AlfaGTV
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Jo, jag vet det finns 24x36 DSLR, men dom är för få för att tas hänsyn till, och dom kommer försvinna.
Ett vanligt förnekande bland Nikonägare med dyrköpt DX-optik
Om man nu ska dribbla den frågan borde det vara rimligare att tvinga över tankegångarna till att diskutera bildvinklar istället. Men det är SVÅRT att komma bort ifrån småbildsformatet som mall för bildvinklar..
Nej, allvarligt talat Janne, så håller jag inte med dig och jag vill gärna ha en 24*36 sensor med runt 10-12 megapixel.
Av flera anledningar, och jag ger några exempel:
# Optik för 24*36 formatet har utvecklats under en lååång tidsperiod och jag skulle vilja påstå att den optiken faktiskt idag är mera högupplösande per kvadratmillimeter media än den bästa mellanformat- och storformatsoptiken.
# Fotosajterna behöver inte vara så förbaskat små och därmed kan de leverera ett bättre dynamiskt omfång och därmed bättre kvalitet och med stor sannolikhet även mindre brus.
# Optikfattningarna är idag konstruerade för att passa media i storleken 24*36, för att vinna fullt ut borde dessa konstrueras om och göras smidigare om vi skall gå över till ett mindre format. (Kanske inte Nikon då, med sitt lilla nyckelhål till fattning
Det finns säkert fler också men nu är jag trött o svamlar förmodligen betänkligt..
MVH /Micke
Senast ändrad: