Annons

Bästa sätt att förstora bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

fatal

Medlem
Jag ska skicka in lite bilder till ProCenter som sen ska hamna i min portfolio. Jag har för mig att de vill ha 300 pixel/inch men mina jpg bilder ligger bara på 72. Hur går jag till väga för att förstora dem på bästa sätt?
 
Jag ska skicka in lite bilder till ProCenter som sen ska hamna i min portfolio. Jag har för mig att de vill ha 300 pixel/inch men mina jpg bilder ligger bara på 72. Hur går jag till väga för att förstora dem på bästa sätt?
i PS:
edit
image size
skriv in 300 där det nu står 72
se till att resample image inte är iklickat
det är det enkla svaret...


dte lite knepigare är att du missförstått lite vad det hela går ut på men det kommer nån alldeles starx och förklarar mycket mer pedagogiskt än jag nån kan...
 
På din hårddisk har bilderna ingen speciell ppi, bara en storlek i bredd och höjd räknat i pixels. Avgörande är om filerna räcker för den storlek du tänker skriva ut dom i (om dom t.ex kommer att skrivas ut i 300 pixels per tum). Du får göra en beräkning och se om du behöver förstora upp bilderna, och sedan hitta en metod att förstora dom till rätt antal pixlar.
 
Ja det var det enkla svaret, och du har missförstått lite =)



PPI betyder som sagt Pixels Per Inch. Det anger bara hur tätt du vill visa pixlarna vid utskrift. Skriver du inte ut spelar det ingen roll om du skriver en miljon eller bara tio.

Står du nära din utskrift måste naturligtvis pixlarna sitta tätare, annars ser du dem. Står du längre bort kan dom sitta längre ifrån varandra.
En stor poster behöver alltså inte lika hög upplösning (PPI) som en bild tryckt på fint papper i en tidskrift.

300PPI är lite mer än ögat kan se, så det vill man ha på utskrifter som man granskar på nära håll (tex småkopior och tidskrifter).
Till en poster kanske det duger med 100PPI, eftersom att du står längre ifrån (har aldrig skrivit ut postrar så jag vet inte exakt).


PPI anger alltså hur stor utskrift du kan göra vid en given upplösning.
Har du en bild som är 100x100pixlar och skriver ut den i 100PPI, blir bilden 1inch(tum).
Nöjer du dig med 10PPI blir den alltså 10tum stor, men kvaliteten blir naturligtvis lägre.

I den där "image size"-rutan kan du testa dig fram och se hur stor utskrift du kan göra. Skriv in tex 100PPI så ser du hur stor utskrift du kan göra med den upplösningen.
Räcker inte pixlarna till får du interpolera upp bilden, men det lämnar vi.

Varför företag envisas med att få bilderna i en viss upplösning har jag svårt att förstå. Antingen förstår dom inte heller, eller så vill dom spara några sekunders arbete.
 
Var det jag du menar har missförstått, och i sådana fall vad?
 
Tack för alla svar! Har dock en liten fråga kvar.. Bilden jag ska skriva ut vill ja ha i A3. Det som ställer till det lite är att den bara vill gå upp i 150PPI istället för 300. Vad gör det för skillnad när jag senare skriver ut den (om jag behåller den i 150PPI)?
 
Tack för alla svar! Har dock en liten fråga kvar.. Bilden jag ska skriva ut vill ja ha i A3. Det som ställer till det lite är att den bara vill gå upp i 150PPI istället för 300. Vad gör det för skillnad när jag senare skriver ut den (om jag behåller den i 150PPI)?

Du har inte tillräckligt med pixlar i din bild. Så enkelt är det.
Med 150PPI kommer du se pixlarna om du tittar på nära håll. Med 300PPI kan du kolla så nära du vill, och ändå inte se pixlarna.
Ska den hänga på väggen räcker det nog med 150PPI.


Kryssar du i "resample image" i "image size"-rutan kommer PS att interpolera upp bilden tills den innehåller så många pixlar att det räcker till 300PPI.

Vid interpolering tar PS och lägger till en, eller flera, pixlar mellan dina originalpixlar. Vilken färg dom får bestäms av grannpixlarnas färg.
Innehåller bilden lite brus kan man interpolera ganska mycket. Är det mycket brus kan man inte interpolera den lika mycket.

Du kan välja flera alternativ till interpoleringen. Heter väl bla "bicubic softener", om jag inte minns fel.
Vissa hävdar också att man ska interpolera litegrann och flera gånger, istället för en gång.
Vad som är bäst vet jag inte. Jag är dålig på interpolering, men det kommer snart någons om kan detta.

Frågan är väl vad som händer om du skickar den som den är.
Skriver dom ut den i 150PPI?
Interpolerar dom upp den själva?
Skriver dom ut den i 300PPI utan att interpolera upp den?
 
Tack för alla svar! Har dock en liten fråga kvar.. Bilden jag ska skriva ut vill ja ha i A3. Det som ställer till det lite är att den bara vill gå upp i 150PPI istället för 300. Vad gör det för skillnad när jag senare skriver ut den (om jag behåller den i 150PPI)?

Är du verkligen säker på att du måste ange PPI-värde när du beställer? Om du skickar in bilden och säger att du vill ha den i A3-format så tror jag faktiskt att du får det, alldeles oavsett vilket PPI-värde du ställt in.

Men, jag kan ha fel. Min erfarenhet baseras på Crimson.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.