Jag talar av egen erfarenhet och min erfarenhet är att med Pentax K-x får jag ut över 1 000 bilder per laddning, alltså inte 250 bilder. Jag har en *ist DS också, även den med AA batterier och från den får jag ut omkring 700 bilder per laddning. Inte ens där 250 bilder. Så jag förstår inte påståendet om att Pentax skulla krokna vid 250 bilder vid användandet av AA batterier. Jag har två stycken olika Pentax kameror som använder AA och båda ger ledigt mer än 250 bilder per laddning. Jag kör Hähnel Synergy batterier.
Om jag känner mig "korkad"? Nej, inte alls - tvärtom känner jag mig både klok och miljövänlig med detta.
Skälet till att Pentax inte använder AA batterier i sina dyraste modeller beror på att specialbatterier kan göras något mindre och det är deras enda fördel bland alla nackdelar som de har. Det är också därför som Pentax valt specialbatterier i K-7 därför att syftet med den var att den skulle göras så liten som möjligt - det är ju marknadens minsta semiprofessionella vädertätade kamerahus.
Sen kan det ju vara så att de som köper en dyrare kamera inte är lika priskänslig och måhända köper de inte argumentet att AA batterier ger mer kräm till billigare pris, om prisfrågan inte är en viktig faktor för dem. Men att betala dubbla priset för ett extra specialbatteri, jämfört med laddningsbara AA batterier som dessutom räcker längre, ja det är ju inget som jag tycker är något bra.
Jag tycker det skulle vara en stor nackdel om Pentax slopade stödet för AA batterier.
Förresten ryktas det om att Pentax kommer att lansera en kamera på Photokina där man kan välja vilken batterityp man vill köra - special eller AA.
Den här "damm på sensorn" uttrycker sig utan egen erfarenhet av Pentax K-x med AA batterier och man kan ifrågasätta seriositeten i att yttra sig negativt om en lösning som det är helt uppenbart att man saknar egen erfarenhet av. Den här "damm på sensorn" vill tydligen starta en "Nikon är bättre än Pentax"-grej här utifrån batterilösningen. Och apropå "damm på sensorn" så har jag fortfarande inte fått det med någon av mina Pentax-kameror. Måste vara en typisk Nikon-grej...
Gällande SD-kort så var Pentax först med att introducera systemkameror med SD kort. Medan Nikon fortfarande körde CF så hade Pentax SD genom hela sortimentet av systemkameror. Pentax har bara lanserat en enda kamera med CF - alla andra har SD. Pentax var först med detta bland digitala systemkameror.
Det är sant att CF inte har några egentliga fördelar, de är bara klumpiga.
AA-batteriernas fördelar är däremot -
* Fler bilder per laddning.
* Samma batterier och laddare kan användas för flera olika apparater, det är alltså en standardlösning. Det räcker med en laddare i väskan och samma batterier för både kamera, extern blixt, ficklampa och andra grejjer.
* Flera olika laddningsalternativ, exempelvis solceller.
* Lätt att hitta var som helst när man är ute på resa, behövs ingen specialbeställning.
* Billigare att köpa än specialbatterier.