Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kamerautrustningen för 40000:- ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Krille skrev:
Nu var frågan visserligen ställd i en Canon-tråd men eftersom du inte har någon befintlig Canon-utrustning vill jag föreslå följande:

Nikon D300 (om bildkvaliteten med den nya 12 MP sensorn håller måttet). Den har klart bättre specifikationer än Canon 40D: 15 700 kr

Ljusstark normalzoom:
Sigma 18-50/2,8 EX DC HSM Macro. Superskarp och kompakt och nu med ultraljudsmotor för tyst fokusering: 4100 kr

Vidvinkelzoom:
Tokina AT-X Pro 12-24/4. Lika skarp som Nikons motsvarighet och faktiskt bättre byggkvalitet: 5000 kr

Telezoom:
Sigma APO 100-300/4 EX DG HSM. Superskarp, ljusstark och gedigen med snabb och tyst ultraljudsmotor: 11 000 kr

Blixt:
Nikon Speedlight SB-800. Tveklöst bästa systemkamerablixten på marknaden och dessutom kompaktare och billigare än Canons: 3500 kr

Summa: 39 300 kronor

Vill du köra Canon är Robins förslag vettigast.

Citat från forum reglerna "Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen"
Försök inte att få Kex att byta till den "gula" sidan.

och Canon eos 5D är i samma prisklass som begagnad OCH är Full Frame-kamera....

Så jag förstår inte varför ni tipsar om kvantitetsprylar

Damoor skrev:
vette-fan-år

men kameran smiskar allt i den prisklassen.

och som begagnad finns den nog bara i bra skick.

Jag lovar dig, köp 5D:an så blir du glader.

FF-kamera osv
Jaha... Jag har för mig att FF kameror inte bara är en dans på rosor och att de tex är i behov av extremt bra (=dyra) gluggar för att komma till sin fulla rätt..

Damoor skrev:
Varför i helskotta så dåligt glugg till en så bra kamera?

Här kommer ett svar som är lite utanför ämnet, men det kanske går bra ändå:

Canon EF 24-85 är en helt ok glugg faktum är att den är riktigt skarp i mitten, men den fungerar bäst på en fotoapparat med crop-faktor 1.3 eller 1.6, objektivet går till nöds att använda ihop med fullformatare men då vinjetterat den rejält och tappar rätt så mycket kantskärpa. Jag köpte en 24-85'a till frugan och optiken levererar klart bättre resultat än förväntat!

I stort så håller jag med denna testare:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_2485_3545/index.htm

Krille skrev:
Nu var frågan visserligen ställd i en Canon-tråd men eftersom du inte har någon befintlig Canon-utrustning vill jag föreslå följande:

Nikon D300 (om bildkvaliteten med den nya 12 MP sensorn håller måttet). Den har klart bättre specifikationer än Canon 40D: 15 700 kr

Ljusstark normalzoom:
Sigma 18-50/2,8 EX DC HSM Macro. Superskarp och kompakt och nu med ultraljudsmotor för tyst fokusering: 4100 kr

Vidvinkelzoom:
Tokina AT-X Pro 12-24/4. Lika skarp som Nikons motsvarighet och faktiskt bättre byggkvalitet: 5000 kr

Telezoom:
Sigma APO 100-300/4 EX DG HSM. Superskarp, ljusstark och gedigen med snabb och tyst ultraljudsmotor: 11 000 kr

Blixt:
Nikon Speedlight SB-800. Tveklöst bästa systemkamerablixten på marknaden och dessutom kompaktare och billigare än Canons: 3500 kr

Summa: 39 300 kronor

Vill du köra Canon är Robins förslag vettigast.
Låter som ett grymt bra alternativ!
Tror jag har haft tankarna inställda på Canon för att 1. jag har redan en Canon (jaja en Powershot men ändå) 2. en kompis har Canon 3. Canon är störst...

Damoor skrev:
L-glugg :)

Men de kan du få till bra pris nu som begagnad =)

Canon fullformatare kräver yppersta kvalitet Carl-Zeiss och Leitz optik levererar den. Kolla i min kameraväska, Carl Zeiss gluggarna och Leitz gluggen har inte kostat mer än 5000 kr!

Chasid skrev:
Japp, det finns ett härligt smörgåsbord med begagnad kvalitetsoptik i Sverige!

Men det är lite svårt att få autofokusen att funka med de gluggarna. Gillar man inte att ställa skärpan manuellt och blända ned manuellt före varje exponering är nog Canons optik trots allt att föredra.

Krille skrev:
Men det är lite svårt att få autofokusen att funka med de gluggarna. Gillar man inte att ställa skärpan manuellt och blända ned manuellt före varje exponering är nog Canons optik trots allt att föredra.

Snittbilden fungerar utmärkt upp till bländare 5.6 (bländare 8-11 till nöds) och på vidvinkeln kör jag med hyperfokal, men har man bråttom och inte är van vid snittbild så är autofokus helt klart att föredra!

För att återknyta till ämnet efter alla mina utsvävningar, så rekommenderar jag Nik att köpa en EOS 5D med 24-105 och en 430 blixt det är en bra utrustning för under 40.000 kr.

AFJ skrev:
Vad är det för fel på EF-S 17-55 2.8 IS? Förutom priset är det väl inte mycket att klaga på?
Den är inte vädertätad... (och dessutom är det EF-S).
Hade den varit ett L-objektiv och kostat 2-3 tusen mer hade den varit suverän. Men visst är det ett bra alternativ.

Re: Re: Bästa kamerautrustningen för 40000:- ??

Chasid skrev:
För att återknyta till ämnet efter alla mina utsvävningar, så rekommenderar jag Nik att köpa en EOS 5D med 24-105 och en 430 blixt det är en bra utrustning för under 40.000 kr.
Hmm.. 5D fanns inte ens med på kartan tidigare... måste göra mer research...

Hej. Ni som skriver att ni skulle köpa begagnade objektiv ex. 17-40 f/4 etc. VAR kan man köpa begagnade kvalitetsgluggar någonstans? Jag har letat, tradera, blocket men utan resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar