Annons

Bäst kamera för månfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom du pratar om svärta så är det nog Rommels bild du pratar om och den var tagen med 1600mm.
Om det nu mot all förmodan skulle vara min 1000mm-bild du pratar om, så ja 500mm spegeltele med en dubblare. Kombinationen ger en minsta bländare på f16 och jag har inga problem att fotografera med ISO100 då, så jag antar att dom flesta månbilder är fotograferade i just bas-ISO.

/Karl

Japp Karl tänke på Rommels bild men tackar för infot om din med eftersom ni använder extenders samt okorrigerade spegeltelen så får man säga att slutresultaten blir okey.
Fast det är fassinerande att man ihuvudtaget kan få bilder på ett klot som far omkring med en vansinnig fart samt att vårt klot snurrar och far runt solen. Roterar runt sin egna axel med en hastihet av 1600 Km per timme.
Far omkring i rymden med en hastihet av 30 Km per sekund. Blir 3600 x 30 = 108000 Km i timmen.

Jag har ett Samyang 800 F/8 som jag ej testat på månen men super skarpt är det inte ens på döda ting här nere.
Stativ och trådutlösare är ett måste !

Mvh. /LEE

Månen är ju direkt belyst av solen, så man kan använda ungefär liknande inställningar som när man fotar en vanlig solig dag här på jorden.

Månen är ju direkt belyst av solen, så man kan använda ungefär liknande inställningar som när man fotar en vanlig solig dag här på jorden.

Fast den är 30-40 mil bort och det är en massa ljusblockerande atmosfär ivägen. Så lite lätt modificerad fungerar det nog.

/Karl

Bildexempel med 40D

40D + 500mm + 1,4 + 2 ggr, motsvarar 2240 mm, 1/85s bl. 8, 200 ISO
Bilden är inte beskuren.

Bilagor

• 071125-04r Måne.jpg
    071125-04r Måne.jpg
    49.4 KB · Visningar: 276
Fast den är 30-40 mil bort och det är en massa ljusblockerande atmosfär ivägen. Så lite lätt modificerad fungerar det nog.

/Karl

30-40 mil bort är nog därför många trott den går att plocka ned hehe !

Under de 29,53059 dygn det tar för månen att tillryggalägga ett varv kring jorden, så kallad synodisk omloppstid, genomgås en komplett måncykel med alla månfaser, exempelvis fullmåne och halvmåne. Månen har givit upphov till tidsbegreppet månad, som numera dock är längre än en måncykel.

Månen har en diameter på 3 476 km vid ekvatorn. Densiteten är 3,34 (jämför med vattens 0,998). Medelavståndet mellan jorden och månen är 384 392 km. Månens yta är cirka 38 miljoner kvadratkilometer vilket är ungefär detsamma som fyra gånger Europa. Omkretsen är 10 940 km.

Mvh. /LEE

Kul att se resultatet av dubbla extenders men kan du länka bilden i orginal storlek ?

Mvh. /LEE

Tyvärr har jag ingen sida att lägga upp på. Tittar man noga så ligger skärpan i kanten, extremt kort skärpedjup alltså.
Jag hade två stativ, ett mot fronten av objektivet och ett på kamerahuset. Full glugg (4) på objektivet så bländaren borde bli 11 i stället för 8 som jag skrev.

Tyvärr har jag ingen sida att lägga upp på. Tittar man noga så ligger skärpan i kanten, extremt kort skärpedjup alltså.
Jag hade två stativ, ett mot fronten av objektivet och ett på kamerahuset. Full glugg (4) på objektivet så bländaren borde bli 11 i stället för 8 som jag skrev.

Ditt 500 mm är allså inte ett spegeltele då eftersom du nämner f/4 ?
Dom brukar vara på F/8.

Då borde väl slut bländaren bli F/16 om jag inte är ute och cyklar som vanligt hehe.

Det finns uppload sidor på nätet som tar jätte stora filer om du behöver länka en stor fil se----> http://sprend.com/ kostar nada !

Mvh. /LEE

30-40 mil bort är nog därför många trott den går att plocka ned hehe !

Under de 29,53059 dygn det tar för månen att tillryggalägga ett varv kring jorden, så kallad synodisk omloppstid, genomgås en komplett måncykel med alla månfaser, exempelvis fullmåne och halvmåne. Månen har givit upphov till tidsbegreppet månad, som numera dock är längre än en måncykel.

Månen har en diameter på 3 476 km vid ekvatorn. Densiteten är 3,34 (jämför med vattens 0,998). Medelavståndet mellan jorden och månen är 384 392 km. Månens yta är cirka 38 miljoner kvadratkilometer vilket är ungefär detsamma som fyra gånger Europa. Omkretsen är 10 940 km.

Mvh. /LEE

Tappade bort ett k, 30-40k mil bort.

/Karl

Dom brukar vara på F/8.

Då borde väl slut bländaren bli F/16 om jag inte är ute och cyklar som vanligt hehe.

Det finns uppload sidor på nätet som tar jätte stora filer om du behöver länka en stor fil se----> http://sprend.com/ kostar nada !

Mvh. /LEE

Objektivet har bl. 4 och 1,4 extendern tar ett steg = 5,6 + 2 ggr som tar 2 steg = 11.

Tack för länken, men jag vill inte ladda upp hela bilder på nätet i alla fall.
Här är en delförst i 100% utan extra uppskärpning.

Bilagor

• 071125-04 Måne del.jpg
    071125-04 Måne del.jpg
    62.3 KB · Visningar: 253
Dom brukar vara på F/8.

Mvh. /LEE

Om objektivet är f8 från början borde det bli f22 är det ett 500f4 så borde det bli f11. En dubblare och en 1.4 extender borde ge en bländarmultiplier på 2.8.

/Karl

Objektivet har bl. 4 och 1,4 extendern tar ett steg = 5,6 + 2 ggr som tar 2 steg = 11.

Tack för länken, men jag vill inte ladda upp hela bilder på nätet i alla fall.
Här är en delförst i 100% utan extra uppskärpning.

Okey där ser man vad man tänkt fel !
Har alltid trott att en extender vilken som helst alltd höjde 2 bländar steg blädar värdet.
Har aldrig ägt en extender för jag har tyckt dom försämrar för mycket.

Man lär så länge man lever !
Mvh. /LEE

/Karl

Och det var därför jag skrev "ungefär liknande inställningar". Ska man fota månen så är det inte, som många ibland tror, sekundlånga exponeringar som behövs. Det var bara det jag ville få fram.

Månrörelsen är inte så stor.

Denna sekvens filmade jag med 1000mm och DX-läget, dvs motsvarande 1500mm.

Här kan ni se både hur månen rör sig och hur mycket kamerar gungar till när man trycker på en knapp på den.

https://www.youtube.com/watch?v=9fqiuoXMhd0

/Karl

Kul där ser man verkligen i tid hur mycket månen rör på sig.
Först tänkte jag du glömt skruva fast kameran på stativet tillräckligt.
Men sen såg man att den både rörde sig uppåt och åt höger.
Sen är det ju tillrådligt att använda en trådulösare eller fjärrkontroll för det är ju så känsligt.

Mvh. /LEE

f16 är nog inte optimalt, kör f8 om du kan det borde ge bättre resultat.

Här ett till månkort. Detta är handhållet (f16, 1/800, ISO2000), men det var mycket klarare den dagen jag tog det.

/Karl

Men det här kan inte stämma, vad är det för månar ni fotograferar?

En exempelinställning här från tråden är f16,1/100,iso100.
Jag var tvungen att ha f8,1/10,iso400.

Räknar jag rätt så är det en skillnad på ca 6.7 steg!
Bländaren ger 1.4 steg, slutartiden ger 3.3 steg, iso ger 2 steg.

Sänkte 6.7 steg i PS och min måne skulle isåfall set ut såhär om jag skulle kört med liknande inställningar som andra gör - fast såhär såg väl inte era månar ut innan redigering?
http://www.exx.se/objects/fotosidan/0288_67_steg.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar