ANNONS
Annons

bärbart för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

gaare

Aktiv medlem
Det ställs bra krav på skärmen när man håller på med bildskapande. Jag skulle behöva en bärbar dator som klarar detta. Är det någon som har tips på en sådan bärbar dator?
Kanske är någon som har en bärbar som fungerar bra för detta ändamål, tipsa mig i så fall.

Vill inte begränsa mitt bildskapande enbart till hemmet utan vill ha möjlighet att göra detta utanför hemmet också.

Använder just nu en ACER Travel Mate 2350 och den duger enbart för webbebilder tycker jag, knappt det.

Senast ändrad:
Nu ställde du kanske din fråga i fel kategori. Jag har ställt en liknande fråga i en annan kategori men inte fått svar på den. Verkar som att det inte är helt lätt att få svar på frågan.

Mitt eget antagande är att det i dagsläget inte finns någon bärbar dator med en tillräckligt bra skärm som lämpar sig väl för redigering av fotografier. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag undrar till exempel hur nya Macbook Pro lämpar sig för redigering av fotografier ?

För en glad amatör tror jag inte det är några problem med att köra en bärbar dator, största problemet är nog inte skärmen utan prestandan i datorn för att bearbeta tunga bildfiler.

Om man jämför med att köra på en stationär crt skärm för bästa möjliga färgåtergivning så ska den ju också vara kalibrerad och stå framför en neutralt grå vägg med ett betrakningsljus på ca 6000 kelvingrader för att visa en korrekt bild. Har man inte dessa förutsättningar tror jag det gör det samma.

Jobbar man däremot som yrkesffotograf och måste ha stenkoll på hur bilderna man leverarer ser ut hade jag ju aldrig jobbat bara med en bärbar dator. Fast iofs i många fall sitter ju kunden som får bilderna med en taskig skärm i dagsljus och betraktar bilderna. Då kan man kalibrera bäst man vill...

Jag jobbar mycket med en 15" powerbook ute på fältet. I dagsljus är det hopplöst att se någonting på skärmen fast att man skruvar upp ljusstyrkan till max. Inomhus i skydd från solen är det inga problem, fast det lilla jag har sett och provat sonys bärbara så imponerar dom mycket mer vad gäller skärmen. Dom har något som kallas x-black i sina skärmar som gör att bilden ser väldigt klar och kontrastrik ut. Finns även andra märken än sony som har detta i sina skärmar med.

Om jag inte minns helt fel så är väl även skärmen förbättrad i nya macbookpro? Vet dock inte hur stor skillnad det är från dom gammla powerbookarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar