j3n5
Aktiv medlem
FILM) (Anddje skrev:
Jag tycker denna diskussionen om "bäst rykte" är riktigt dum, för det är ju klart att Canon-användare hör mest från andra canon-användare om hur jättebra canon-gluggarna är, och samma med alla tillverkare.
Alla tillverkare (stora iaf, Minolta, Pentax, Canon, Nikon, Olympus) har riktigt bra telen som är helt jämförbara med varandra, vilket som är bäst är egentligen oviktigt, och omöjligt att säga egentligen, eftersom, precis som Patrick Pihl skrev, 200/2.8 från M/P/C fick i stort sett identiska betyg, jag skulle tro att 300/2.8rna ligger lika jämnt, och 600/4rna med.
"Men de flesta proffs använder antingen Nikon eller Canon och båda har rykte om sig att bygga grymt skarpa telen."
Jag tvivlar på att "proffsen" väljer C/N för att deras telen skulle vara bättre, vilket dom knappast är. Utan snarare för att i dagsläget är det bara C och N som har riktiga digitala proffshus, och dom ger dessutom bort dessa gratis till endel bildbyråer och tidningar mm.
På den analoga tiden fanns det en massa "proffsfotografer" som körde Minolta och Pentax med.
Och Canon är störst i Sverige för att de kan leverera sin L-optik samt serva den..