Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kameran mellan 0-6000

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp det dyraste/bästa objektivet du får för den pengen så att det blir pengar över till det billigaste huset. Då utgår du i alla fall från bilden.

Är du bara 13 år och då förmodligen har väldigt ringa erfarenhet av foto och kameror, så rekommenderar jag att du inte ger dig på att hitta något begagnat kamerahus - det tar ett antal år innan man har lärt sig vad man ska titta efter... Objektiv kan du däremot köpa en del begagnade - dessa har ju mycket färre delar, och har betydligt längre livslängd (kanske med undantag av dagens optiskt stabiliserade kit-objektiv, där stabiliseringen inte verkar vara särskilt hållbar).

Föreslår därför att du kollar ifall det för tillfället råkar finnas något bra rea-erbjudande på någon instegs-DSLR-kamera. Kanske du skulle behöva ha lite hjälp med detta, så jag har ögnat igenom nätet för dig... :)

I särklass bästa köp för tillfället måste vara kameran nedanstående länkar går till. Kostar 2.990 kr inkl 18-55 mm objektiv. Nypris 4.500 kr i lågpriskanalerna. Och du får förstås full garanti på denna, vilket också bör kännas tryggt för din första kamera. Och ifall du skulle vilja byta efter ett eller annat år så kan du mycket väl få ut bortåt 2.500 kr (eftersom reapriset just nu bara kommer att gälla under en begränsad tid förstås). Du kan räkna med att du kommer att förlora betydligt mer för varje annat alternativ som erbjuds för tillfället.

Här är en länk:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A2301855i

Här är en annan länk:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9425060
Här är priset visserligen en femma högre, men å andra sidan så ingår då också ett 4 GB SDHC minneskort samt en zoomväska, så detta erbjudande är ännu förmånligare.

Kameran är en Sony A230.
Vad är fördelar och nackdelar här?

Fördelar: Den har bildstabilisering i kamerahuset, vilket gör att ALLA objektiv blir stabiliserade. Även 25 år gamla Minolta AF-objektiv, som alltså passar. Vilket är en annan stor fördel, ifall du vill köpa begagnade gluggar. Det finns över 300 olika objektiv att välja på - alla med autofokus, autoexponering, autonedbländning, EXIF och antiskak (kamerahusen). Vare sig Canon, Nikon, Pentax eller någon annan har i närheten av detta.

Det går alltså att bygga upp en ansenlig objektiv-samling med väldigt bra bildkvalitet för en spottstyver av vad motsvarande skulle kosta med något av de andra systemen.

Vill du ha nya objektiv så håller Sony på att bygga upp en serie av mycket bra fasta objektiv som är mycket humant prissatta - SAM 50/1,8, SAM 85/2,8, SAM 35/1,8 och SAM 30/2,8 1:1 Macro.

Denna kamera har en CCD-sensor, vilket gör att den på låga ISO ger bättre bildkvalitet än någon av de andra motsvarande DSLR-kamerorna på marknaden. Denna CCD-sensor är speciellt lämpad för naturfotografering. Däremot är CMOS-sensorerna bättre vid höga ISO (vilket är fördelaktigt vid dåligt ljus).

Det går att använda denna kamera även för action-foto ifall det är bra ljus. Ska du ha en snabb kamera så får du dock betala 10-20 gånger så mycket som denna kostar.

Till sist - Sony har verkligen börjat få upp ångan nu. Kameror med 10 bilder/sekund-kapacitet har hittills kostat närmare 50.000 kr. Nyligen presenterade Sony sin SLT A55, som med hjälp av ny teknik också klarar 10 b/s, och till ett radikalt mycket lägre pris - 9.000 kr. Den kan du ju ev. komplettera med en sådan (eller någon av dess efterföljare) längre fram ifall du får upp fotointresset.

Senast ändrad:
Det finns råd om att att satsa det mesta på objektivet och till det det billigaste huset. Det gäller med film i kameran, med en digitalkamera är filmens egenskaper inbyggda i själva kameran, huset är viktigare nu med digitalt än förr då man kunde sätta förstklassig film även i billiga hus. men objektiven är färstådd fortfarande viktiga.

Det finns råd om att att satsa det mesta på objektivet och till det det billigaste huset. Det gäller med film i kameran, med en digitalkamera är filmens egenskaper inbyggda i själva kameran, huset är viktigare nu med digitalt än förr då man kunde sätta förstklassig film även i billiga hus. men objektiven är färstådd fortfarande viktiga.

Håller inte med. Egenskperna på sensorn, firmware och prosessen i billigaste husen typ canon 1000d eller nikons motsvarande eller etc. etc. överskrider behoven för dom allra flesta amatörfotograferna, och utöver sensorn är även andra funktionerna på billiga husen idag super bra. Skillnaderna i bilden syns i objektiven. Satsar man då tex på ett beg hus på max 3000 eller under, får man ett sjysst tex. SIGMA 28/1.8 EX DG ASPHERICAL att rymmas i budgeten. Husen föråldras dessutom betydligt fortare än linserna. Det som ett billigt hus saknar är funktioner. Vilka du verkligen behöver kommer fram med tiden. Efter x antal år från att man börjat fotografera och börjar hitta sin grej kanske man kan även kan sätta tummen på vad man egetligen behöver. Då är det lätt att byta upp sej i husväg. En basic kamera med möjlighet till manuell mode (+ automatikerna förståss också) och möjlighet till RAW är vad man behöver till en början och ibland kan det vara så att man aldrig behöver nåt mer än så.

Håller inte med. Egenskperna på sensorn, firmware och prosessen i billigaste husen typ canon 1000d eller nikons motsvarande eller etc. etc. överskrider behoven för dom allra flesta amatörfotograferna, och utöver sensorn är även andra funktionerna på billiga husen idag super bra. Skillnaderna i bilden syns i objektiven.
Man skulle med lika stort fog kunna påstå motsatsen, alltså att "egenskperna i billigaste kitzoomarna överskrider behoven för dom allra flesta amatörfotograferna", eftersom de flesta aldrig visar bilder i högre upplösning än vanlig hd-tv och papperskopior i 10x15-format.

När det gäller kamerahus handlar inte de intressanta skillnaderna om bildkvalité utan om det är ett redskap som gör det lätt att ta bra bilder -- bra sökare, bra inställningsmöjligheter, bra lcd, bra af, bra exponeringsmätning osv.

Håller med, till största delen. Det är objektivet tillsammans med sensor o processor som gör bilden, det tekniska alltså, så beror det ju för övrigt på fotografen. Man kan ju också säga att de flesta, även de enkla billiga objektiven uppfyller de flesta amatörers behov. Man kan ta utmärkta bilder med mycket enkel utrustning, men vill man fotografera under svårare förhållanden ökar ju kraven på såväl objektiv som kamerahus, hur beror ju på inriktning, såväl "undermåliga" hus som objektiv begränsar då.

Man skulle med lika stort fog kunna påstå motsatsen, alltså att "egenskperna i billigaste kitzoomarna överskrider behoven för dom allra flesta amatörfotograferna", eftersom de flesta aldrig visar bilder i högre upplösning än vanlig hd-tv och papperskopior i 10x15-format.

När det gäller kamerahus handlar inte de intressanta skillnaderna om bildkvalité utan om det är ett redskap som gör det lätt att ta bra bilder -- bra sökare, bra inställningsmöjligheter, bra lcd, bra af, bra exponeringsmätning osv.

Håller me, du kommer betydligt längre med kitobjektiv än vad dom flesta vill medge, men trots allt när du börjar dra upp bilderna är det där skillnaden syns om den kommer att synas och inte i huset.

Säg en av dom billigare modellerna som inte fyller dessa krav du räknar upp??? Och då ska du komma ihåg utgångsläget och budgeten.

Jag kunde bra köra en hel del av knäcken med en 1000d. På många av dom använder jag inga fler funktioner, sökarn duger utmärkt (bilden finns där redan innan du lyfter kameran för ögat, i sökarn kollar du bara att allt är med), af är det inget fel på, fungerar bra i skymning med. Exponeringsmätaren prickar precis lika bra som dom flesta andra jag använt... och vad som gäller lcdn, så är den aldrig något man ska fullt lita på, därför har man histogram.

TS är 13 och har tajt budget. Jag ser ingen orsak att sälja iden om att han behöver en xxxD eller xxD för att göra bra foto. FÖr det behöver han inte. Opåtiken däremot är det som kommer att spela en stor roll i bildkvalitet och skärpa om han blir riktigt tänd och vill satsa på bildkvalitet.

Jag själv gjorde som du förordar så vi är nog ganska överens, jag köpte den då billigaste av canons dslr, en 400D och till den ett 17-55/2,8 IS (tung och dyr) och så en Tamrom 11-18, (den senare har jag bytt mot EF-S 10-22). på telesidan fick mitt befintliga Tamron 28-300 duga. Men nu var och är 400D en kamera med i stort sett alla funktioner, den 7D jag också har nu är ju naturligtvis bättre, men det saknas igentligen inte något på den billigare. 400D var canons sista modell utan LV. 1000D kan man säga är en förenklad 400D som har LV. om det man har sparat på betyder något kan ju variera, jag fotar mest i rå-format och där finns en försämring liksom avsaknaden av sensorn som släcker skärmen när kameran sätts till ögat, annars är den ju lika bra, 2 AF-punkter mindre har ingen betydelse för mig, jag använder ändå nästan enbart en. men visst finns det kameror av olika fabrikat jag inte vill ha för att de skulle begränsa mig, men det är jag , andra har andra behov. men en begagnad "bättre" kamera från en seriös försäljare kan nog ge mer än en enklare ny för samma eller rentav lägre pris, allt beroende på vad man har för behov. Till en 13-åring ska man inte rekomendera de tunga klumparna, jag tappade visst bort ett X i ett tidigare inlägg, det skulle vara XXXD- serien och inte XXD, de senareär alldeles för tunga för en så ung. Till min 10-åriga dotterson köpte jag en PowerSh D10, robust och vattentålig, jag vill nog ha en sådan själv också. Man ska kanske vänta med systemkameran några år och börja med en hyfsad kompakt i stället, t.ex Canons Powershot modeller med inställningsmöjligher kan vara lämpliga att lära sig med, de finns i olika prisklasser och de billigaste är inte dåliga, min fru har en, mycket kamera för lite pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar