Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst batterier att använda (AA)

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har uppenbarligen inga andra argument än att kalla det för "korkat" och upprepa detta ord några gånger. Till skillnad från dig så tycker jag inte att det är korkat med uppladdningsbara batterier som ger mer kräm per laddning och till ett lägre pris än specialbatterier. Till skillnad från dig tycker jag det är korkat att betala mer för att få mindre. Varför skulle man tycka att det är en fördel att ladda batterierna efter 500 bilder istället för efter 1000 bilder? Och batterier som räcker dubbelt så lång tid kallar du alltså för sämre för miljön. Här har vi upp och ner vända världen verkligen! Självfallet så måste det vara bättre för miljön med batterier som inte behöver laddas lika ofta..
 
Jag kör med AA batterier från bla varta o energizeer. Jag laddar dom varje dag eftersom jag kör dom i blixten sb 900 Nikon bla. Dom räcker oftast än hel dag även om jag kör upp till 7 fotningar på en dag Läg/villor. När jag körde mellanformat med bla pentax 645N så tycker jag det var rätt smidigt med aa batterier för du kan alltid få tag på nya (bensin mack,7 eleven etc.

Jag skulle inte ha något emot att kunna köra min 5D mark 2 eller D700 på AA batterier. Nu så har man alltid extra batterier med sig o måste alltid ha koll på att dom är laddade etc kör man med AA batterier så kan man dels köra uppladdningsbara som jag gör samt ta med ett gäng vanliga AA batterier som backup. Kan man hålla nere kamerans vikt samt storlek så tycker jag det är helt ok med AA batterier.
Men nu är visserligen batterierna i tex 5D mark 2 samt D700 riktigt bra räcker för runt 1000 bilder så det är egentligen ingen stress över det men du måste ändå ha koll på extra batterierna. Fotar du på ett ställe utan tillgång till ström så är AA batterier en höjdare för då kan du ta med en storpack o du är garanterad att du ha fungerande batterier.
 
En fördel jag tycker det är med AA batterier är att det är många laddare fungerar för både 230V och 12V. Det kan vara praktiskt om man tex har båt och slipper då skaffa 12V- 230V omvandlare.

För ännu mer primitiva förhållanden där man inte alls har någon tillgång till ström finns det även solcellsladdare. Kameror med AA batterier är därför populära hos många som spenderar mycket tid i naturen. I nödfall kan man även använda alkaliska batterier som i princip går att få tag på överallt där man kan utbyta pengar mot varor.

Specillt nu med den nya generationen laddningsbara AA som har extremt låg självurladdning så år det få nackdelar med dom. De enda nackdelen jag kan se är att man använder flera batterier och att deras vikt blir något högre.

Någon större skillnad i miljövänlighet mellan NiMH eller Li-ion är det knappast. Båda dessa typer av batterier är miljöanpassade och innehåller inga skadliga ämnen. Många aldre typer av batterier kan däremot inneålla ämnen som kvicksilver, bly och kadmium, och är därför miljöfarliga.
 
500 eller 1000 bilder, skulle inte förvåna mig om Pentaxen är slut efter 250 bilder och Nikon/Canon tar 1500 bilder.


Hur som helst, AA-batterier kanske är superbra ändå, vad vet jag, tycker bara det känns rätt "B", sen att det första man får göra som ny Pentax-ägare är att springa till Clas för att köpa uppladdningsbara batterier och laddare gör ju inte saken bättre.

Och om det nu är så bra, varför har inte Pentax samma lösning i sina topp-modeller?

AA-batterier tar dessutom mer plats, väger mer, vilket gör kameran större och tyngre.
 
Senast ändrad:
Hur som helst, AA-batterier kanske är superbra ändå, vad vet jag, tycker bara det känns rätt "B", sen att det första man får göra som ny Pentax-ägare är att springa till Clas för att köpa uppladdningsbara batterier och laddare gör ju inte saken bättre.

Och om det nu är så bra, varför har inte Pentax samma lösning i sina topp-modeller?
Det beror på var man köper sin K-x, många butiker säljer kameran i kit med laddare och andra tillbehör som behövs för att använda kameran. Nästan alla tillverkare säljer sina DSLR obrukbara direkt ur kartongen. Skickade tex Nikon med någon minneskort med din kamera?

Pentax har valt att använda olika alternativ för batterier på olika kameror, fördelen med Li-ion är att man får mer effekt per viktenhet. Det är väl ungefär som att Nikon använder olika format på minneskort i sina DSLR i olika prisklasser. SD-minnen i billigare kameror och CF-minnen i dyrare.
Men till K-7 finns dett batterigrepp som tillåter användning av AA-batterier.
 
Det beror på var man köper sin K-x, många butiker säljer kameran i kit med laddare och andra tillbehör som behövs för att använda kameran. Nästan alla tillverkare säljer sina DSLR obrukbara direkt ur kartongen. Skickade tex Nikon med någon minneskort med din kamera?

Pentax har valt att använda olika alternativ för batterier på olika kameror, fördelen med Li-ion är att man får mer effekt per viktenhet. Det är väl ungefär som att Nikon använder olika format på minneskort i sina DSLR i olika prisklasser. SD-minnen i billigare kameror och CF-minnen i dyrare.
Men till K-7 finns dett batterigrepp som tillåter användning av AA-batterier.

Jepp, fick med både batteri och laddare samt minneskort och väska (Nikon-summerkit)

Sen är faktiskt SD överlägset bättre än CF. CF är som AA-batterier stora och klumpiga utan några eg. fördelar...
 
Jag talar av egen erfarenhet och min erfarenhet är att med Pentax K-x får jag ut över 1 000 bilder per laddning, alltså inte 250 bilder. Jag har en *ist DS också, även den med AA batterier och från den får jag ut omkring 700 bilder per laddning. Inte ens där 250 bilder. Så jag förstår inte påståendet om att Pentax skulla krokna vid 250 bilder vid användandet av AA batterier. Jag har två stycken olika Pentax kameror som använder AA och båda ger ledigt mer än 250 bilder per laddning. Jag kör Hähnel Synergy batterier.
Om jag känner mig "korkad"? Nej, inte alls - tvärtom känner jag mig både klok och miljövänlig med detta.

Skälet till att Pentax inte använder AA batterier i sina dyraste modeller beror på att specialbatterier kan göras något mindre och det är deras enda fördel bland alla nackdelar som de har. Det är också därför som Pentax valt specialbatterier i K-7 därför att syftet med den var att den skulle göras så liten som möjligt - det är ju marknadens minsta semiprofessionella vädertätade kamerahus.

Sen kan det ju vara så att de som köper en dyrare kamera inte är lika priskänslig och måhända köper de inte argumentet att AA batterier ger mer kräm till billigare pris, om prisfrågan inte är en viktig faktor för dem. Men att betala dubbla priset för ett extra specialbatteri, jämfört med laddningsbara AA batterier som dessutom räcker längre, ja det är ju inget som jag tycker är något bra.

Jag tycker det skulle vara en stor nackdel om Pentax slopade stödet för AA batterier.
Förresten ryktas det om att Pentax kommer att lansera en kamera på Photokina där man kan välja vilken batterityp man vill köra - special eller AA.

Den här "damm på sensorn" uttrycker sig utan egen erfarenhet av Pentax K-x med AA batterier och man kan ifrågasätta seriositeten i att yttra sig negativt om en lösning som det är helt uppenbart att man saknar egen erfarenhet av. Den här "damm på sensorn" vill tydligen starta en "Nikon är bättre än Pentax"-grej här utifrån batterilösningen. Och apropå "damm på sensorn" så har jag fortfarande inte fått det med någon av mina Pentax-kameror. Måste vara en typisk Nikon-grej... :)

Gällande SD-kort så var Pentax först med att introducera systemkameror med SD kort. Medan Nikon fortfarande körde CF så hade Pentax SD genom hela sortimentet av systemkameror. Pentax har bara lanserat en enda kamera med CF - alla andra har SD. Pentax var först med detta bland digitala systemkameror.

Det är sant att CF inte har några egentliga fördelar, de är bara klumpiga.
AA-batteriernas fördelar är däremot -
* Fler bilder per laddning.
* Samma batterier och laddare kan användas för flera olika apparater, det är alltså en standardlösning. Det räcker med en laddare i väskan och samma batterier för både kamera, extern blixt, ficklampa och andra grejjer.
* Flera olika laddningsalternativ, exempelvis solceller.
* Lätt att hitta var som helst när man är ute på resa, behövs ingen specialbeställning.
* Billigare att köpa än specialbatterier.
 
Senast ändrad:
Du har en poäng. Mitt "hat" mot AA-batterier grundar sig nog mest i att jag aldrig varit nöjd med dessa i någon kamera, mesta dels kompaktkameror av märket Canon. Säkert finns det bättre uppladdningsbara idag, men dessa kostar nog en del också.
 
Du har en poäng. Mitt "hat" mot AA-batterier grundar sig nog mest i att jag aldrig varit nöjd med dessa i någon kamera, mesta dels kompaktkameror av märket Canon. Säkert finns det bättre uppladdningsbara idag, men dessa kostar nog en del också.

Först och främst finns det NiMh batterier som håller laddningen vilket inte var fallet tidigare... Sedan är erfarenheten från den Canonkompakten jag hade att batterivarningen inte fungerade med NiMH-batterier. Man kunde ju få krupp för mindre när kameran helt plötsligt la av. Med vanliga alkaliska fungerade den, men det skulle bli minst sagt en dyr affär att använda sådana.
 
Pentax K-x fungerar väldigt bra med AA batterier. Den har ett nyutvecklat system för att ta fram det bästa ur AA batterier. Det blir rätt fel att bedöma K-x med AA batterier utifrån erfarenhet av Canon kompaktkameror med AA batterier. För den prisklass som kompaktkameror håller sig till så använder man knappast den bästa teknologin för att få ut det mesta av en sådan batterilösning, därför att det kostar för mycket.

Hähnel Synergy ligger på 170 kr för 4 stycken. Detta är en speciell hybridvariant, alltså en lyx-variant av AA batterier. Det finns billigare att köpa givetvis, som också fungerar bra.
 
Verkar fippligt och billigt. Nikon och Canon har speciella batterier inkl. laddare. dessa räcker lätt 500 bilder... Dvs aldrig några problem.

Över 1000 bilder räcker det lätt. 1500 snarare. På en D700 med medföljande batteriet.

Har dock ett vertikalgrepp som kan fyllas med laddbara AA eller vanliga AA om man vill. Går bra att köra med batterier i både kamera och grepp.

Skulle vilja att blixten plockade strömmen från kamerans batterier för att få ner vikten. Man får väl byta batteri(-er) lite oftare.
 
Med tanke på hur många Pentax K-x man kan köpa för en Nikon D700 så tycker jag jämförelsen inte riktig är relevant i sammanhanget. Då är det mer relevant hur många bilder man får ut med exempelvis Nikon D3000 eller Canon 450D.
 
Med tanke på hur många Pentax K-x man kan köpa för en Nikon D700 så tycker jag jämförelsen inte riktig är relevant i sammanhanget. Då är det mer relevant hur många bilder man får ut med exempelvis Nikon D3000 eller Canon 450D.

Jag har även en D5000 och dess batteri räcker över 1000 också.

Bättre? :)
 
Och vad kostar ett extra batteri original? 170 kr?
Om det är samma som för D70, D80 så kostar det över 600 kr på Cyberphoto.
Finns varianter kring 300 kr också.
Det är mer än vad AA batterier kostar inklusive en laddare!
 
Nästan alla kameror jag haft som har AA-batterier (särskillt om det bara är två) och nästan alla jag känner som har Pentax *ist och K10/20 (eller vad de nu heter) svär över AA batterier för att batterierna är praktiskt taget alltid slut även när de är nyladdade.

Min erfarenhet av AA-batterier har varit att kameran detekterar "slut-på-batterier" eller enbart halv-full laddning även med helt nyladdade batterier. Om man fyller väskan med massa AA-batterier är de tomma när man byter batterier då självurladdningen är stor. Jag tror att det spelar roll att laddbara har 1.3 volt medan torrbatterier är 1.5 v.

Nästa erfarenhet är att de många laddare tar fyra batterier och laddar dem parallellt och slutar ladda när första är klar. Jag misstänker även att Nikel-hydrid är kanska värmekänsliga och om man googlar hittar jag indikationer på att maxtemp är ca 40 grader. Det händer ofta att batterna är stekheta när man tar dem ur laddaren. Köper man nya batterier funkar de ett par laddningar, men får snart samma karaktäristik som de gamla. Sämt hittils är GP-powerplus eller vad de nu heter. Oranga med grön ända.

Jag har en Samsung GX1L som var nära på att bli utbytt pga AA batterierna. Sen jag uppgraderade programvaran på kameran så blev det bättre faktist. Nu senast köpte jag nya batterier i fotoaffären som de sa skulle vara väldigt bra fast de bara var på 1800 mAh iställer för 2800 som jag brukade köpa... De ingick laddare och på baksidetexten stod det att laddaren av slow-type overnight charging och varning att batterierna inte får laddas i annan laddare. Otroligt nog verkar dessa batterier fungera väldigt bra. Men några tusen bilder per laddning finns inte på kartan. Jag fyller i bästa fall ett minneskort på en laddning, men å andra sidan behöver jag itne checka laddningen innan jag går på fototur som jag behövde förut.

Jag skulle gissa att mina batterier är snarlika Varta to-go som det talats om här på forumet (som jag inte testat än). En annan spekulation är att K-x är designad bättre på att klara 4x1.3 volt än gamla pentaxkameror och andra kameror för AA-batterier.

Alla kameror som jag haft som haft specialbatterier har lätt klarat sig veckovis utan uppladdning. Jag vet inte vilket ben jag skall stå på, men jag ser ingen fördel med AA batterier än att man kan stoppa i reservbatterier från ICA-affären. Men å andra sidan, AA-batterier från Rusta, IKEA och liknande har kameran inte ens startat på. Så märkesbatterier på 2800 mAh för kamerabruk måste det vara och kostar ju en förmögenhet.
 
Jag har en K100D och har ibland bekymmer med de uppladdningsbara batterierna. Precis som Göran säger så funkar nya batterier bra, men efter en tid så går det inte alls. De tappar dock knappast kapacitet. Jag har en batteridriven rakapparat som är närmare 30 år gammal när jag är ute och reser. Den är gjord för att användas med två "A" -batterier, men med hjälp av en adapter har jag nu två st 2800 mAh batterier i den sedan i vintras. De verkar aldrig ta slut. Som jämförelse kan jag nämna att när rakapparaten var ny provade jag att använda vanliga kol-zinkbatterier i den, men det blev inte många rakningar.

Jag har mätt spänningen på några av de batterier som kameran inte accpterar med en konstlast och observerat att spänningen fluktuerar. Det är troligen det kamerans batteriövervakning känner av och därför stänger av kameran. Varför spänningen börjar fluktuera efter en tids användning vet jag inte men misstänker liksom Göran att uppvärmningen under laddningens slutskede blir för stor. De två batterisatser som nu är i tjänst laddar jag med laddare som har separat laddning för varje batteri, de är båda 1-timmesladdare, kopplade till ett tidur som begränsar laddningstiden till 45 min och som sedan efter en ½ timma laddar ytterligare 15 min. Batterierna är Vartas ready2use. Det ska bli intressant att se om det ger de här batterierna längre livslängd som kamerabatterier.

Trots problemen med batterierna tycker jag att det är en bra lösning. Jag har ytterligare två kompaktkameror som nyttjar AA.batterier. Dessutom använder jag dem ibland till blixtarna, men eftersom de har lägre nominell spänning så tar mina blixtar lite väl lång tid på sej att ladda upp efter varje blixt. Till K100D har jag dessutom uppladdningsbara litiumbatterier som jag använder vid vissa tillfällen. (ja, jag vet vad Pentax säger om dem)

I väskan ligger dessutom ofta en sats AA litiumbatterier i reserv. De har sjunkit i pris, jag köpte ett paket med 6 st för 89 kr nyligen. De levererar när andra batterier kroknar pga kyla och håller i övrigt påtagligt längre än alla andra AA-batterier, oavsett typ. Om som påpekats ovan av andra; det går alltid att fotografera vidare med vanliga alkaliska som finns "överallt"

Till sist, om kameran får lång livslängd, så vet jag att jag sannolikt inte behöver skrota den pga av att jag inte får tag i batterier eller att specialbatterierna har blivit okristligt dyra. AA-batterier, engångs eller uppladdningsbara, lär finnas att få tag i under min livstid och troligen mycket längre än så.
 
AA batterier är en bra lösning, använde lithium batterier när jag hade en ist ds och tror att jag aldrig behövde byta. Den bästa lösning skulle förstås vara om kameran kunde använda både vanliga batterier och ett uppladdningsbart lithiumbatteri. Det har surrats lite kring en ny modell med namnet kr som enligt ryktet skall använda båda vanliga AA och uppladdningsbart specialbatteri. Vi får väl se vad som kommer under photokina.
 
Och vad kostar ett extra batteri original? 170 kr?
Om det är samma som för D70, D80 så kostar det över 600 kr på Cyberphoto.
Finns varianter kring 300 kr också.
Det är mer än vad AA batterier kostar inklusive en laddare!

Jag argumenterar inte för att köpa orginalbatteri (eller kopia) istället för AA, jag säger bara hur länge de räcker på Nikon.

Om man tycker vikten är viktig är det orginalbattari som gäller. Reservbatteri i ryggsäcken på sommaren och i fickan på vintern. Ska man fota massor och inte vill byta kan bägge sitta i.

AA-kan vara bra om man kört slut batterierna, bara att köpa i närmsta kiosk.

Laddbara AA är väl bra om man vill köra lite billigare. Räcker de lika länge som orginalbattetierna? Går det att köra högsta BPS?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.