Började med att rengöra 600D idag. Detta var ju första gången som jag rengör en kamerasensor så försökte ta det försiktigt. Kanske lite för försiktigt. Fick göra om det flera gånger, d.v.s. både den fuktiga och torra delen flera gånger. Det kom till nya smutsfläckar på andra ställen, så var tvungen att få bort de också. Nu ser jag inga fler fläckar när jag tar kort mot något vitt. Tänkte prova ta mot himlen imorgon med litet minsta möjliga bländare och se om det skulle finnas någon skit som jag inte såg när jag tog testbilder i lägenheten ikväll.
En fundering. Är sensorn helt förstörd om vätska (fukt från den svabben) finns kvar och tolkar in ? Om 600D tar bra bilder imorgon på dagen, så funderar jag om jag inte ska prova på min andra kamera också (60D). Tänker bara om något skiter sig så jag vet om kamerans sensor är körd om det är något som tolkar in som jag inte får bort.
Det torkade ju in lite i nederkant på 600D-sensorn, men då tog jag den fuktiga svabben igen och sedan en ny torr svabb som sedan tog bort skiten. Det var ett par minuters mellanrum, men fick ju bort det. Funderar som sagt vad som händer om det finns kvar t.ex. i ett par dagar. Vad tror ni ?
Blev lite oroad när jag drog den torra svabben över sensorn och det såg ut som streck, nästan som repor, men sedan försvann dem, en del låg kvar längre. Om det vore riktiga repor så syns dessa tydligt på bilderna ? Dum fråga kanske