ANNONS
Annons

Bästa kamerautrustningen för 40000:- ??

Produkter
(logga in för att koppla)
ekemannen skrev:
Instämmer !
Det som ger absolut mest ÄR bra optik. Jag tycker dom flesta förslagen hitils har för få och dyra objektiv. Själv tycker jag att jag har hittat helt rätt i mina val. Jag har :

Canon eos 30D (föregångaren till 40D som idag kostar 3000 kr mindre).

Sigma 15-30/3.5-4.5 (en bra glugg ! Har lite hyss för sig men det beror väl mest på att 15 mm är ganska extremt).

Sigma 30/1.4 HSM DC (tyvärr bara för 1.6 crop men väldigt trevligt och LJUSSTARKT).

Canon 50/1.4 (använder jag mest till den analoga).

Sigma 70-200/2.8 (ej macro).

Canon 100/2.8 macro USM (snabb, ljusstark och helt raktecknande. Ett "måste" till macro, porträtt mm.).

Canon speedlight 420 EX (Numera är det efterträdaren 430 som gäller).

Stativ, rygga/väska, filter, trådutlösare mm.

summa: 40300 kr men då räknade jag på 40D så köper du istället 30D får du 3000 kr till stativ.

/ Erik
Det här var ju ett lite annat upplägg.
100/2,8 macro kan jag nog vänta med dock.

solvargen skrev:
Värt att betala??? Vad menar du? Det är ju gratis om du vill men varför vara anonym?
Mvh Thomas
Det var ju du som påpekade att jag borde ha råd att vara betalande medlem om jag har råd att bränna 40000:- på utrustning..............(många som verkar snurriga på det här forumet..)

Med ett namn som Niklas Eriksson är jag förmodligen mer anonym än som Nik Kex.

Nicc skrev:
Det var ju du som påpekade att jag borde ha råd att vara betalande medlem om jag har råd att bränna 40000:- på utrustning..............(många som verkar snurriga på det här forumet..)

Med ett namn som Niklas Eriksson är jag förmodligen mer anonym än som Nik Kex.
Jag ifrågasatte anonymiteten men spelar ingen roll nu...du är välkommen till fotosidan. Hoppas du får många fototips och vänner här. Ha det bra
Mvh Thomas

Om nu Nicc/Niclas har ganska prick 40000 kr att "bränna" är väl inget konstigt. Själv skyltar jag sällan/aldrig med varför jag fått loss pengar ifrån t ex arv, försäljning av bil/motorcykel/båt/sommarstuga eller om "man" är en lycklig vinnare på spel och dobbel. Därmed inte sagt att jag lyckats vinna några pengar...eller fått loss kontanter från kapitalförsäljning.

Hur som helst...

Skulle jag köpt nytt för den pengen idag, skulle valet bli ungefär som tidigare sagts;

** Hus: Canon EOS 40D baserat på =

10,1 megapixels APS-C CMOS-sensor
6,5 bilder/sek i kontinuerlig bildsekvens
Nya autofokussystemet med 9 "cross-type" punkter
DIGIC III-processorn!
3,0" LCD-display med live view
Rengöringssystemet

** Normalzoom: EF-S 17-55 baserat på =

17-55 zoomområde
bländare 2,8
USM
IS

** Blixt: 580 EX II baserat på =

snabbaste uppladdning med högsta ledtal! Varför snåla ner till 430 EX om budget finns?

** Långzoom: EF 70-200/4,0 L USM baserat på =

Underbart PRISVÄRD L optik. Visst inte allra ljusstarkast, men verkar passa dina förutsättninga bättre än dess större (och dyrare) syskon.

** Fast optik: EF 50 1,4 USM baserat på =

har alltid min 50/1,8 på (kanske pga att jag fortfarande inte köpt någon nornalzoom?) och den funkar i alla lägen. Ljusstark (!), möjlighet till otroligt skärpedjup och den fina lilla USM motorn.

Sen skulle jag nog lägga en två tre tusen på Sandisk Ultra 3 eller 4 minneskort i storleken 4GB (kanske 2 st) och sedan ett enbensstativ i kolfiber eller ett trebens.

Då pratar vi runda slängar 40K men självklart kan du få rabatt hos butiken, kanske 5-7%??? Vilket ger dig ca 2500 kr "till" att handla för - kanske en extern hårddisk med RAID för att spara undan alla fina bilder du (förhoppningsvis) kommer att ta.

Lycka till!

Nicc skrev:
På papperet ser det inte så dumt ut... gäller bara att hitta schysta begagnade prylar då som håller priserna...
70-200/2,8 känns som ett väldigt stort och tungt objektiv att släpa omkring med. Inte så himla diskret heller.. ;)

Size does matter =D

Vapo skrev:
Hur som helst...

Skulle jag köpt nytt för den pengen idag, skulle valet bli ungefär som tidigare sagts;

** Hus: Canon EOS 40D baserat på =

10,1 megapixels APS-C CMOS-sensor
6,5 bilder/sek i kontinuerlig bildsekvens
Nya autofokussystemet med 9 "cross-type" punkter
DIGIC III-processorn!
3,0" LCD-display med live view
Rengöringssystemet

** Normalzoom: EF-S 17-55 baserat på =

17-55 zoomområde
bländare 2,8
USM
IS

** Blixt: 580 EX II baserat på =

snabbaste uppladdning med högsta ledtal! Varför snåla ner till 430 EX om budget finns?

** Långzoom: EF 70-200/4,0 L USM baserat på =

Underbart PRISVÄRD L optik. Visst inte allra ljusstarkast, men verkar passa dina förutsättninga bättre än dess större (och dyrare) syskon.

** Fast optik: EF 50 1,4 USM baserat på =

har alltid min 50/1,8 på (kanske pga att jag fortfarande inte köpt någon nornalzoom?) och den funkar i alla lägen. Ljusstark (!), möjlighet till otroligt skärpedjup och den fina lilla USM motorn.

Låter inte så dumt... börjar bli mer o mer sugen på 17-55/2,8, det är ju trots allt ett riktigt bra
"allroundomfång" och dessutom ljusstarkt!

50/1,4/1,8 känns inte helt övertygande med tanke på cropfaktorn till 40D... tycker förslaget från Erik med Sigmas 30/1,4 verkar vara mer användbart, för mig alltså...

Vapo skrev:

Då pratar vi runda slängar 40K men självklart kan du få rabatt hos butiken, kanske 5-7%??? Vilket ger dig ca 2500 kr "till" att handla för - kanske en extern hårddisk med RAID för att spara undan alla fina bilder du (förhoppningsvis) kommer att ta.

Lycka till!
Jag har redan 2 st 1TB hdd + 3 st 250GB så lagringsutrymme är ett av mina mindre problem för tillfället ;) Men tack ändå!

Jag tycker att 50 1.4:an fungerar bra till porträtt på en 400D många vill säkert ha en längre brännvidd till det men som sagt så tycker jag att 85 mm (50 x 1.6) räcker gott. Att exprimentera med så kort skärpedjup å ibland använda ISO 1600 o 1.4 är inte dumt när det bara är sämre inomhus belysning som finns. Men visst Sigma's 30 1.4 kanske passar bättre om man skall använda den inomhus, vad vet jag. SJälv är jag mkt intresserad av Canon 24 1.4, någon som har ngn bra erfarenhet av den?

Nicc skrev:
3. Canon är störst...

Var inte så säker... Nikon gick om Canon för ett tag sedan i försäljningen av digitalasystemkameror, pga D40. Om jag minns rätt :)

Men dagens yrkes och pressfotografer anväder ju Canon till största del, så ser man till det så är ju nog Canon stört, sen tycker jag att Canon har bättre optik utbud än Nikon, tex Nikon har ingen motsvarig glugg till 70-200/4L, synd!

Nicc skrev:
Låter inte så dumt... börjar bli mer o mer sugen på 17-55/2,8, det är ju trots allt ett riktigt bra
"allroundomfång" och dessutom ljusstarkt!

50/1,4/1,8 känns inte helt övertygande med tanke på cropfaktorn till 40D... tycker förslaget från Erik med Sigmas 30/1,4 verkar vara mer användbart, för mig alltså...

Jag har redan 2 st 1TB hdd + 3 st 250GB så lagringsutrymme är ett av mina mindre problem för tillfället ;) Men tack ändå!

Hehe...ja då är frågan om diskutrymme inget att blöta vidare.

Ang 50 mm eller 30 mm så tog jag 50:an som "anses" vara perfekt som fast normal för porträtt mm iom 85mm utsnitt efter crop. Men lite mer vidvinkel hos 30:an kanske passar bättre?

Det blir lite förvirrat att diskutera brännvidder om man inte har förutsatt ett bildformat. För småbild är det riktigt som du säger att 50mm är en normalbrännvidd och 30mm vidvinkel, men för APS-C (som EOS 40D har; och den kameran verkar ju vara aktuell) är 50mm ett kort tele och 30mm en normalbrännvidd.

Jag tycker du ska börja med ett par bra zoomar och lämna primes till senare när du testat vilka brännvidder du hamnar mest på.

Dagens L zoomar är så bra att jag bara använder primes undantagsvis, oftast för att jag behöver extra ljusstyrka.

PMD skrev:
Det blir lite förvirrat att diskutera brännvidder om man inte har förutsatt ett bildformat. För småbild är det riktigt som du säger att 50mm är en normalbrännvidd och 30mm vidvinkel, men för APS-C (som EOS 40D har; och den kameran verkar ju vara aktuell) är 50mm ett kort tele och 30mm en normalbrännvidd.

Per - som jag skrev så blir 50mm "85mm utsnitt efter crop" och 30:an blir då såklart 48mm utsnitt efter crop. Men oavsett vilken kamera objektivet används på så förändras inte brännvidden utan 50:an är alltid ett 50 mm normal och 30:an alltid en 30 mm vidvinkel (?).

Björn - ditt tips om att köpa senare ytterst vettigt! Mitt förslag till Nicc om att ta med ett f1,4 var pga ljusstyrkan (som nån sa t ex tillsammans med ISO 1600/3200 inomhus) och det man kan åstakomma med skärpedjupet hos en sådan glugg. Sedan om det är 85/1,8 eller 50 1,8 / 1,4 eller 35 1,4 L eller 30 1,4 eller 28 1,8 eller 24 1,4 L som passar Nicc (och budget) bäst låter jag vara osagt...

PMD skrev:
Nja... Vidvinkel/normal/tele-namnen har med vilken typ av kamera oblektivet sitter på. ex. 80 mm på en mellanformatare heter normalobjektiv men om du sätter samma objektiv (m.h.a adapter) på en småbild så är det ett teleobjektiv.

På en 1.5/1.6 crop-kamera är 30 mm normaloptik !

/ Erik

Vapo skrev:
Men oavsett vilken kamera objektivet används på så förändras inte brännvidden utan 50:an är alltid ett 50 mm normal och 30:an alltid en 30 mm vidvinkel (?).

Det stämmer ju inte riktigt. Ett 50 mm på Hasselblad blir ingen "normal" utan en vidvinkel. 85 mm är normal där.

Med andra ord, det har betydelse på vilken kamera (storlek på sensorn/filmen) brännvidden används.

cf

Många konsulter blev det

Måste vara intressant att vara kamaraköpare och ha sisådar 12-15 "konsulter" varav ett antal nu kommit in på diskussionen om s.k. brännviddsförlängning

Men just därför anges ett Canon EF 50 mm objektiv ALLTID som normal, oavsett vilket format (utsnitt) på kameran de olika användarna har.
Canon EF 30 och lägre anges alltid som vidvinkel, medans ett EF 85 och högre anges som (kort) tele.

Re: Många konsulter blev det

Enicar skrev:
Måste vara intressant att vara kamaraköpare och ha sisådar 12-15 "konsulter" varav ett antal nu kommit in på diskussionen om s.k. brännviddsförlängning

Om alla forum på internet bara var till för att till punkt och pricka för otroligt sakliga diskussioner enligt fasta ramar, skulle väl hela internet vara ett intranät för konsulter? Gu' va tråkigt!

Vapo skrev:
Björn - ditt tips om att köpa senare ytterst vettigt! Mitt förslag till Nicc om att ta med ett f1,4 var pga ljusstyrkan

50 1,4 är som du säger ett bra och prisvärt alternativ för att ha något riktigt ljusstarkt i arsenalen, har en själv och ibland räddar den mig när dom andra inte räcker till.

Varför så bråttom?

Varför måste du "bränna" pengarna på en gång? Kan de inte vänta? Om jag var du skulle jag köpa ett kamerahus som jag tycker om (ligger bra i handen), normal ljusstark zoom till det och kanske en extern blixt.

Efter ett tag kommer du att känna själv vad du saknar och då kan du utöka din utrustning utan att fråga om vad du behöver.

Här har du fått massor av svar men de allra flesta utgår från egen typ av fotografering. Du kan däremot fastna på någonting helt annat (makro, fåglar, sport, landskap, porträtt osv). Varje typ av fotografering kräver ju speciell utrustning.

Jag exempelvis behöver inget tele alls. Däremot vidvinklar tycker jag passar mig bäst. För mig vore det det jättedumt att bränna >10000:- på säg 70-200/2,8. För dig kan det vara samma eller precis tvärt om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar