Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar dator för fotoredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristofer86

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har en plan inför mellandagarna att köpa en bärbar dator, dels för att jag behöver just en bärbar, på samma gång ska den funka till fotoredigering utan problem.

Jag misstänker att det inte är så noga med ett maffigt grafikkort, kanske bättre med mycket i Ram-minne och en snabb processor? Eller vad säger ni?

Priset är max 10.000kr
Ska man satsa på PC eller MAC?
Just nu använder jag Photoshop CS4 och Lightroom.3, finns det likvärdiga till MAC??

Misstänker att det finns flera såna här trådar, men eftersom datorer är färskvara om nått så startar jag en ny!

Problemet med bärbar och fotoredigering är väl skärmen.Köpte själv en bärbar men fick senare uppgradera med en extern skärm för bildredigering.
Nått tips på dator kan jag dock ej ge.

Priset är max 10.000kr
Ska man satsa på PC eller MAC?
Just nu använder jag Photoshop CS4 och Lightroom.3, finns det likvärdiga till MAC??

Misstänker att det finns flera såna här trådar, men eftersom datorer är färskvara om nått så startar jag en ny!

;-) Ja det finns likvärdiga till MAC ;-)

10000SEK som budget så skulle jag satsa på en WIN-PC istället för en MAC-PC, då WIN-PC är lite billigare

Extern skärm är nödvändig

Problemet med bärbar och fotoredigering är väl skärmen.

Jag instämmer till fullo med Dannegr. Jag har hittills inte sett någon bärbar dator som är ens i närheten av den bildkvalitet som bra extern skärm kan ge. Satsa på bra snabb processor och mycket minne och extern skärm. Grafikkortet är inte lika viktigt.

Jag skulle titta på toppmodeller släppta tidigt 2010 eller sent 2009 som nu ersatts av någon ny modell. Det senaste kostar då kanske 14-16.000 mot runt 10. Så gjorde jag för ett år sen och landade på en Sony Vaio med full-HD skärm, Bluetooth, Bluerayspelare och några andra saker jag hade i önskelistan. Prestandan är några procent lägre än de nuvarande toppmodellerna i samma serie. Men om några månader är toppmodellerna igen ersatta av något som presterar ett par procents bättre prestanda i sin tur som tillverkarna då kan ta en prispremie för den som vill ligga på topp. Nån modell tänker jag inte tipsa om (förutom en Vaio då...), men resonemanget rekommenderar jag. Prisjakt.nu är ett bra verktyg om man har en del önskemål kring specen.

Tackar för era åsikter! Trots att extern skärm skulle vara det bästa så är det uteslutet, då kan jag lika gärna använda min stationära dator. Förr var jag betydligt mer insatt i bärbara datorer men det sista har jag inte hängt med alls.

Men det känns som att man borde få en hyfsat bra dator idag för 8-10.000?

Är inte dagens LED-skärmar på de bärbara så bra med andra ord?

Inget annat ni tycker att man ska tänka på? Minne? CPU?

Hmm, vilken jungel det här är!

Är inte dagens LED-skärmar på de bärbara så bra med andra ord?

Problemet med bildskärmar i bärbara datorer är att de vanligen använder sig av enklare TN-paneler, dessa fungerar inget vidare för bildbehandling då ljusstyrka och färgåtergivning varierar ganska mycket med huvudets läge i förhållande till skärmen (betraktningsvinkeln).

LED-tekniken har inget med skärmens kvalitet eller färgåtergivning att göra, det är bara en teknik för skärmens bakgrundsbelysning. Det går att kombinera LED med alla olika paneltyper (TN, IPS, PVA eller MVA).

Okej, så med andra ord är det alltså skärmen som är den svaga länken i "nya" bärbara datorer.. men om vi bortser ifrån den, vad är det då man ska tänka på?

Okej, så med andra ord är det alltså skärmen som är den svaga länken i "nya" bärbara datorer.. men om vi bortser ifrån den, vad är det då man ska tänka på?

Du behöver egentligen inte tänka på så mycket. 4gb ddr3 minne som minst, ev ssd om du vill ha en rejäl prestanda skjuts. Sedan är väl intel att föredra, enligt mig själv.
Själv skulle jag satsat på en mac med mattskärm, men då får du betala betydligt mycket mera än 10.000

Ett annat val är ju Acer 3820TG, bland den bästa prestandan du kan få för pengarna. Sen att acer inte är känd för kvalité är en sak. I Timeline serien sp är dock kvalitén betydligt bättre än i tex asipre serien.

Kolla även upplösningen på skärmen.. är ju något tråkigt när man jobbar i PS eller LR och verktygen tar upp halva skärmen.

Jag skulle titta på Dellmaskiner.

Har idag en Dell Xps 1330 med extra vald Wled skärm som på den tiden kostade mycket pengar men nu verkar dell ha samma typ av skärm på flertalet maskiner.

Jag är nöjd med både prestanda och skärm vist den kommer ej upp i samma kvalitet som skärmen i studion men den duger helt klart efter en kalibrering .

Sen fördelen med Xps maskiner är Dells garantier skulle datorn få problem som jag råkade ut för en gång när skärmen havererade så kommer en Dell tekniker hem till dig skruvar isär datorn och byter det som är trasiget hemma på ditt vardagsbort tror den var på 48 timmar från när du ringde in och anmällde felet.

Anders

Sen fördelen med Xps maskiner är Dells garantier skulle datorn få problem som jag råkade ut för en gång när skärmen havererade så kommer en Dell tekniker hem till dig skruvar isär datorn och byter det som är trasiget hemma på ditt vardagsbort tror den var på 48 timmar från när du ringde in och anmällde felet.

Den servicenivån går att få till de flesta Dell-burkar, inte bara XPS-serien. Men det kostar en slant att få på platsen service. Själv har jag också goda erfarenheter av Dell, är inne på min tredje lättvikts Latitude (de andra rullar dock fortfarande).

Annars har Anders en viktig poäng, skall datorn vara bärbar (vikt < 2 kg och batteritid >3.5 timmar) eller räcker det om den är flyttbar (det vill säga tyngre modell som flyttas mellan vägguttag).

Själv föredrar jag bärbara av lättviktsmodell, och i dagsläget skulle jag kika närmare på någon av Acer TimelineX modeller eller Asus U35 alternativt UL30.

Bärbar är ett relativt begrepp, med 8" eller 18" skärm, som väger 1 kg eller 5 kg. Går det att vara mer precis?

Här är ett par alternativ:
http://www.inet.se/artikel/1969177/acer-aspire-8943g
http://shop.onoff.com/Produkter/Dat...torre/HP_Pavilion_DV7-4196EO/prd23455694.aspx
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4846758

Jo jag var kanske lite otydlig, vikten och storleken är inte alls viktig för mig, den får gärna väga 5.kg!

Vill bara inte göra ett dåligt kör när det handlar om så mycket pengar, prestanda är helt klart viktigare än att den är liten och smidig!

Ditt första exempel där såg bra ut prestanda mässigt, Acer Aspire 8943G..

Hoppas att man kan komma över en sån för 7-8000 i mellan dagarna då! :)

Jo jag var kanske lite otydlig, vikten och storleken är inte alls viktig för mig, den får gärna väga 5.kg!

Vill bara inte göra ett dåligt kör när det handlar om så mycket pengar, prestanda är helt klart viktigare än att den är liten och smidig!

Ditt första exempel där såg bra ut prestanda mässigt, Acer Aspire 8943G..

Hoppas att man kan komma över en sån för 7-8000 i mellan dagarna då! :)

Tror inte att priset går ner en spänn efter jul. Vill du ha en billigare dator kan du köpa en billigare modell redan idag.

Köpte en ritkigt bra stationär dator för 2 år sedan som är bra än idag, den gick ´3000kr billigare på mellandags rean..

Brukar ju vara stor rea på alla tekniska prylar på Siba, Elgiganten osv..

Har föressten snöat in mig på den här datorn:
http://www.inet.se/artikel/1969757/msi-gx660

Blev lite över budgeten, men den har riktigt fin prestanda, och skärmen såg mycket bra ut jämfört med dess konkurenter på Inet !¨

Tackar så mycket för alla era synpunkter!
God Jul!

Mediamarkt har 20% på allt de har hemma imorgon, var där tidigt, de öppnar kl 8. Då behöver du inte titta enbart på utvalda reaprodukter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar