Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst objektiv för storstadsresa? Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Celina87

Aktiv medlem
Jag och min man ska till London i sommar och jag funderar på att köpa ett vidvinkel objektiv till resan att ta med, men jag vet inte vilket man bör ha.
Har en rätt tight budget så helst inte för dyrt.
Är totalt nybörjare på den här kameran så jag vet inte så mycket om olika objektiv osv, vill gärna ha en som har bra motljusskydd.
Jag har en Canon EOS M kamera.

Näsan?

Inte skrev du någon på näsan. Om du läser en gång till så borde det framgå att jag menar billigast med Ef/EF-s fattning (med adaptern).

18-55mm-objektivet är ju rätt OK i sig för stadsfotografering. En riktig sniklösning (som naturligtvis försämrar ljusflödet och bildkvaliteten, men som på ett billigt sätt utökar kitzoomen) är påhängslinser: http://www.ebay.com/itm/321299069135?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Sådana linser köper man med tanken att det vanliga objektivet ska klara större delen av fotograferingen och dessa används (skruvas på filtergängan) för tillfällen när dess omfång är för litet. Kvaliteten kanske sjunker från systemkamerakvalitet till kompaktkamera, alternativet är annars att ta med sig en kompaktkamera med stort zoomomfång.

Har inte dessa linser själv (ännu) men har en Raynox DC-250 påhängslins för makro som ger helt OK resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar