Annons

"bästa kompakt" just nu!?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ok, uttjatat ämne och självklart en smaksak.
Just nu äger jag en lumix lx3 som har funkat väldigt bra tycker jag, Finns det någon anledning att byta upp sig? Och i såfall till vad hehe?
Skriv vad ni tycker är det bästa just nu och gärna en liten kommentar till varför! :)
/martin.

Panasonic LX5, Canon S95 och G12, Nikon P7000, Samsung EX1är några av dom bästa kompakterna med små sensorer just nu. Om det är nödvändigt bildmässigt att uppgradera från LX3 kan diskuteras, kanske mer för att få fler funktioner som t.ex. HD-video, bättre ljusstyrka eller större zoomomfång.

Kameror som fortfarande är relativt små (jämfört med en SLR då): Fuji X100, Sony NEX-3 och NEX-5, och andra spegellösa APS-C eller 4/3-sensorkameror. Personligen kallar jag dock inte dom "kompakta"; med ett utstickande objektiv passar dom inte i någon ficka och då kan man, tycker jag, lika gärna släpa på systemkameran.

Kameror som fortfarande är relativt små (jämfört med en SLR då): Fuji X100, Sony NEX-3 och NEX-5, och andra spegellösa APS-C eller 4/3-sensorkameror. Personligen kallar jag dock inte dom "kompakta"; med ett utstickande objektiv passar dom inte i någon ficka...
Visserligen har vi inte sett X100 i verkligheten ännu, men enligt tillgängliga specar är den inte riktigt så stor som du kanske tror.

Fuji X100: 127 x 75 x 54 mm
Canon G12: 112 x 76 x 48 mm

Jag har sett måtten och den är märkbart större än G12 som redan är lite för stor och över gränsen för "kompakt" i mitt tycke. Jag ångrar nästan att jag köpte G12 nu när jag burit runt den ett tag, men med zoom och vikbar skärm finns det ändå fördelar. För min del är inte X100 tillräckligt smidig för en kamera med bara en fast optik, men andra tycker säkert det går bra.

Intressanta reflektioner :) Hmm, funderade lit på lx5. Det jag sakade "lite" var den extra tele som man får där, samtidigt mycket pengar för så lite förändring^^. Varit sugèn på en canon g11 men ogillar ergonomin lite då jag tycker den verkar lite i klumpigaste lagret för en kompakent . Älskar känslan med min lx3 också. Och den nya lx5 har ju änu mr "riktig" retro känsla md lite gummi och metal .
Kanske invänta denna x-100 eller vad den hette. Anledningen att jag hoppas på en "bättre" kompakt är att jag fotar med min f100 anolgt mest och vill ha en riktigt duglig liten kamera med mig som backup. Lx3 e fin, men brister ibland naturligtvis...

Hur är canon s95 i jämförelse med samsungs ex1? Funderar på att göra mig av med min g10 eftersom jag tycker den är lite för klumpig.

Har inga tekniska jämförelser på s95 mot de andra. Men det verkar vara en väldigt skysst kompakt. Och en av de största plussen verkar i min mening vara storleken^^
Var och kände på g12, s95, ex1 och lx5 bredvid varandra, och den ända som borde få kallas kompakt kamera är s95 i min mening:p
Men alla är dom ju grymma mindre kameror i alla fall. Om jag köper någon ny står det mellan lx5, g12 eller s95. kan inte bestäma mig om det är värt det dock...

En liten brist är väl att det inte är canon, är väldigt van vid canons menysystem och reglage så jag blir vilse i pannkakan av allt annat, och så är ju s95:an så liten och stilren.

Var har LX-3'an för brister fördig?

/Kent

Har själv en Leica D-LUX 4 = LX-3 och vad jag retar mig på är att vreden (programvredet och avståndsinställning + bildstorlek på objektivet) går för lätt att ändra samt att jag gärna vill ha mer zoom på telesidan.

Jag önskar motsv 24 - 120 mm gärna ned fast brännvidd på 4.0.

Kommer en kompakt från Olympus 1:a kvartalet 2011 som säkert vill vara med i leken om bästa kompakt.
Jag har själv en LX3 och fick man önska sig något vore det att Panasonic lärde sig av Olympus hur färger skall se ut (utan bildbehandling).

Bristerna för mig är: linslocket som hänger löst, och brännvidden. Även om jag valde kameran bland flera andra bra och fick ta det där med brännvidden för att få den fina ljustarka optiken etc. Missförstå mig inte dock, har varkligen älskat kameran. hade den med på en lång thailands resa och motsvarade det mesta av mina förväntningar. Dock hade kanske vissa bilder kunnats gjort bättre och också alls med ett tele^^

Nya Lx5an gar ju gjort lite åt brännvidden men inte linslocket:p

För mig är inte en kompakt så intressant längre då Nokia har släppt sin N8. Verkar vara ett ganska bra alternativ till en kompaktkamera. Men få se om jag köper/får en då jag endast har firmatelefon....

För mig är inte en kompakt så intressant längre då Nokia har släppt sin N8. Verkar vara ett ganska bra alternativ till en kompaktkamera. Men få se om jag köper/får en då jag endast har firmatelefon....

Vet att många är begeistrade över kamera etc i mobiler, själv har jag alltid tyckt det varit rätt onödigt. Blir dom riktigt bra finns det en annan sak dom måste förbättra för att jag ska vilja använda min mobilen som kamera^^ Nämligen batteri tid. Ska man använda sin mobil till kamera,spel,väderrapport,mp3 då ska det vara bra mycket bättre batteri en någon telefon har idag....

Vet att många är begeistrade över kamera etc i mobiler, själv har jag alltid tyckt det varit rätt onödigt. Blir dom riktigt bra finns det en annan sak dom måste förbättra för att jag ska vilja använda min mobilen som kamera^^ Nämligen batteri tid. Ska man använda sin mobil till kamera,spel,väderrapport,mp3 då ska det vara bra mycket bättre batteri en någon telefon har idag....

Jag tänker lite så här: Då jag är ute för att fotografera åker systemkameran och all utrustning med. Har ingenting emot att släpa på allt vid de tillfällena. Systemkameran ger ändå för det mesta bättre resultat en en kompakt och det är den jag är van vid att använda. Då jag är jag ute utan systemkameran men ser nånting jag vill fotografera skulle det vara bra med en vettig mobilkamera. Jag skulle inte orka släpa med mig en kompakt hela tiden även om jag hade en, men mobilen har jag alltid med mig. Därför är jag en förespråkare av bra mobilkameror.

Klart att batteritiden alltid kan förbättras, men själv skulle jag använda kameran i telefonen endast för enstaka snapshots nu och då.

Har just beställt en Sigma DP-2s med optiska sökaren som tillbehör,
som komplement till dslr:en.
Överlägset bästa färgerna med sin Foveonsensor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar