Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avskaffa snacket om brännviddsförlängning...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror också att 1x sensorerna är på väg bort. Det är för svårt/dyrt att göra riktigt bra vidvinklar. Så länge som man behåller objektivfattningen är 1,3x mycket bättre.

Jag tror att tyvärr att vi inte får någon standard utan kommer att ha 1,3x, 1,5x, 1,6x och 2x under en ganska lång tid framöver.

Det enda rimliga är att strunta helt i brännvidden och börja prata bildvinklar i stället. Inte diagonalt då som man alltid gjort utan horisontellt.

Jag har bl a en 19-65 graders zoom och en 9 graders macro. Min 45-90 graders vidvinkelzoom kommer snart hem från Cyber.

objernulf skrev:
Jag tror också att 1x sensorerna är på väg bort. Det är för svårt/dyrt att göra riktigt bra vidvinklar. Så länge som man behåller objektivfattningen är 1,3x mycket bättre.
Canon har snarare antytt att de ska sluta med 1.3x sensorn och endast ha 1x sensorer i sina proffs D-SLR:er i framtiden.
Alltså fullstor sensor även i den snabba sportmodellen 1D, så fort tekniken tillåter 8 bps med fullstor sensor.

edit: Enda anledningen till att canon gjorde 1.3x sensor istället för 1x sensor (vad jag förstår) på 1D-modellerna var just att de inte kunde uppnå 8 bps med fullstor sensorstorlek.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Canon har snarare antytt att de ska sluta med 1.3x sensorn och endast ha 1x sensorer i sina proffs D-SLR:er i framtiden.
Alltså fullstor sensor även i den snabba sportmodellen 1D, så fort tekniken tillåter 8 bps med fullstor sensor.
Då får vi verkligen hoppas att de konstruerar om vidvinkelobjektiven också.

Leica kommer att köra 1,3x eftersom resultatet med M-vidvinklar inte håller annars.

deez skrev:
Öhm, nä, d-slr är väl snarare en teknik, så den jämförelsen du gör nu är väl typ helt irrelevant?

Desperation.. DSLR är ingen standard för att det innefattar flera olika sensorstorlekar, precis så som 4/3 systemet INTE gör (som Douglas Adams skulle sagt). Fast jag tror att du visste vad Kim menade, men måste bara tjôta.

Jag tror inte Canon lägger ner fullformat förrän de krossat mellanformat totalt när det gäller valuta för pengar.

paco skrev:
Jag tror inte Canon lägger ner fullformat förrän de krossat mellanformat totalt när det gäller valuta för pengar.
Vid det laget har de fått ned tillverkningskostnaden på fullstor sensor så pass, att det heller inte finns någon som helst ekonomisk anledning att ens överväga att sluta tillverka dem.

Jag ska äta upp min keps om det inte tillverkas fullstora sensorer om 10 år.

Borde väl vara en ny tråd..

Men det är i mitt fall iaf 10D+20D med tamron 28-75/2.8

sagan skrev:
Borde väl vara en ny tråd..

Men det är i mitt fall iaf 10D+20D med tamron 28-75/2.8

Det är samma tråd, för tråden handlade inte om vilka format som skulle överleva. Tråden handlar om huruvida det är vettigt att snacka om brännviddsförlängning eller om man skall tänka om vad som är normal, när man har annat än 24x36 format

Jag har D2X och 35/2,0 som normal

Jag har drygt 2X brännviddsförlängning (mot mellanformat)

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
..// Tråden handlar om huruvida det är vettigt att snacka om brännviddsförlängning//..
Det vettiga är väl att snacka om skenbar brännviddsförlängning, för det är ju precis vad det handlar om.

Hurvida fullformat kommer att försvinna eller ej går helt enkelt inte att förutsäga säkert idag.

Min gissning är att dom försvinner om 2-3 generationer (typ 3-6 år) OM konsument och eantusiastmodeller kommer att ha 1.5/1.6,
Proffsen kommer att få allt färre objektiv att välja mellan alternativt få betala mer och mer när den stora massan där pengarna finns går över till objektiv som är anpassade till 1.5 sensor.
Det blir nog svårt att få ekonomi i objektiv anpassade till fullformat och tillverkningsserierna går ner i samma takt som priset skjuts i höjden.

Ganska snart kommer proffsen att börja snegla på 1.5X sensorer och för att inte tappa dom proffsen som trots allt kan tänka sig en kamera med sådan sensor så måste Canon helt enkelt bygga en och då är det sannolikt kört för fullformatsensorn.

Nikon har redan gått över helt till 1.5 i sina nya modeller och jag är ganska säker på att Canon tvingas efter till slut.

I slutändan är det vad konsumenterna vill ha och faktiskt köper som avgör vilken sensorstorlek vi kommer att använda.

Mellanformat och storformat har överlevt alldeles utmärkt trots att de haft en mycket liten del av marknaden, det finns alltid de som är villiga att betala för att få större format och de som är villiga att tillverka dem.

Så jag delar inte alls dina farhågor.
Dajo skrev:
I slutändan är det vad konsumenterna vill ha och faktiskt köper som avgör vilken sensorstorlek vi kommer att använda.
Givetvis och det konsumenterna vill ha är alternativ som passar just deras egna krav och behov.
Och konsumnterna har olika krav och behov, alltså kommer även kamerorna vara olika (precis som det alltid varit).

leffe-p skrev:

Vad som händer nu är att man kan använda sina gamla "SLR-objektiv" på en DSLR och då är det enklast att tänka i brännviddsförlängning d v s min gamla kära "85:a" blir en 128:a när jag sätter den på min D70. På F801:an är det fortfarande 85 mm.

Jag kommer nog att även i fortsättningen tänka i SLR-brännvidder och räkna om dem med brännviddsförlängningsfaktor (pust...) när det gäller DSLR

/Leif

Din 85:a blir aldrig en 128:a...ok om du tänker bildvinkel..men skärpedjupet förändras inte..å det är där "problemet" ligger..jag ser inte att det finns någon brännviddsförlängning..bara en mindre sökarbild som sedan leder till en bild som presenteras på en bildskärm i samma storlek oavsett om sensorn är "fullformat" eller " 1,6-cropad"..en digital zoom för att tala kompaktkameraspråk...jag är uppvuxen med 24x36 och vill ha råd med en sådan sensor i framtiden. Basta!...eller är jag ute å cyklar;)

Dajo skrev:
Hurvida fullformat kommer att försvinna eller ej går helt enkelt inte att förutsäga säkert idag.

Nikon har redan gått över helt till 1.5 i sina nya modeller och jag är ganska säker på att Canon tvingas efter till slut.

Mja, det kan även vara styrt av tillverkarna, genom att de inte tillverkar alternativt prissätter dem ointressant och därmed indirekt gör valet åt kunden. Minns hur VHS blev video standard trots att det var den sämsta tekniskka lösningen, men vann därför att flest köp och hyrfilmer fanns i detta format. Samma scenario är möjligt överfört på kameror, där t ex linser avpassade för mindre sensorstorlekar tas fram och marknadsförs med intressanta priser och blir därmed omöjliga att använda till kameror med större sensorer, vilket gör att efterfrågan på större sensorer minskar i och med att brukaren inte kan använda större sensorer med mindree än att objektivsamlingen byts ut.

Med DSLR 1,5x som standard framöver kommer vi tala om skenbar brännviddsminskning när vi jämför med 24x36 mm formatet.

Alltså!

Eftersom vi alla är ense om att brännviddsförlägningen inte finns. Att det bara är en beskärning av bilden kan vi avskaffa begreppet.

Eftersom vi aldrig talat om varken brännvidsförlängning eller bildvinkelbeskärning i andra tidigare format gentemot mellan- eller storformat så kan vi strunta i det även här.

Det enda rätta är att tänka om i vilka brännvidder som är normal, porträttele o.s.v i våra nya format

Mitt porträttele är 50mm ;)

Arleklint skrev:
Det är samma tråd, för tråden handlade inte om vilka format som skulle överleva.

Snacket om 1,5x-1,6x sensorerna som de enda överlevande då? :)

Jag har ett par zoomar som täcker normalbrännvidden för en 300D.

sagan skrev:
Givetvis och det konsumenterna vill ha är alternativ som passar just deras egna krav och behov.
Och konsumnterna har olika krav och behov, alltså kommer även kamerorna vara olika (precis som det alltid varit).

Med andra ord måste fullformatsenorkamerorna vara märkbart bättre än kameror med 1.5/1.6 sensor.
Undrar hur mycket man är beredd att betala extra för att få behålla fullformatssensorn?
Canon kommer omöjligt att kunna hålla sin nuvarande ståndpunkt med endast fullformat till proffsen och 1.6 till amatörerna. För att itne tappa proffs till nikon måste man möta den efterfrågan och gör man det är det inte långt kvar tills fullformaten läggs ner eller blir mycket exklusivt och mycket dyrt.

När konkurenten i fotoalteljen brevid sänker sina priser för att han har köpt en billigare kamera med billigare objektiv så blir det plötsligt svårt att motivera varför man ska lägga pengar på en allt dyrare fullformatsensor.

Möljigen kan dom som idag använder mellanformat annama fullformatssensorn på d-slr när dom kamerorna börjar konkurera med dagens mellanformatskameror. Men det är jag inte tillräckligt insatt i för att ens spekulera.

Dajo skrev:
Canon kommer omöjligt att kunna hålla sin nuvarande ståndpunkt med endast fullformat till proffsen och 1.6 till amatörerna.
Canon har 1.3x sensor i 1D Mark II.

För övrigt kan de givetvis ha 1x sensor till proffsen, av vilken anledning skulle de inte kunna det?
Dajo skrev:
För att itne tappa proffs till nikon måste man möta den efterfrågan och gör man det är det inte långt kvar tills fullformaten läggs ner eller blir mycket exklusivt och mycket dyrt.
Nypriset på cannons fullformatskamera blir allt lägre, så jag ser inga problem där.

1Ds Mark II konkurerar inte bara med D2X utan även med mellanformat, tror nog att det är svårt nog att övertyga mellanformatsfotografer att gå över till småbilds 1x sensor, 1,5x sensor skulle bli än svårare.

Senast ändrad:
RolandM skrev:
Samma scenario är möjligt överfört på kameror, där t ex linser avpassade för mindre sensorstorlekar tas fram och marknadsförs med intressanta priser och blir därmed omöjliga att använda till kameror med större sensorer, vilket gör att efterfrågan på större sensorer minskar i och med att brukaren inte kan använda större sensorer med mindree än att objektivsamlingen byts ut.

Det var ungefär så jag menade (och skrev).

Både Sigma och Nikkor har ju gått ut och sagt att merparten av dom objektiv som presenteras framöver kommer att vara anpassade för 1.5X sensorn.
Sedan kommer dom äldre fullformatsobjektiven att säljas så länge dom ger en vinst innan dom utgår.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto