Annons

Bästa laddningsbara batterierna?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasM

Aktiv medlem
Ska köpa lite extrabatterier till min nya kamera och har insett att det är en djungel. Det jag är ute efter är batterier som räcker länge(2100 mah?) och en laddare som laddar dessa snabbt(under timmen helst). Det ska även finnas möjlighet att via tillbehör gå att ladda via 12volt. GP har man ju lagt märke till pga deras reklam men har ingen koll på dessa, finns säkert en hel uppsjö med olika tillverkare.

Har sökt lite på forumet och det verkar skilja en hel del mellan mah och mah om ni förstår vad jag menar, exempelvis så kan ett 1800mah batteri fungera bättre än ett annat dito fast av annat märke.

Här finns ju många med kunskap och erfarenhet som jag helt enkelt tänker utnyttja. :)

Mvh
Thomas
 
Nog for att GP-s laddare ar snabba, men sa bra ar de inte. De kommer bli dina batteriers dod till slut. De gar namligen bara pa en timer som anser sig veta nar batterierna ar laddade. Resultatet blir ofta att batterierna antingen blir overladdade eller underladdade. Det jag istallet kan rekommendera ar batterilladdare som ar styrda ev en microprosessor, som jag tror kallas delta V. Det finns ett test av rad och ron dar de testade sana laddare. JAg har sjalv ett par Ansmann Powerline 5, kopta fran det svenska postorderforetaget elfa.se
Det ar mitt tips.

(beklagar bortfallet av prickar, men jag befinner mig i USA)
 
Laddbart

Hej Thomas!

Jag vet i ärlighetens namn inte vilket märke/modell på batterier som är "bäst". Jag tror inte att märket spelar sådär jättestor roll. Jag tror att typen av batteri samt kapacitet har större betydelse än märket.

Skulle dock vilja påpeka att själva laddaren inte är oväsentlig. Spendera en del extra pengar på laddare. De billigare varianterna på tex Classes och på stormarknader är har ingen funktion för att ladda ur batterierna före laddning och har mycket dålig koll på när det är dags att stänga utav laddningen. Samtliga "billiga" laddare som jag sett över eller under laddar batterierna. Detta gör att livslängden på dem förkortas rätt mycket.

Elfa har laddare med bra styrning av laddningen, men då kostar de mer också. Jag har dock inte kollat priser eller modeller på laddare på llänge, så kan tyvärr inte säga eller rekomendera någon särskild. Undvik dock de billiga laddarna som enbart styr mha tid och som saknar urladdningsfunktion.


M V H
Kjelle
 
Kodaks 2000mamp är toppenfina!!
Körde dom i min Dimage 5:a, Funker toppen

Jag provade också GP och några andra märken, men Kodaks funkade utan tvekan bäst
 
Uniross 2000mAh batterier funkar kanonbra..
Laddaren går även att driva på 12volt..
Kolla hos cyberphoto, där finns den med både 4- och 8-pack batterier.

Jag _tror_ den laddade batterierna på ~2 timmar, i regel så är en långsammare laddare bättre för batterierna, men man har ju inte alltid tid att vänta
 
Håller med Niklas, Kodaks 2100 är ruskigt prisvärda även om de kanske inte är bäst. Jag har deras tidigare 1850 modell o den är också bra, i Västerås kunde man köpa fyra såna för 79 spänn!!! o 2100 köpte jag för 99 spänn, fyra stycken... de funkar utmärkt i min Dimage 7 som lär vara en batterislukare av rang, med de batterierna o GP 2000 o en laddare som heter AccuPower, klarar jag mej oftast en heldag på två omgångar batterier. Men för säkerhets skull har jag 7 (!) omgångar med mej när jag reser... + en i blixten men den behöver jag nästan aldrig ladda. Har inte provat GP´s laddare, men nog är värstingen i serien mikrostyrd o laddar individuellt osv så så dålig kan den väl inte vara!?
 

Bilagor

  • pict0303.jpg
    pict0303.jpg
    35.5 KB · Visningar: 1,440
ursäkta bilden, men har man väl klickat på bild (av misstag) så kommer man inte ur förrän man hittar en tillräckligt liten bild...

vad ere för kamera du har, de laddare vi pratar om laddar ju bara AAA o AA batterier... kanske helt fel för dej...
 
Re: Laddbart

kejo skrev:
Hej Thomas!

Jag vet i ärlighetens namn inte vilket märke/modell på batterier som är "bäst". Jag tror inte att märket spelar sådär jättestor roll. Jag tror att typen av batteri samt kapacitet har större betydelse än märket.

Skulle dock vilja påpeka att själva laddaren inte är oväsentlig. Spendera en del extra pengar på laddare. De billigare varianterna på tex Classes och på stormarknader är har ingen funktion för att ladda ur batterierna före laddning och har mycket dålig koll på när det är dags att stänga utav laddningen. Samtliga "billiga" laddare som jag sett över eller under laddar batterierna. Detta gör att livslängden på dem förkortas rätt mycket.

Elfa har laddare med bra styrning av laddningen, men då kostar de mer också. Jag har dock inte kollat priser eller modeller på laddare på llänge, så kan tyvärr inte säga eller rekomendera någon särskild. Undvik dock de billiga laddarna som enbart styr mha tid och som saknar urladdningsfunktion.


M V H
Kjelle

Jo har förstått sedan förut att laddare är något man inte ska snåla på. Tänker för övrigt inte köpa det billigaste bara för att komma billigt undan, kanske skiljer en femhundring mellan en bra och dålig uppsättning.

GP laddarna är alltså inte så bra om man ser till Daniels inlägg. Mycket bra att få reda på. Iofs blev jag förvirrad efter KG´s inlägg. Jösses sicken snårig stig man valt. :)
 
Äsch du kan inte gå så himla fel i djungeln, köp de bästa batterer du hittar dvs 2100 mAh o en snabb laddare så klarar du dej. Bättre att satsa på en extra omgång batterier istället. När jag körde olympus var drifttiden sällan nåt problem, min 3000 o 2020 var mycket strömsnåla, antar att Olympus inte blivit sämre sen dess. Idag är uppladdnngsbara batterier så billiga att det knappast är nån katastrof om du måste investera i en uppsättning nya varje år...
Jag har pensionerat flera omgångar batterier, de sitter numera i fjärrkontroller, telefoner o i dotterns freestyle så helt värdelösa är de inte även om de inte duger till Minoltan längre. Jag försöker hålla ihop mina batterier så jag ska se om något set börjar tappa mer än andra o då använder jag dem till blixten istället... En gång stod jag på Karlsbron i Prag o blev utan ström. Helt. Då var jag glad att det var AA-batterier i min C3000! knatade in i kiosken o köpte fyra stycken billiga batterier. De höll hela vägen över Karlsbron...
 
Laddaren som jag använder

Jag började med en så'n där man sätter i väggen.
Helt klart urkass, tar tusen timmar innan den är klar.
Efter mycket letande hittade jag en från G P.
Den heter GP Smart Power Bank och klarar både NiCd // och NiMh. Modell GPPB01.
Måste säga att den är OK, den laddar 1800mA på en eller två timmar (4st).
Kostar inte så mycket, finns hos Kjell.
 
Powerbank Smart och Rapud verkar vara styrda med temperatur och ström avkänning för att kolla laddning, för att sedan övergå till underhållsladdning, dom andra, 1, 2 och 3 är timer styrda.

Och laddaren är det du ska spendera pengar på, dock bör tänkas att en del snabbladdare sliter mer på batterierna då det är högre laddströmmar, och även olika batterier är olika bra.
 
Kan rekommendera det tyska märket Friwo.. Har några uppsättningar sådana på 1800 mAh och de är OK - nya på 2000 mAh finns på Dustin.. Annars är Uniross 2000 mAh helt klart godkända, de är mycket bra! Köpte en uppsättning på Elmia nu senast men billigt blev det väl inte direkt..
 
min i-tangent är trög!!

med tanke på att AA-batterier är billiga så spelar det väl inte så stor roll om laddaren sliter ut batterierna redan efter två år istället för tre med en optimal laddare. Om du ofta reser med bil så se till att det finns en 12V kabel till laddaren så kan du ladda under färd också. Det finns till GP o det finns till min AccuPower. Resten är overkill! Det ska gå fort!
 
Hej!

Jag har två uppsättningar laddningsbara batterier till min Powershoot A70. Fyra stycken 1800 mAh från Kingcell, dessa är jag inte speciellt imponerad av, tror jag betalde 79 kr för dem...så vad kan an förvänta sig? Min andra uppsättning är fyra stycken Camelion-batterier 2000 mAh, jag är mycket nöjd med dessa, kostade runt hundralappen för alla, samt en laddare för ungefär 150 kronor (även den från Camelion). Jag har inte funnit något större fel varken på batterier eller laddare från camelion, jag är helt nöjd och tvekar inte att rekommendera dem till någon annan.


Laddaren är dessutom mikroprocessorstyrd (V) som det talades om i ett tidigare inlägg.




J
 
Har kikat lite på Råd & Röns test, Ansmann Powerline 5 verkar ligga bra till faktiskt. Blev förvånad när jag hittade den på digicom.nu för 595:-. Friwo laddaren går ju på runt 1500:-. Ansmann har även 2200mah batterier för 160:-.
 
Hej!

Visst skall du se till att köpa batterier med högsta möjliga effektspec., men det väger ändå lätt jämfört med att välja `fel´ laddare.

Skillnaden mellan den bästa och sämsta laddaren kan vara så mycket som halva batterikapaciteten.

Som sagts tidigare SKALL man välja en laddare med flexibel negativ pulsladdningsalgoritm dvs. negativ delta V teknik. Detta möjliggör att laddningen kan optimeras och laddningsnivåer upp till 95-97% kan erhållas.

Snabbladdning är ibland nödvändigt men långt ifrån alltid. Korta laddtider ger högre batteritemperaturer som i sin tur ger kortare batterilivslängd.Gäller i synnerhet de högeffektbatterier vi talar om här.

Välj därför en laddare med snabb och normalläge och ladda normalt när du kan. Detta läge ger även oftast ett bättre laddat batteri.

Vilken laddare?

Som nämnts tidigare är Friwo gigabox exclusiv en bra laddare. Stor, universell och dyr. Betydligt billigare på nätet.

Ansmann Powerline 5 är även den O.K. enligt Catella Generics som utförde testet åt Konsumentverket.

Mitt eget tips är en laddare som heter Powerex
MH-C401FS från Maha energy corp.
Laddaren har 100min/5tim. läge samt är topprankad på alla de stora amerikanska fotosajterna.
Kan köpas i England.

Vilka batterier?

Inte lika viktigt men försök köpa de senaste med högst effekt.

Sanwa 2100mAh är nog bäst om du nu kan hitta några.
Powerex 2200mAh kan köpas i paket om 4:a med laddare MH-C401FS samt cigguttagsladdkabel för
50 USD (dyrare från England)

Skippa GP. De är kraftigt överspecade.

För den som vill läsa lite mer om batterier/laddare:

http://www.steves-digicams.com/nimh_batteries.html

http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.H
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.