och så undviker man färgfel i kanterna på vissa objektivkonstruktioner. Det var väl detta som kunde ses på NEX7? Men som sagt, rätta mig om jag har fel.

Sitter för övrigt neutral i debatten...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar