Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"bästa kompakt" just nu!?

Produkter
(logga in för att koppla)
LX5 som videokamera

Är nära att beställa en lx5 pga det lilla formatet. Tänkte köpa till den lilla blixten. Har någon erfarenhet att filma med lx5? Hjälper blixten till som lampa vid filmning?
Var sitter mikrofonen? riktad fram/bak? Är ljudet ok?
Video är inte det viktigaste, men min 12 år gamla sony dcr7 (1:a digitala (consumer kameran" )är väldigt ljussvag.

Är nära att beställa en lx5 pga det lilla formatet. Tänkte köpa till den lilla blixten. Har någon erfarenhet att filma med lx5? Hjälper blixten till som lampa vid filmning?
Var sitter mikrofonen? riktad fram/bak? Är ljudet ok?
Video är inte det viktigaste, men min 12 år gamla sony dcr7 (1:a digitala (consumer kameran" )är väldigt ljussvag.

Har bara filmat med LX3. Och den var ok, inte fantastisk på något sätt hehe. Men helt godkänt för en sådan liten pryl som man mest fotar stillbild med. Använde den som rese filmare i thailand som backup:)
Ett tips om du inte kollat är att söka på youtube, minns att många hade lagt upp film från LX3 innan jag köpte den.

Bristerna för mig är: linslocket som hänger löst, och brännvidden. Även om jag valde kameran bland flera andra bra och fick ta det där med brännvidden för att få den fina ljustarka optiken etc. Missförstå mig inte dock, har varkligen älskat kameran. hade den med på en lång thailands resa och motsvarade det mesta av mina förväntningar. Dock hade kanske vissa bilder kunnats gjort bättre och också alls med ett tele^^

Nya Lx5an gar ju gjort lite åt brännvidden men inte linslocket:p

Problemet med ett löst linsskydd kan lösas på två sätt:
JJC auto lens cap eller med väska utan att ha något linsskyddet på.

Michael - Föredrar beredskapsväskan -

Tre kvalitetskompakter i duell

I senaste numret av Kamera & Bild, november 2010, jämförs Panasonic LX5 med Nikon P7000 och Canon G12.

Slutsatsen blir att Panasonic LX5, Nikon P7000 och Canon G12 alla är tre mycket kompetenta kompaktkameror men att Kamera & Bild inte kan avgöra vilken som är bäst.

Nikon P7000 ger snyggast bildfiler, men skillnaden är små och Panasonic LX5 kan hela tiden använda ett stegs lägre ISO beroende på det ljusstarka objektivet, 2.0 vs 2.8.

Resten får ni läsa i tidningen ;-)

Har väskan faktiskt. Snyggaste väskan jag sett till en kompakt, men iof den dyraste också hehe:)

Väskan är supersnygg. (Köper jag inte kameran kanske jag köper en sån :)
Jag gillar ha kameran runt halsen innanför jackan t.ex. när jag åker skidor.
Av med en handske, dra ner dragkedjan och med en hand ta fram och skjuta. (Olympus vattentät kör jag med idag)
Kan man med det snygga fodralet knäppa upp framdelen och låta de hänga ned framför när man fotar?
När man är klar knäppa igen. Med en hand?
Med skidhandskar på båda händer OK?

MVH Fredrik

Väskan är supersnygg. (Köper jag inte kameran kanske jag köper en sån :)
Jag gillar ha kameran runt halsen innanför jackan t.ex. när jag åker skidor.
Av med en handske, dra ner dragkedjan och med en hand ta fram och skjuta. (Olympus vattentät kör jag med idag)
Kan man med det snygga fodralet knäppa upp framdelen och låta de hänga ned framför när man fotar?
När man är klar knäppa igen. Med en hand?
Med skidhandskar på båda händer OK?

MVH Fredrik

Ja det tror jag nog man kan göra. Det är ju sådär i 2 delar så att du kan ha en del på( den som skruvas fast i stativ hålet på kameran) bara, eller så kan du spänna på överdelen och låta den hänga ner som du säger. Jag har oftast på en av delarna bara och så sätter jag på "överdelen" när jag plåtat klart.

I senaste numret av Kamera & Bild, november 2010, jämförs Panasonic LX5 med Nikon P7000 och Canon G12.

Slutsatsen blir att Panasonic LX5, Nikon P7000 och Canon G12 alla är tre mycket kompetenta kompaktkameror men att Kamera & Bild inte kan avgöra vilken som är bäst.

Nikon P7000 ger snyggast bildfiler, men skillnaden är små och Panasonic LX5 kan hela tiden använda ett stegs lägre ISO beroende på det ljusstarka objektivet, 2.0 vs 2.8.

Resten får ni läsa i tidningen ;-)

man blir mer och mer sugen på en lx5^^

Personligen tycker jag väskan verkar än mer krånglig än linsskyddet.

Personligen tycker jag väskan verkar än mer krånglig än linsskyddet.

Nja, En väska är ju till för att skydda? Har aldrig sett en mer skyddade väska en denna:) Plus att du kan dela upp den i två delar, vilken annan väska kan du det med:p? Dessutom är den snyggare en någon kompakt kamera väska jag någonsin haft. Alla de andra ser ut som lite tyg runt en tvål kopp^^
Ända nackdelen enligt min mening är att den är dyr dock...

... Har aldrig sett en mer skyddade väska en denna:) Plus att du kan dela upp den i två delar, vilken annan väska kan du det med:p? ...
Den där typen av tvådelade väskor var standard på kameror med fasta objektiv förr i tiden och förekom ganska ofta på systemkameror också. Imho en väldigt klumpig och obekväm lösning.

Framförallt för långsam lösning tycker jag, tar för lång tid att krångla fram kameran när man ser något man vill fånga.

Den där typen av tvådelade väskor var standard på kameror med fasta objektiv förr i tiden och förekom ganska ofta på systemkameror också. Imho en väldigt klumpig och obekväm lösning.

Jora jag vet att dom hade den förr. Det är det jag gillar med den. Det är en cool snygg retro väska helt enkelt hehe. Inte så ofta man ser dom numera vilket gör den ännu mera speciel i min mening.
Alla har ju olika sätt att fota på. För min del har jag bara väskan när jag ska SKYDDA min kamera, dvs när jag inte fotar. När jag ska fota tar jag ur den ur väskan men behåller den ena delen på. Det kanske tar 3 sekunder längre än en annan kamera väska, det kan jag leva med:p
Sedan är den liksom framme tills det att jag fotat klart..inte speciellt jobbigt.
Men jag vet att nuförtiden är alla så besatta av att allt ska gå så snabbt och lätt som möjligt, och då passar naturligtvis inte en sådan här "ålderdomlig" model alla hehe.
Smaken är som baken :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar