Allt sitter i betraktarens ögon
.
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/nex_7_vs_m9_part_deux.shtml
Allt jag sagt om den låga tekniska utvecklingsnivån på Leicahus står jag till hundra procent för. De har inte en stor del av de funktioner folk numera förväntar sig att finna i moderna kameror. De har en hetsad CCD-sensor utan AA-filter som ger den vissa speciella egenskaper som förbättrad skärpa till priset av viss moire. Även Leicas CCD-sensor har sina poänger precis som den 14 MP CCD som sitter i min 3-4 år gamla insegs Sony A350. Den ger fantastiskt rena och fina bilder med fin färgåtergivning men CCD är en antikverad teknik i moderna DSLR, SLT och spegellösa CSC-system som övergivits av alla andra än Leica. Därför kan den inte mäta sig ens med de bästa APS-C sensorerna idag när det gäller exv. dynamiskt omfång och brusegenskaper speciellt på både låga och höga ISO. I mellanskiktet hänger den med i vissa dicipliner men är ordentligt omåkt när det gäller DR..
Låter vi DxO göra en mätning av de fyra huvudvariabler de använder för att mäta bildkvalitet hamnar Leican på efterkälken (mätningen tar ej med upplösning) i jämförelse med både NEX 7 och Nikon 3200 och Leican kostar nära exakt 10 ggr mer och då får man varken autofokus eller bildstabilisering i huset exv. Är inte det lite dåligt när vi studerar prisvärden?
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand2)/Sony/(appareil3)/640|0/(brand3)/Leica
Även om man kan skruva på den världens bästa objektiv i de kortare brännviddsspannen rent optiskt, så saknar även dessa en del andra egenskaper som man förväntar sig ska finnas idag - AF exv. och bildstabilisering om man nu vill lägga den där i stället för i huset. Trots att Leica är den enda kameran idag vad jag vet som helt och enbart förlitar sig på manuell fokusering, så är det inte Leica som hjälpt sina användare med fokus peakung och focusing aid utan det hittar man i exv. i Sonys alla NEX-husen istället och i SLT-modellerna. Som vanligt lallar Leica vidare med de lösningar de tog fram typ före kriget.
Nä kejsarens gamla kläder är ordentligt överprisade., det är en sak som är klar och det är bara rent märkligt att man som enda leverantör verkar fixa detta. Om man får tro Joakim så är det enda som är "Made in Germany" själva klisterlappen detta står på. Men det är väl som i den berömda sagan att Leicaanvändarna inte verkar bry sig om att kejsaren är naken utan nu ingår man glatt i den rena swingerklubb som verkar gilla nakenheten i Leica-husen. Om det är värt pengarna? Inte enligt min uppfattning: Men lyckligtvis för Leicas skull så ser vi ju uppenbarligen olika på detta -)