ANNONS
Annons

Bärbar dator för fotoredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fortsätter på tråden, funderar på att byta ut min stationära dator snart och funderar då på en bärbar i storlek 11" till 13,3" som man enkelt kan ha med sig samt att jag hemma använder den tillsammans med en stor skärm 22-24" skärm, tänkte att man kunde ha den lilla skärmen under den stora så att man kunde ha båda aktiva.

Med en mindre skärm så har man också svårigheter att få processorkraft mm, men räcker det med i3 eller i5 tillsammans med 4GB RAM? Använder idag Elements

Några synpunkter på denna idé, eller är det bättre att fortsätta med något stationärt?

Prestanda är inget problem med hyggliga laptops jämfört med stationära, bara skärmen. Jag kör all min redigering på laptop för jag vill kunna ha den med, men valde en 16.4'' full HD. Passa på att köra 64-bits OS och PS (el Elements om det finns i 64bit).

Alltså, den är ju ingen racer maskin direkt. Men visst har du ont om ekonomi så håller den till lättare fotojobb iaf. Du kommer troligen behöva byta upp dig om 1½-2år.

Hmm... det är ju dilemmat. Vad är alternativen om man inte kan lägga 10 000 kr på en dator? Ska vi säga max 6000 kr.

Hmm... det är ju dilemmat. Vad är alternativen om man inte kan lägga 10 000 kr på en dator? Ska vi säga max 6000 kr.

Det är inget problem med prestandan för photoshop på en laptop för 6000. Grafikkort är sekundärt, själv skulle jag titta på att processorn är up to date och skaffa 64-bitars OS och PS. Sen skulle jag prioritera stor skärm, JAG skulle inte vilja redigera på 1280x1024 e.dyl. Allt det kan du få för 6000:-. Kolla prisjakt.

Det är inget problem med prestandan för photoshop på en laptop för 6000. Grafikkort är sekundärt, själv skulle jag titta på att processorn är up to date och skaffa 64-bitars OS och PS. Sen skulle jag prioritera stor skärm, JAG skulle inte vilja redigera på 1280x1024 e.dyl. Allt det kan du få för 6000:-. Kolla prisjakt.

Har ni några specifika förslag så kom gärna med dom :) Har inte tokstor koll på datorer när det kommer till att redigera på dom. Antar att jag helt enkelt valt lyckosamt vid mina tidigare inköp.

Det är djungel och om du frågar 10 olika personer får du säkert 6 olika svar.

Personligen skulle jag hålla mig till lite större märken såsom HP/Compaq eller DELL. Alternativen är Asus och Toshiba som även gör bra bärbara.
Du bör även kolla upp om du ska ta det på avbetalning. DELL har t.ex. räntefritt avbetalning. Funkar mycket bra.

Vad gäller innehåll så tror jag nog att processorn är det man bör utgå ifrån. En dator med Intel i3 CPU borde vara lägsta valet. Nästa steg är i5. Sen vill du ha 4GB RAM (minst 3GB) Minne kan man oftast köpa mer senare. Hårddisk klara man sig ganska bra på runt 320GB. Den kan man också uppgradera eller ännu bättre ha en extern för att spara backup dagen då datorn krashar. (inte om, utan när)
Sen som sagt ovan, Windows 7 64bit home edition eller bättre.

Sen handlar det ju givetvis lite om tycke och smak. Otroligt individuellt detta. :)

Ja visst är det otroligt individuellt, min Sony Vaio (som gick sönder, kontakten på moderkortet har gått sönder) valde jag pga utseendet och sen på innehållet. Jag har alltid gått efter devisen att de mer kända märkena är sådana man ska lite på. Hårddisk finns alltid att tillgå på bärbart vis så jag håller med dig att 320 gb klarar man sig absolut på. Innan min Sony hade jag en Mac som jag var otroligt nöjd med. Men jag ska spana och då är det alltid bra med tips. Jag har tur som kan låna dator av mamma tills jag hittar en jag är nöjd med. Och jag är ju student ett halvår till vilket ger mig några kronors rabatt :)

Vet inte om länken funkar men hoppas det. Ska du bildbehandla och tänker som jag vill du ha stor skärm, och då går tyvärr Sony/HP mfl bort om priset är max 7000:-

Här finns 30 st Asus och Acer med stora skärmar 17.3tum (= stor laptop), alla med min 4GB RAM, minst 320GB HD och några saker till. Glöm de modeller som bara finns i enstaka butiker, titta på dom som har llite fler, det betyder att det är en mainstreammodell. Det är dom som då och då förekommer med bra rabatt hos det stora (Elgiganten, PC City, OnOff osv). Håller du koll på deras reklamblad så kan du rätt snabbt hitta en riktigt bra burk (prestandamässigt) som faller inom kraven till ett väldigt bra pris. Tittar jag snabbt på listan finns gott om datorer med multikärnsprocessorer (och kan skeppas med 64 bits OS alltså - vilket är något annat jag tycker du ska satsa på för optimal prestanda). Men ändå är det så att ingen av dessa datorer har något som helst problem med PS, ens om du köper 32-bitars. Vågar påstå att 9 av 10 är utmärkta ändå.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s63995681&o=tillv_pop&cols=#rparams=l=s63995791

Tack Willhelm! Ska kika igenom listan. Det är schysst att få tips när man letar. Även om jag har en viss budget så vill jag ha något som klarar sig något år. Fotosidan är en guldgruva av tips, tack för alla svar.
/Hanna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar