Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst batterier att använda (AA)

Produkter
(logga in för att koppla)
En grej som är bra och veta när det gäller Energizer Ultimate lithium batterier 1.5V, AAA. varianten(har inte testat AA), är det, att de håller 1.8V när de är helt nya, mot alkaline 1.5V, som håller 1.6V nya...

Jag skulle inte sätta 6 lithium i äldre utrustning, prylar, som kanske är känsliga för den högre totala spänningen. Typ min MD-E winder osv.

/John

Jag har mätt spänningen på några av de batterier som kameran inte accpterar med en konstlast och observerat att spänningen fluktuerar. Det är troligen det kamerans batteriövervakning känner av och därför stänger av kameran. Varför spänningen börjar fluktuera efter en tids användning vet jag inte men misstänker liksom Göran att uppvärmningen under laddningens slutskede blir för stor. De två batterisatser som nu är i tjänst laddar jag med laddare som har separat laddning för varje batteri, de är båda 1-timmesladdare, kopplade till ett tidur som begränsar laddningstiden till 45 min och som sedan efter en ½ timma laddar ytterligare 15 min. Batterierna är Vartas ready2use. Det ska bli intressant att se om det ger de här batterierna längre livslängd som kamerabatterier.

Eftersom uppvärmningen sker mycket snabbt alldeles i slutet av laddningen är det mycket svårt att undvika den genom att avbryta laddningen och låta cellerna svalna en stund på det här sättet. Dels för att efter 75 % av laddtiden är de fortfarande bara några få grader över rumstemperatur och då gör det ju inte mycket nytta (om nu inte laddaren är så idiotiskt konstruerad att det är den som blir varm och i sin tur värmer upp cellerna) och dels måste man ha järnkoll på hur urladdade cellerna är så man kan förutsäga hur lång laddtiden kommer att bli. Tanken att de ska vara så svala som möjligt innan den dramatiska temperaturhöjningen i slutet av laddningen börjar är i o f s helt riktig men jag skulle istället föreslå att använda en fläkt för att få ungefär samma effekt, då svalnar de också ner fortare efter laddningen vilket också är en fördel.

En orsak som jag är övertygad om har långt fler förstörda celler på sitt samvete än värmetoppen i slutat av snabbladdning är att cellerna inte blir korrekt inkörda! Denna inkörning ska antingen ske med en mer avancerad snabbladdare med inkörningsfunktion eller med en manuell långsamladdare och inte med en vanlig enkel snabbladdare eftersom oinkörda celler kan uppträda lite underligt och missförstås av laddaren som då stänger av laddningen i förtid (verkar kanske inte så allvarligt men om det inte upptäcks utan cellerna används kommer troligen samma sak att hända nästa och nästa uppladdning och cellerna blir därför inte ordentligt inkörda).

Tänk också på att cellerna de första gångerna ska laddas ur ordentligt mellan uppladdningarna (det är också en del av inkörningsprocessen). Detta har också sina risker om apparaten kanske stänger av sig i förtid eller är så dum att den inte stänger av sig alls utan drar ur cellerna för mycket istället. Även detta klarar en laddare med inkörningsfunktion, de kör helt enkelt några upp- och urladdningscykler under ett par dygn och sedan är cellerna klara att användas (efter detta behöver man inte ladda ur dem helt varje gång längre utan det räcker att göra det någon gång ibland).

Misslyckas man med inkörningen blir cellerna om inte helt förstörda så i alla fall klart sämre än vad de skulle blivit om de behandlats korrekt i början. Framförallt verkar det påverka deras egenskaper i strömslukande apparater som kameror och blixtaggregat vilket inte är så egendomligt eftersom det är i sådana apparater som det är viktigast med celler som är av hög kvalité och i god kondition (strunta för övrigt i hur många mAh det står på cellen, den uppgiften avser en långsam och jämn urladdning under hela fem timmar i ideal temperatur och säger inte ett dugg om vad de klarar att leverera under tuffare förhållanden).

Fördelarna med moderna celler med låg självurladdning är utöver denna egenskap också att de levereras uppladdade (d.v.s. den första riskfyllda uppladdningen är redan utförd) och dessutom verka hålla en hög kvalitet överlag så att de tål höga strömuttag utan att krokna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar