Annons

Bästa datorn

Produkter
(logga in för att koppla)
Många okunniga kommentarer i den här tråden, var FÅR folk allt ifrån?? :)

Så här ligger det till; Köp en mac, då blir du nöjd. Jag arbetar på båda plattformarna och mår banne mig fysiskt illa när jag måste sitta och harva på windowspc.
 
Många okunniga kommentarer i den här tråden, var FÅR folk allt ifrån?? :)

Så här ligger det till; Köp en mac, då blir du nöjd. Jag arbetar på båda plattformarna och mår banne mig fysiskt illa när jag måste sitta och harva på windowspc.

Ah, så då är man okunnig för att man ej följer dina subjektiva åsikter eller ? Du la ju knappast fram någon ordentlig anledning.

Där har vi argumentation på hög nivå. :)
Skrattretande.

Och nej, jag har inget svar på kalibreringsproblem i Windows men oavsett vad är sådana inlägg som Leif postade bara för j*vla roliga att läsa.
 
Ah, så då är man okunnig för att man ej följer dina subjektiva åsikter eller ? Du la ju knappast fram någon ordentlig anledning.

Där har vi argumentation på hög nivå. :)
Skrattretande.

Och nej, jag har inget svar på kalibreringsproblem i Windows men oavsett vad är sådana inlägg som Leif postade bara för j*vla roliga att läsa.

Beklagar att skämtet, trots smiley, inte gick fram till dig.

Hur ser du på BLFs rekommendation att fotografer ska vänta med Vista för nackdelarna som påverkar vår typ av arbete negativt? Du å din sida hävdar ju motsatsen.
 
Jag har bildbehandlat i både OSX och Vista, och tycker de är tämligen likvärdiga. Visst händer det att Vista tappar profileringen, men det är inte speciellt svårt att komma runt det problemet.

Känns som lite sandlåda här; min Mac är större än din Pece och vice versa ... Om man bara ska bildbehandla kanske Macen är bättre, men om man ska göra annat med datorn kan pecen vara bättre - ingen av dem är dålig :)
 
Haha detta lär aldrig ta slut men det är knappast någon anledning att köra Mac. Jag förstår inte hur hur ni kan få så extremt mycket problem med era PC's, vad är det ni gör med dem ?
Har byggt egna de senaste åren och aldrig haft problem. Efter de SP1 blev Vista bra mycket snabbare på vissa saker och nu klyddar de aldrig. Så NEJ, man ska inte glömma PC. Det är ett mycket bra alternativ, det ger bra prestanda till mindre pengar. Och lär man sig hantera den så slipper man alla dessa virus och ominstallationer. Har fan inte fått ett enda virus sedan jag skaffade Vista.

Jag och många andra ser datorn som ett verktyg eller hjälpmedel för att utföra en massa uppgifter med. Och på precis samma sätt som jag inte vill behöva kunna bygga en bil för att använda den vill jag heller inte behöva ha kunskaper att bygga en dator för att använda den.
 
Jag har bildbehandlat i både OSX och Vista, och tycker de är tämligen likvärdiga. Visst händer det att Vista tappar profileringen, men det är inte speciellt svårt att komma runt det problemet.

Känns som lite sandlåda här; min Mac är större än din Pece och vice versa ... Om man bara ska bildbehandla kanske Macen är bättre, men om man ska göra annat med datorn kan pecen vara bättre - ingen av dem är dålig :)

Diskussionen handlar i stora stycken om att det krävs betydligt mer systemkunskap och därmed tid till att få grejorna att funka och bibehålla prestanda över tid med ett windows baserat pc system. Stefan tar dessutom upp en del för honom och andra högst reella problem med pc och windows färghantering. Att definiera bort detta som sandlåda blir lite övermaga tycker jag. Sedan är det ju så att om du upplever windows som bra är det så för dig, om andra har andra erfarenheter och drar andra slutsatser är det så för dem. Men jag skulle vilja säga att om man inte är det minsta intresserad av datorer i sig är mac att föredra av den enkla anledningen att den kräver mindre systemkunskaper.
 
Beklagar att skämtet, trots smiley, inte gick fram till dig.

Hur ser du på BLFs rekommendation att fotografer ska vänta med Vista för nackdelarna som påverkar vår typ av arbete negativt? Du å din sida hävdar ju motsatsen.

Det första uppfattade jag som ett skämt men ej åsikten om vad du tyckte var pest. De är bara det att de inte hade förvånat mig om du hade menat allvar för de finns sådana som ska tro sig veta allt och alla ska följa deras åsikter.
Som jag sa innan så har jag ingen direkt argumentation mot de där. Jag har dock inga problem med kalibreringen på mina 2 skärmar.

Jag och många andra ser datorn som ett verktyg eller hjälpmedel för att utföra en massa uppgifter med. Och på precis samma sätt som jag inte vill behöva kunna bygga en bil för att använda den vill jag heller inte behöva ha kunskaper att bygga en dator för att använda den.

Det behöver du ju inte.
Läs inlägget tidigare, det är hur enkelt som helst att få en helt färdigbyggd PC hemskickad.

Men nu orkar jag inte fortsätta denna diskussion för jag vet att de inte kommer leda någonvart. Vi ska heller inte starta något för att Rebecka frågade om råd. Jag tror antagligen att hon redan kan ha bestämt sig för vad hon ska ha, de börjar gå lite off-topic.
 
Senast ändrad:
Valet mellan Mac o Pc hade ja helt klart kört så här:

Ett ihopaplock från till exempel Komplett.se, med komponenter för högsta prestanda till almän användning, såsom bild o videoredigering(ej spel).
4 gig Ram, en billig Quadcore processor, riktigt budget grafikkort(typ, 800kr, räcker till en del faktiskt)500gb hårddisk, chassi(finns i alla varianter)..

Hälst XP i den, men numera är väl Vista enda Windowsvalet.

Sen denna skärmen(VA-panel):

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7507752

Med detta har du så de räcker o blir över, väldigt mkt prestanda för pengarna(möe mer än du får på en mac). Du har också möjlighet o uppgradera den efter hand utan o behöva köpa en helt ny dator..

Prestandamessigt vinner PC med hästlängder här, men gillar du o använda mac mer, och tycker priset är motiverande nog, kör på en. Man ska trivas med sin dator.

Själv tycker ha dock priset är i överkant, framföallt då jag inte direkt trivs med dem själv(sitter vid Imac 20" ca 3 h dagen 5 dar i veckan, bara så ni vet att de inte kommer från tomma luften ;) ).
 
Det är märkligt vad det hoppar fram fundamentalister ur varje hörn när det vankas PC vs Mac fajt.

Det är ju helt sjukt va rabiata en del blir. Det är få inlägg här som faktiskt hjälper Rebecka i sitt val av dator.

Faktum är att alla OS suger på sitt lilla speciella sätt.
 
Varför inte köpa en Mac och köra OS X, Windows och Linux - det går ju köra alla tre numera? Eller en PC och kör både Windows och Linux. Allt är inte så svart eller vitt.

Själv har jag jobbat med alla tre, men nu har jag gett upp Windows.
Jag brukade också bygga datorer själv som föreslagits här, men tyckte det blev för jobbigt att hantera när delar gick sönder och utnyttja garanti och liknande. Vi är dock beroende av att datorerna alltid fungerar för att försörja oss i vårt lilla företag, för en privatperson kanske det är bättre att sätta ihop själv.
 
Men du har fortfarande kvar skärmkalibreringsbuggen i Vista (olöst efter drygt ett år), strulet med att kalibrera två skärmar och att du inte kan skriva ut i 16 bitar. Vad som är rätt okänt är att om du skriver ut via skrivardrivrutinen och låter den hantera färgåtergivningen, så konverteras alla färger till sRGB innan de konverteras till skrivarens färgprofil.

Den fördel som jag känner till för Windows är att Photoshop CS4 är omskriven till en 64 bitars applikation för denna plattform, men inte för OSX än.

Så det gäller ju inte bara att Photoshop finns både för Mac och Windows, det finns andra skillnader på de två plattformarna.

Stefan


Nu kanske jag är ute och cyklar, jag har själv XP i datorn och tråden inte helt ny men jag TROR, det finns en fix för kalibreringsbuggen.
support.microsoft.com/kb/951537/kb/951537
 
Nu kanske jag är ute och cyklar, jag har själv XP i datorn och tråden inte helt ny men jag TROR, det finns en fix för kalibreringsbuggen.
support.microsoft.com/kb/951537/kb/951537
Det ser ut som det är löst, i så fall på tiden, men det är märkligt att de nämner det i samband med två skärmar. Måste testas för att se om det fungerar på en skärm.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.