Annons

Avtryckare 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

simonbertilsson

Aktiv medlem
Jag märkte igår att avtryckaren på min 40D strulade. Att trycka ned halvvägs var inga problem, men för att trycka av fick man trycka extra hårt, vilket är i princip omöjligt utan att framkalla extra skakningar i huset.

Är det någon som haft samma problem, och är det någon som vet vad ett byte av avtryckarknappen kan kosta?

Jo, jag tror faktiskt jag haft samma problem med min 40D, men nu tycks det ha försvunnit av sig självt. Började i Malaysia när jag gick från ett väldigt nedkylt shoppingkomplex ut i tropisk värme. Alla knappar och rattar började tröga något infernaliskt så att det kunde ta allt från ett par tiondelar upp till två sekunder innan kameran svarade på kommando. Det gick bort på ett par timmar men just det du beskriver hängde kvar i två-tre veckor. Antar att det måste bildats kondens i kameran? Rätt kasst att en i övrigt så bra kamera ska vara så känslig. Hade vid samma tillfälle också med mig en 350D och en G7 och de klarade allt utan problem.

Re: Re: Avtryckare 40D

Jalong skrev:
Fast 40D kom väl för mindre än ett år sedan så det måste finnas garanti kvar på alla kameror som sålts?

Tänkte inte på det... ;)

Överstående skribent verkar ha haft det betydligt värre än mig. För min del är det bara mekaniskt i själva knappen. Alltså ett väldigt enkelt fel egentligen.

Jag är inte säker på vad som egentligen orsakade felet. Tycker bara kondens känns som den vettigaste förklaringen, men jag kan inte utesluta mekaniken heller. Nu är felet som bortblåst. Värre är att tilliten till kameran fick sig en knäck. Ska 40D börja fallera före min tre år gamla 350D som gått 35 000 bilder? Då är det något som inte är som det ska, men just nu kan jag inte påvisa något fel och har ingen lust att lämna in den heller. Ska i vart fall ta den till verkstaden så småningom och höra om de kan kolla igenom den på garantin.

Hade precis det problemet med min nyinköpta 40D. Surfade runt lite och upptäckte att jag inte var ensam om det. Fotokungen gav mig genast ett nytt hus utan snack.

min 40D har fått avtryckarsyndromet nu efter ca 6 månader..

min kamera är inlämnad på lagning just nu..
hoppas det går fort.. har inget annat hus..

reparation utanför garanti

Har samma fel på min 40D, men tyvärr gick garantin ut i september. Har någon lyckats att reklamera enligt konsumentköplagen? Dvs 3 års garanti men kunden måste kunna bevisa att felet är ursprungligt.

//Minna

Antar att det måste bildats kondens i kameran? Rätt kasst att en i övrigt så bra kamera ska vara så känslig. Hade vid samma tillfälle också med mig en 350D och en G7 och de klarade allt utan problem.
Allt som är hermetiskt tillslutet behöver ett hål för kondensvattnet att rinna ut genom.
De andra två du nämner är kanske/förmodligen sämre tätade och vädras därför ut fortare.

Vad kôstar det?

Hej!

Lånar denna gamla tråd eftersom jag också fått lite problem med min avtryckare...

Är det någon som kan ge ett ungefärligt pris på ett avtryckarbyte på en 40D? Är det värt jobbet (är i övrigt kalasnöjd med kameran)?

/ David

Är det någon som lyckats få detta problem löst. Har fått samma strul med min 40D. Går ibland jättetrögt. Avtryckaren på batterigreppet fungerar dock som den skall så det verkar inte vara ett elektriskt fel.

//Tommy

Har detta problem på min 50D.

En snabb sökning på Google ger flera svar och eventuella snabbfixar. Finns även en tråd om detta här på fotosidan där folk har lyckats fixa slutarknappen med denna metod.

Har inte testat detta själv men är bra sugen trots att det verkar lite riskfyllt.

Finns fler videos på Youtube om man söker.

http://youtu.be/tB_gSqyidI0

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar