Flightspotter89
Aktiv medlem
vad är egentligen bäst, canon, sigma, nikon med mera.. Vilka har de bästa objektiven runt 300mm+
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Runt eller+, zoom eller fast optik. Til vilken använding och vilken prisklassFlightspotter89 skrev:
vad är egentligen bäst, canon, sigma, nikon med mera.. Vilka har de bästa objektiven runt 300mm+
gunte skrev:
Ser man till vad saker kostar så hamnar nog Sigma 300/4 APO macro i toppen..finns ibland tillgängligt på beghyllan..
Mvh/Gunte..
...av nikon och canon-användare ja. Har du testat ett Minolta G-tele?Pongu skrev:
Nikon och Canon brukar väl betraktas som bäst vad gäller telen.
Nikons 80-400mm är väl ett av deras minst skarpa objektiv. I tester har Sigma 80-400mm fått bättre mätvärden. Nikons 300mm f/4 är inte dum, men stativfoten är oduglig, så räkna in kostnaden för en ersättningfot! Minns inte om det är Kirk eller Wimberley som säljer den. Canons 300mm f/4L IS är grymt bra på fri hand och de har ett lysande 400mm f/5,6L om man kör stativ eller snabba slutartider. Sigma 120-300mm f/2,8 är nog alls inget dumt köp. Jag var ytterst nära att slå till på en begagnad sådan för ett tag sedan, men det blev till slut ett Sigma 500mm f/4,5 istället, att använda på fågel tills jag får råd med Canon 500mm f/4L IS.Flightspotter89 skrev:
Hur jag änn kommer att göra i min uppdatering så blir det Nikon eller Canon och har kollat på en olika gluggar, en Nikon 80-400mm med Vr och ett canon 100-400 L IS. men har fått höra att canongluggen är mer ljusstark etc, hur ligger det till där? någon som provat båda? Jag fotar som sagt flyg vilket innebär visa gånger dåliga ljusförhålande och snabba rörelser där du vill få båda planet och omgivningen tydligt. ps, var otydlig där men vill som sagt inte ha fasta gluggar!
Är det så? När jag började fotografera upplevde jag att Nikon hade bäst rykte. De flesta naturfotografer använde t ex Nikon. Men på senare år håller jag med om att man ser de vita Canon-telena allt oftare.matnyttige skrev:
Canon har ju alltid haft bäst rykte när det gäller teleobjektiv
matnyttige skrev:
Canon har ju alltid haft bäst rykte när det gäller teleobjektiv
Pentax telen har jag inte hört något gott om.
Det är lite lurigt att lite för mycket på ett speciellt test. När Colorfoto testade 200 mm objektiv har jag för mig att Canons EF 200/1.8 L var bland de sämsta. Andra tester och vi som har det objektivet säger att det är bland det bästa man kan ha. (Mitt objektiv med en 1.4X converter skarpare i mitten än EF 300/4.0L som i sin tur sägs vara bättre än det högt prisade EF 300/4.0 IS L)papi skrev:
Testresultat från Tyska Colorfoto
Canon EF L USM 300/2.8 IS. Testresultat 80 p
Pentax SMC FA 300/2.8 Testresultat 84 p
matnyttige skrev:
Det är lite lurigt att lite för mycket på ett speciellt test. När Colorfoto testade 200 mm objektiv har jag för mig att Canons EF 200/1.8 L var bland de sämsta. Andra tester och vi som har det objektivet säger att det är bland det bästa man kan ha.
papi skrev:
Eller så är det lite ojämn kvalité på Canongluggarna. Pentax FA telen är visst handbyggda...
papi skrev:
Eller så är det lite ojämn kvalité på Canongluggarna. Pentax FA telen är visst handbyggda...