Annons

Bärbara lagringsenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

-Iza-

Medlem
Är det någon som har koll på bärbara lagringsenheter? Vill ha en prisvärd sådan som jag kan ha med mig när jag är på resande fot med min kamera.

Jag skall köpa en senast i början av juni men väntar så länge som möjligt i hopp om lansering av nya vettigare produkter. Tyvärr ser det inte ut att hända.

För ca 2200 kr får du en Tripper eller X-drive II. Det är finesslösa hårddiskar på 20 GB som du kan kopiera dina bilder till och sen kopiera dem till datorn via USB 2.

Taggar du upp en tusing kan du få en Gmini 220 som dessutom kan spela musik och visa bilder i jpeg-format i svartvitt. Tyvärr inga rawbilder.

Upp en tusin till om du kör Nikon så får du Coolwalker som lagrar 30 GB bilder och dessutom kan visa dem på en trevlig skärm oavsett format.

En tusing till så får du en flashtrax med schysst färgskärm. Visar nog förmodligen bara jpeg.

Jag har oxå dragit ut på mitt köp av samma anledning. Är därför lite osäker på vad jag ska välja. Har kikat på dem du nämner.

Det känns som helt fel tidpunkt att köpa nu. Väntar man till hösten eller nästa vår finns det säkert enheter med uppgraderbar programvara som kan visa bilder i flera format och rent allmänt ge större trygghet. Det ser verkligen ut att börja hända saker på marknaden tack vare att vi fotografer kan dra nytta av pöbelns intresse av att lyssna på mobil musik. Tyvärr kan man ju inte vänta.

Det kommer garanterat hända en hel del den kommande tiden. Men jag känner oxå att jag inte vill vänta. Alternativet att köpa en massa minneskort känns uteslutet, blir ju lika dyrt.

Man får väl köpa en som inte är för dyr och sen ta risken att man kanske får investera i en ny om ett år eller så.

Nitobert skrev:
någon som vet om tripper klarar RAW?
Ja. Trippern klarar allt. Eller inget, beroende på hur man ser det :- ) Det är bara en dum hårddisk, den sväljer vad man ger den och tänker inte närmare på det.

I väntan på nya smarta prylar så köpte jag en Tripper 40Gb. Den fungerar alldeles utmärkt för sitt ändamål. Jag fotar bara i RAW-format med min Canon och eftersom Tripper inte visar några bilder så har filformatet aldrig ställt till det.
/Karin

Kan nån tipsa om vem som säljer Nikons Coolwalker? Har inte hittat den på de "vanliga" nätbutikerna...?

Själv köpte jag en Tripper med 40G hårddisk.
Fotar enbart i RAWformat(Nikon D-100).
Mycket lätthanterlig och pålitlig.
Det enda negativa är att jag måste ladda batteriet onödigt ofta!

Jag måste ha en dylik apparat innan hösten och har nog bestämt mig för en Imagetank G2 (Finns bla på Zebra Media), ca 2700kr för 20gig och 3000 för 40gig.
Den verkar robust, snabb och har bra batteritid.

jimh skrev:
Ja. Trippern klarar allt. Eller inget, beroende på hur man ser det :- ) Det är bara en dum hårddisk, den sväljer vad man ger den och tänker inte närmare på det.

Halloj! Tänkte bara tillägga att detsamma gäller för Archos Gmini 220, dvs att hantera RAW-filer, men det går inte att titta på dem på skärmen.

/Annars nöjd med min Gmini220

Den svagaste punkten hos de bärbara lagringsmedia som finns idag är batteritid. De klarar bara föra över 5-10 Gb data på en laddning trots att de ofta rymmer så mycket som 30-40 Gb. Vill man i detta läge ha en färgskärm eller musikuppspelare i burken som avsevärt kommer att minska denna redan dåliga batteritid? -Inte jag iallafall.

Finns det någon bärbar disk som använder sig av vanliga AA-batterier?

Lättare att ta med sig flera uppsättningar uppladdningsvara batterier alternativt köpa nya i någon kiosk.

ANNONS