Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst objektiv för porträttbilder och Landskap?

Produkter
(logga in för att koppla)

Josie86

Ny medlem
Hej,
Jag fundera på att köpa ett nytt objektiv till min kamera. Jag är nybörjare och har en 400D Canon med ett medföljande objektiv på 28-80mm som jag börjar tröttna på. Har egentligen funderat på att köpa en ny kamera också, men eftersom man studerar så blir det ett senare problem=)
Skulle vilja ha hjälp med vilket objektiv ni tycker skulle passa mig. Jag vill kunna använda den till Porträttbilder och landskap. Har hört att Canons 50mm 1.4 ska vara bra?

P.s Skulle vara kul och veta vilken kamera det är som är snäppet bättre än 400D?

Tack på förhand!
Josefin

Senast ändrad:
Hej,
Jag fundera på att köpa ett nytt objektiv till min kamera. Jag är nybörjare och har en 400D Canon med ett medföljande objektiv på 28-80mm som jag börjar tröttna på. Har egentligen funderat på att köpa en ny kamera också, men eftersom man studerar så blir det ett senare problem=)
Skulle vilja ha hjälp med vilket objektiv ni tycker skulle passa mig. Jag vill kunna använda den till Porträttbilder och landskap. Har hört att Canons 50mm 1.4 ska vara bra?

P.s Skulle vara kul och veta vilken kamera det är som är snäppet bättre än 400D?

Tack på förhand!
Josefin

Om du är nöjd med kamerans fysiska egenskaper, storlek, vikt, knappar etc, så är ju de nyare xxxD kamerorna lämpliga att titta på såsom 550D och 600D. Annars så är det ett kliv upp till xxD serien som gäller. Nuvarande modell är 60D. Annars finns ju även begagnade 40D och 50D som är fina kameror.

50mm är nog bra till porträtt på APS-C sensor (som din 400D och alla ovan nämnda kameror har). 50/1,4 USM sägs vara bra. Själv har jag 50/1,8 II som är skarpt och tokbilligt (kan komma undan med 900kr).

För landskap så vill du nog ha mer vidvinkel. Beror ju på vad för landskapsbilder du gärna tar. Enskilda träd på en kulle? Eller storslagna bergskedjor? 50mm fungerar bra till det första men för stora vyer är nog 10-20mm området du vill ligga i. EF-S 10-22 är ett objektiv som brukar dyka upp i dessa sammanhang. Vet att några Sigma brukar nämnas också men kan inte dem så bra. Samyang 14mm lär vara bra också, dock endast manuell fokus på det.

Så om porträtt och landskap är dina intressen så är nog två objektiv bäst.

/P

50mm funkar bra till porträtt på Crop som sagt.. 85mm tycker jag känns lite långt inomhus, däremot kan 30-35mm funka bra för helkroppsporträtt. Jag antar att det är ett objektiv med bra skärpedjupskontroll (stor bländare) du är ute efter, och då är 1.4 bra, då kan du isolera ett porträtt och få en snygg bakgrund. Tänk på att skärpedjup hör ihop med brännvidden också, så ett 30mm 1.4 har ett större skärpedjup än 50mm eller 85mm. Ett fast ljusstarkt objektiv hade jag inte velat vara utan i min kameraväska, bekvämt om man är ute och vill ha lite diskretare och smidigare objektiv.

Sen landskap.. Då vill du nog ner på mer vidvinkel. Tänk på att 50mm motsvarar kort tele, 30-35mm blir i princip normal. En vidvinkelzoom som är populär är som nämnts 10-22mm. Det finns dock en från sigma, 8-16mm och det är riktigt extrem vidvinkel på crop också. Väldigt trevligt objektiv och man kan minst sagt fånga storslagna vyer. Även ett objektiv som är bra till kreativa bilder, men det är extremt så jag rekommenderar att du testar först i butik. De 2mm som skiljer 10-22 och 8-16 i det vida läget märks rätt bra, även om det låter försvinnande lite.

Mvh, Anton.

50mm funkar bra till porträtt på Crop som sagt.. 85mm tycker jag känns lite långt inomhus, däremot kan 30-35mm funka bra för helkroppsporträtt. Jag antar att det är ett objektiv med bra skärpedjupskontroll (stor bländare) du är ute efter, och då är 1.4 bra, då kan du isolera ett porträtt och få en snygg bakgrund. Tänk på att skärpedjup hör ihop med brännvidden också, så ett 30mm 1.4 har ett större skärpedjup än 50mm eller 85mm. Ett fast ljusstarkt objektiv hade jag inte velat vara utan i min kameraväska, bekvämt om man är ute och vill ha lite diskretare och smidigare objektiv.

Sen landskap.. Då vill du nog ner på mer vidvinkel. Tänk på att 50mm motsvarar kort tele, 30-35mm blir i princip normal. En vidvinkelzoom som är populär är som nämnts 10-22mm. Det finns dock en från sigma, 8-16mm och det är riktigt extrem vidvinkel på crop också. Väldigt trevligt objektiv och man kan minst sagt fånga storslagna vyer. Även ett objektiv som är bra till kreativa bilder, men det är extremt så jag rekommenderar att du testar först i butik. De 2mm som skiljer 10-22 och 8-16 i det vida läget märks rätt bra, även om det låter försvinnande lite.

Mvh, Anton.

Tack för hjälpen båda två=)
Skulle ni säga att detta kan vara ett bra paket för mig?
http://www.netonnet.se/art/foto/sys...paket/canon-eos550d18-135eoskit1/160852.4957/

Där har jag ju inte 55mm 1.4 objektiv men dock ett bra objektiv för blandat bruk??

Ett objektiv med ett sådant zoomomfång brukar kallas för "walk-around". Bekvämt och nästan som att ha en kompaktkamera. Omfånget täcker det mesta men det är såklart en kompromiss. Objektiven med ett snävare omfång som t.ex. 10-22 är klart mycket bättre på alla punkter men där måste du såklart ha med dig fler objektiv för att täcka samma omfång. Tycker att du skall titta på zoomar som inte har detta stora omfång. Du har redan fått bra råd.

Landskap. Allra vanligast med vidvinkel och till din kamera bör du ligga runt 10-12 som vidast.

Porträtt. Idealet kring 50 - 60. Då förvanskar du inte din modell i proportionerna. Väldigt många föreslår ett 60 mm macro till porträtt. Då får du som bonus även möjligheten att fotografera större småkryp och växter.

18-135mm är ett OK objektiv, dock är det långt från 50mm 1.4. Använde det själv ett tag, men det är en hård kompromiss.

Varför skulle 10-12mm som vidast vara bäst? 8-16 har grym prestanda och man får lite mer speciella bilder och fler möjligheter tycker jag iaf.

Dock som sagts innan bör man nog prova först så man vet vad man köper.

Mvh, Anton

Landskap och naturbilder med 8 mm blir lite extremt om man inte verkligen vet vad man gör. Även om optiken är som du säger bra.

Landskap och naturbilder med 8 mm blir lite extremt om man inte verkligen vet vad man gör. Även om optiken är som du säger bra.

Det är klart. En fast 8a kanske hade varit begränsande.. Men 12-16mm tycker jag är helt rimligt för normalt landskapsfoto.

Det jag egentligen menar är att 8-16mm i VV läget ger möjlighet till mer kreativa och extrema bilder, inte bara i form av landskap. Att få detta i samma paket tycker jag är hur bra som helst.

Fast det är klart, jag kanske är lite väl insnöad.. Lätt hänt ibland :)

Mvh, Anton.

För porträtt gillar jag ganska långa brännvidder. 150-200 mm på en crop-kamera. Då kan jag hålla mig på avstånd, men ändå komma nära. Baktrunden blir skönt utsuddad.
För "lansdskap" beror det mer på. Vill du fånga de stora vyerna så är ju en vidare vinkel lämplig. typ 35 mm och kortare. Men om du (liksom jag) gärna fångar detaljer i sitt sammanhang så är telezoomen en trevlig kompis även här.

Det beror liksom på hur man sjävl betraktar sin omgivning, och vilka intryck man vill fästa på bilder som avgör vilka brännvidder som är lämpligast.'

Petter ...

ANNONS