Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kamerautrustningen för 40000:- ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Bästa kamerautrustningen för 40000:- ??

Nicc skrev:
Hmm.. 5D fanns inte ens med på kartan tidigare... måste göra mer research...

om nu inte 5D fanns med som ett alternativ så kan det väl inte finnas mycket att välja på från Canon. Eller?
Återstår 40D. (om du inte ville ha tips på beg.)
Ärligt talat så tycker jag att det är lite fjortisvarning på frågeställningen hur man bäst gör av med 40.000:-
Även svaren från en del tycker jag bara är "namedropping" på fjortisnivå (Jag menar INTE Mikael Good och Zeiss)
Du verkar ju ha synpunkter på en del Canon-optik(som att 17-55 inte är väderskyddad) så du vet nog vad du vill ha.

Jag tycker du ska köpa en 40D, en 430EX blixt, ett minneskort och sedan satsa lejonparten av pengarna på bra optik. Optiken räcker längre än kameran och blir inte omodern på ett par år.

Robin Gyllander skrev:
Vad ska du fota?

Jag tycker detta är en ganska så relevant fråga som Robin ställer och som helt ignoreras i tråden (eller så är jag bara eftermiddagsblind).

Hur ska man kunna tipsa om en hus- och gluggkombination utan att veta vad syftet med utrustningen är? Jo, jag vet att den är till för att fotografera med men vilken/vilka typer av motiv är det som gäller?

Robin Gyllander skrev:
Citat från forum reglerna "Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen"
Försök inte att få Kex att byta till den "gula" sidan.

Det hade ju varit bra då om tråden legat i "köpråd" istället där den egentligen hör hemma.

Mycket konstig regel annars. Så om jag säger:
Nikon suger.
Så borde jag få en varning som framhäver Nikon [i dålig dager]?

Alltså, de här är fortfarande de bästa du kan få för pengarna enligt mig och de finns nog fler som håller med

Canon eos 5D (ca. 14'500) - begagnat
Canon EF 70-200/2.8 IS USM(12'000) - begagnat
Canon Speedlite 430EX (2500) - nytt
Canon EF 24-70/2.8 (10'000) - begagnat
+ minneskort

Damoor skrev:
Alltså, de här är fortfarande de bästa du kan få för pengarna enligt mig och de finns nog fler som håller med

+ minneskort

Känns som ett riktigt nice kit.
Fast om man skaffar en 5D e de ju bra o veta vad de e man betalar de där extra för.

Damoor skrev:
Varför i helskotta så dåligt glugg till en så bra kamera?
EF 24-85 är inte ett speciellt dåligt objektiv. Ett utmärkt allroundobjektiv på en 1.3x-sensor. Man slipper ju kantoskärpan.

Jag tycker att det var ett bra och kreativt förslag. Givetvis bör man planera att skaffa fler objektiv senare för situationer som 24-85 inte klarar så bra.

Enicar skrev:
om nu inte 5D fanns med som ett alternativ så kan det väl inte finnas mycket att välja på från Canon. Eller?
30D eller 400D + mer/bättre objektiv, beggad mkII alt mkIII... eller kanske rentutav något annat? Vem vet? Men visst var det 40D jag främst hade i tankarna. Skyldig.

Enicar skrev:
Ärligt talat så tycker jag att det är lite fjortisvarning på frågeställningen hur man bäst gör av med 40.000:-
Okej.
Jag skulle kunna skriva en lång motkommentar men what's the point if there is no point?

Enicar skrev:
Även svaren från en del tycker jag bara är "namedropping" på fjortisnivå (Jag menar INTE Mikael Good och Zeiss)
Noterar även detta.

Enicar skrev:
Du verkar ju ha synpunkter på en del Canon-optik(som att 17-55 inte är väderskyddad) så du vet nog vad du vill ha.
Så bara för att jag har synpunkter baserade på specifikationer så vet jag hur de fungerar i irl...? Är det fel att försöka skaffa information av användare med praktisk erfarenhet?

Vad är din egentliga intention med ditt inlägg...??

PS. Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag startade tråden i fel delforum. Givetvis skulle den ha skrivits i forumet "Köpråd".
Jag hoppas innerligt att någon uppmärksam moderator flyttar tråden asap.

Joel Höglund skrev:
Jag tycker detta är en ganska så relevant fråga som Robin ställer och som helt ignoreras i tråden (eller så är jag bara eftermiddagsblind).

Nicc skrev:
Jag tänkte fota allt möjligt... Svenssonfotning med en gnutta touch, förhoppningsvis ;)
Tja eftermiddagsblind eller möjligtvis medvetet undermedvetet selektivt seende skulle jag tippa på... ;)

Joel Höglund skrev:

Hur ska man kunna tipsa om en hus- och gluggkombination utan att veta vad syftet med utrustningen är? Jo, jag vet att den är till för att fotografera med men vilken/vilka typer av motiv är det som gäller?
Se ovannämnda citat.
Tyvärr har jag svårt för att specificera allround amatörfotografering... men visst: lite djur o natur, lite resefoto, lite "konstfoto", lite gatufoto, lite familjefoto, lite övrigt....

Ang att jag tyckte det var "fjortisvarning" om hur man gör av med 40.000:-
+ att jag kostade på mig att anmärka på att du hade en del klara uppfattninnigar om Canons optik

Nicc skrev:

(Okej.
Jag skulle kunna skriva en lång motkommentar men what's the point if there is no point?

Så bara för att jag har synpunkter baserade på specifikationer så vet jag hur de fungerar i irl...? Är det fel att försöka skaffa information av användare med praktisk erfarenhet?

....

Det bästa hade väl varit om jag direkt skrivit att jag inte tror på idén att ta en summa pengar och handla upp allt på en gång.

Ang. min kommentar om dina synpunkter på optik.
Du verkade rätt säker på att du inte ville ha en 17-55.
Jag tyckte att du fick det att låta som om att endast det bästa skulle duga.

Två av de som svarat på din fråga är personer som alltid har bombsäkra svar på vad andra ska köpa utan att ha en aning om frågeställarens fotosituation

BugEyes skrev:
Jag tycker du ska köpa en 40D, en 430EX blixt, ett minneskort och sedan satsa lejonparten av pengarna på bra optik. Optiken räcker längre än kameran och blir inte omodern på ett par år.
Instämmer !
Det som ger absolut mest ÄR bra optik. Jag tycker dom flesta förslagen hitils har för få och dyra objektiv. Själv tycker jag att jag har hittat helt rätt i mina val. Jag har :

Canon eos 30D (föregångaren till 40D som idag kostar 3000 kr mindre).

Sigma 15-30/3.5-4.5 (en bra glugg ! Har lite hyss för sig men det beror väl mest på att 15 mm är ganska extremt).

Sigma 30/1.4 HSM DC (tyvärr bara för 1.6 crop men väldigt trevligt och LJUSSTARKT).

Canon 50/1.4 (använder jag mest till den analoga).

Sigma 70-200/2.8 (ej macro).

Canon 100/2.8 macro USM (snabb, ljusstark och helt raktecknande. Ett "måste" till macro, porträtt mm.).

Canon speedlight 420 EX (Numera är det efterträdaren 430 som gäller).

Stativ, rygga/väska, filter, trådutlösare mm.

summa: 40300 kr men då räknade jag på 40D så köper du istället 30D får du 3000 kr till stativ.

/ Erik

Re: Re: Re: Re: Bästa kamerautrustningen för 40000:- ??

Enicar skrev:

Precis vad ville du tillföra diskussionen med detta inlägg?

Re: Re: Re: Re: Re: Bästa kamerautrustningen för 40000:- ??

Dockland skrev:
Precis vad ville du tillföra diskussionen med detta inlägg?
Klart att man får fråga om råd.
Men..tänk att jag tycker att det blir lite väl mycket curlingbarnsyndrom i en hel del frågor.

Jag kan ju ha missuppfattat Nik Kex men det verkade för mig som om det från början inte var ett alternativ med 5D. Och vad återstår då?
Ok han kanske bara glömt bort att 5D fanns. Vad vet jag?
Vad ville jag tillföra?
Jag tycker det blir lite larvigt att "kliva in från gatan" och fråga vad ska jag köpa.
Självklart skulle jag ha bett Nik precisera sig.

Jag har svårt för herrarna Robin och Damoor och deras alltid bomsäkra rekommendationer.

Enicar skrev:
Jag har också svårt för att vissa vill vara rätt anonyma som medlemmar. Finns det någon som heter Nik Kex?
Håller med..dessutom vilande medlemskap....ska han bränna 40000:- på kamera-utrustning så har man säkerligen råd att vara betalande medlem...ser ingen anledning till vilande medlem.
Mvh Thomas

Bra att veta om 5d.
Mycket "krispiga" bilder.(och stora filer)
"Kräver" dyr optik för att få kantskärpa.
Endast 3b/s.

Enicar skrev:

Det bästa hade väl varit om jag direkt skrivit att jag inte tror på idén att ta en summa pengar och handla upp allt på en gång.
Ja det hade det nog varit. Sedan hade du kanske insett att alla inte tror detsamma.

Enicar skrev:
Ang. min kommentar om dina synpunkter på optik.
Du verkade rätt säker på att du inte ville ha en 17-55.
Jag tyckte att du fick det att låta som om att endast det bästa skulle duga.
Ja...?
Som du kanske förstår vid det här laget så är jag ute efter det "bästa" för 40000:-, vad det nu är...

Enicar skrev:
Två av de som svarat på din fråga är personer som alltid har bombsäkra svar på vad andra ska köpa utan att ha en aning om frågeställarens fotosituation
Jaha... och vad är felet?
Försök att inse att i diskussionsforum förekommer frågor, svar, påståenden, insinuationer, felaktigheter, OT kommentarer och påhoppningar mm. Det är upp till var och en, efter eget huvud, att filtrera informationen.

Enicar skrev:
Klart att man får fråga om råd.
Men..tänk att jag tycker att det blir lite väl mycket curlingbarnsyndrom i en hel del frågor.
Ett tips: försök att filtrera trådrubrikerna.

Enicar skrev:
Jag kan ju ha missuppfattat Nik Kex men det verkade för mig som om det från början inte var ett alternativ med 5D. Och vad återstår då?
Ok han kanske bara glömt bort att 5D fanns.
FYI så kändes 5D helt enkelt som en gammal kamera... i mitt medvetande så har kameran funnits i ett par tre år. Dessutom är det en FF som jag har hört nästan kräver "topp-primes" för att komma till sin fulla rätt. Därav fanns den inte riktigt i mitt medvetande INNAN jag startade tråden.

Enicar skrev:
Vad vet jag?
Ja säg det.

Enicar skrev:
Vad ville jag tillföra?
Jag tycker det blir lite larvigt att "kliva in från gatan" och fråga vad ska jag köpa.
Så ditt bidrag till tråden är alltså att du vill hävda att tråden i sig och vissa inlägg (med undantag för vissa, i ditt tycke, seriösa inlägg från aktade medlemmar) är larviga.

Enicar skrev:
Självklart skulle jag ha bett Nik precisera sig.
Lätt att vara efterklok ;)

Enicar skrev:
Jag har svårt för herrarna Robin och Damoor och deras alltid bomsäkra rekommendationer.
Jahopp.

Enicar skrev:
Jag har också svårt för att vissa vill vara rätt anonyma som medlemmar. Finns det någon som heter Nik Kex?
Du verkar ha svårt för mycket.
Enbart för att du har så mycket svårigheter så har jag nu antagit mitt riktiga namn. Visst blev jag mindre anonym nu?

solvargen skrev:
Håller med..dessutom vilande medlemskap....ska han bränna 40000:- på kamera-utrustning så har man säkerligen råd att vara betalande medlem...ser ingen anledning till vilande medlem.
Mvh Thomas
Till att börja med är jag relativt ny här. Jag brukar alltid ge det en tid för att se om det är värt att betala... hittills ser det inte ut som det...

Damoor skrev:

+ minneskort
På papperet ser det inte så dumt ut... gäller bara att hitta schysta begagnade prylar då som håller priserna...
70-200/2,8 känns som ett väldigt stort och tungt objektiv att släpa omkring med. Inte så himla diskret heller.. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar