Annons

Bästa pris på digital framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Monkeygirl skrev:
Jag tycker att Crimson Frontline (http://frontweb.crimson.se/) är jättebra,
Hehe, deras webbsnickare sitter fast i förra århundradet och försöker låsa ut kunder beroende på vad deras webbläsare rapporterar för "user agent string". Jag har nu besökt deras webbplats och rapporterat mig med ett tjogotal olika "user agents" (allt med samma mozilla webbläsare). Som Firefox/Linux kommer man in, likaså som Internet Explorer 6, men inte som det icke spoofade Mozilla/Linux, inte heller som Internet Explorer 6/SunOS. Provade också att ange mig som Googleboot å blev utlåst. De gillar inte heller "fuck you" som user agent...

Mån tro om jag orsakat loggfiler som skapat huvudbry för deras bakåtsträvande admin nu? :)

Synd att du har problem med Frontline-sidan Magnus, har du berättat det för dom? Jag använder Safari på Mac och det har inte varit några problem.

Appropå hållbarhet förresten så fick jag svar nu från Crimson att deras papperstillverkare säger att dom ska hålla i minst 70 år.

Monkeygirl skrev:
Synd att du har problem med Frontline-sidan Magnus, har du berättat det för dom? Jag använder Safari på Mac och det har inte varit några problem.

Jadå som Safari på Mac kommer jag in, å det funkar. Å som sagt, även som Firefox på Linux eller som IE på win. Å det bör kanske påpekas, jag har bara en dator å på den kör jag Linux med Mozilla som kan spoofas till att presentera sig som precis vad som helst. Det där med att låsa ut potentiella kunder beroende på vad deras webbläsare presenterar sig som är bara dumt och väldigt okunnigt. Å jag har en hel del erfarenheter av att försöka tala om det för diverse webbsnickare - uteslutande negativa. De som sysslar med "namnmagi" har helt enkelt inte fattat och det leder bara till en infekterad debatt om man försöker upplysa dem. Ungefär som att säga att jorden är rund till någon som tror den är platt (alternativt vill att den är det).

Johan Okker skrev:
Ingen aning faktiskt, men jag tvivlar på att det skulle vara så länge iaf.

Guldskivor kanske håller 100 år, men det är inte så troligt att det finns en cd-läsare som kan läsa den då.

Beträffande hållbarhet på utskrifter görs det en hel del tester på fristående institut och där ser man att hållbarheten på fotopapper varierar en hel del. I de tester jag har sett har Fujis papper varit det bästa, Kodak och Agfa har legat på mellan 40 till 70% av den hållbarheten som Fuji har.

Men de bästa bläckstråleskrivarna ligger bättre, Epsons ultrachrome-skrivare med ett bra papper anges till 130% av den hållbarhet som Fujis färgpapper har.

Sedan beror det ju mycket på hur bilden förvaras. Ligger den mörkt och bara visas då och då är en hållbarhet på mer än 100 år ingen utopi. Sitter den uppe i dagsljus utan något glas framför håller inget färgmaterial.

MVH/Stefan

Ett problem med de här testerna är att det är simuleringar. Man väntar ju inte gärna 100 år och ser vad som händer.

Utan istället utsätter man pappret för en rad påfrestningar som man antar ska motsvara ett visst antal års åldrande.

Det ger ju en aniing om kvalitén och man kan nog skilja bra från dåligt papper, men det finns också mycket utrymme för felaktigheter och variabler som man inte tänkt på.

/Jens

jensohlsson skrev:
Ett problem med de här testerna är att det är simuleringar. Man väntar ju inte gärna 100 år och ser vad som händer.

Utan istället utsätter man pappret för en rad påfrestningar som man antar ska motsvara ett visst antal års åldrande.

/Jens

Visst är det så att man simulerar genom att utsätta papper för stora mängder ljus under ett par år och sedan antar man att stor ljusmängd under kort tid ger samma resultat som en liten ljusmängd under lång tid. Detta har man testat under lång tid och det har visat sig stämma mycket väl. På samma sätt testar man sådana faktorer som en rad olika luftföroreningar, fukt med mera.

Om man nu kan ta dessa årtal som ofta anges med en viss försiktighet är det mycket, mycket sannolikt att relationerna mellan olika material stämmer. Om ett färgmaterial får en hållbarhet på 100 år och ett annat får 50 år, så är det osannolikt att det andra färgmaterialet skulle hålla längre. Eller hur?

MVH/Stefan

Halva priset på OnOff - från 0,75 kr / kopia

Tråden spårade ur en aning ;-)

Nu kan ni i alla fall göra buntvis med kopior på OnOff, de har halva priset dvs från 0,75 kr till 1,50 beroende på hur många man beställer. För att få det lägsta priset så måste man beställa 200 kopior. Startkostnad tillkommer med 7 kr.

Re: Halva priset på OnOff - från 0,75 kr / kopia

flennstrom skrev:
Tråden spårade ur en aning ;-)

Nu kan ni i alla fall göra buntvis med kopior på OnOff, de har halva priset dvs från 0,75 kr till 1,50 beroende på hur många man beställer. För att få det lägsta priset så måste man beställa 200 kopior. Startkostnad tillkommer med 7 kr.

OnOff = VSFL va?

//P

Expert funkar bra !

Jag brukar framkalla bilder både online och inne
i butikerna och tycker resultatet blir väldigt bra.
Fördelen att beställa från deras hemsida är att
det finns mer valmöjligheter än i butikernas
kiosker.
Pris ner till 1.95:-st i dagsläget.

Framkallnings recensioner?

Vet inte om det redan diskuterats, men vore det inte på sin plats med en avdelning för framkallnings recsensioner under "mjukvaror och tjänster"?

Där alla kan skriva in sin favorit leverantör, med kommentarer och prisuppgifter?

ang.tester på nätet

Örian skrev:
Finns testena på nätet? Eller är det några som ni vet fick bra betyg?

MVH Örian

Har tyvärr ej tidningen här just nu,
men kommer ihåg att Fujicolor (via expert mfl)
fick toppklass i Foto, och det framkallas på
ett mycket bra pappper. Har provat det själv
och är mycket nöjd.Även bra pris vid 100pack.
Fördelen med Fotos tester är att man kan se
vilka är bäst just nu, eftersom det varierar
rätt kraftigt historiskt sätt.
Foto har en hemsida för prenumeranter.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar