Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa inställningar vid norrsken

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnetometerkurvorna ser bra ut. Var ute och fotade månljuset. Så gott som fullmåne och inte längre mörka nätter försvagar norrskenet. Kunde dock se det då jag cyklade över en bro hur en norrskensbåge svepte över himlen och speglade sig i vattnet. Stativet på pakethållaren och kameran över axeln. Stannade upp en stund på bron och avnjöt vyn, men riggade inte upp kamera och stativ. Man behöver inte fota allt :) Hade redan tagit kvällens bilder, men inte på norrsken. Hoppas andra fångar skenet så man får se hur det tar sig ut på bild också :)

Har länken slutat fungera?

Jag har kikat i min kristallkula, det blir norrsken i kväll, men ett ganska måttligt ;-) Skall i alla fall ut och fotografera kometen, Andromedagalaxen, Vintergatan och förhoppningsvis lite norrskensaktivitet i kväll :) Hoppas ju att jag sett fel och att det blir ett dundrans norrsken. Här är i alla fall en optimistisk korttidsprognos:

Norrskensprognos för Kirunaregionen.
2013-03-30 12:43
Gäller en timme framåt.
Inget:10%
Svagt:28%
Starkt:62%
Lund Space Weather Center
http://rwc.lund.irf.se/rwc/aurora/sms_swedish_1h.txt

Jag kommer inte in på länken till Lund Space Weather Center, vet du om den lagt ned eller flyttat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar