Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

kimson

Aktiv medlem
.....med min Canon EOS 350D 18-55 USM får jag ofta bilder där delar av dessa är oskarpa, där de inte borde vara det ! Detta händer aldrig med men min Fujifilm finepix 5000 ! Om jag t.ex fotar en ros, så kan ena halvan bli oskarp !
MVH
/kimson

kimson skrev:
.....med min Canon EOS 350D 18-55 USM får jag ofta bilder där delar av dessa är oskarpa, där de inte borde vara det ! Detta händer aldrig med men min Fujifilm finepix 5000 ! Om jag t.ex fotar en ros, så kan ena halvan bli oskarp !
MVH
/kimson

Du får ju kortare skärpedjup med en DSLR, pga. den större sensorn.

kimson skrev:
MVH
/kimson

Det skarpa området kallas för skärpedjup, d v s det området som är minst oskarpt. Det som skiljer EOS 350D från Fuji 500 är att storleken på sensorn är avsevärt mindre på Fujikameran. Detta får till följd att det behövs kortare brännvidder med denna jämfört med EOS 350D för samma bildutsnitt. Effekten av detta är att samma bländartal ger ett större skärpedjup hos Fujin, vilket vid närbildsfotografering och produktfotografering kn vara till nytta. Bilder från dessa digitalkompakter är ofta skarpa från förgrund till bakgrund. Detta är något som du kan få till med Canonkameran genom att välja ett större bländartal.

Om oskärpan ligger på sidorna är detta en naturlig följd av optikens kosntruktion. Optik som inte är designade för närbildsfotograering (makro) har ett böjt skärpeplan. Vid fotografering på någon eller några meters håll saknar detta betydelse, för skärpedjupet är tillräckligt stort. När man kommer ned mot optikens närgräns blir skärpedjupet kortare beroende på det korta fokuseringsavståndet och det krökta skärpteplanet får då vissa delar ur motivet att hmana ur skärpa.

Sammanfattningsvis är det optikens brännvidd i kombination med vald bländare och önskat bildutsnitt som avgör skärpedjupet. För närbildsfotografering är speciella makroobjektiv att föredra med sitt raka skärpeplan och korta närgräns.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar