Annons

Avdrag tidskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag vet att det är inte alltid så lätt med avdrag för tidskrifter när det är dags att bekänna ekonomiskt till Skatteverket. Hur är det med fototidskrifter? I mitt fall så använder jag dem främst utbildningsmässigt men även för att hålla mig a jour med fotovärlden. Är det tvärnej med avdrag för fototidskrifter eller varierar det? Vad har ni för erfarenhet på den fronten?

Nu när jag kommit tillbaka efter min morgonpromenad i den bestialiska skogen (mötte ett gäng tjurar) så kanske det är bäst att klargöra att jag menar avdrag i en firma.

Facklitteratur och tidskrifter som behövs för företagets verksamhet är avdragsgilla. Sen är det en motiveringsfråga om du behöver dem för din verksamhet eller om det bara är lektyr. Gör avdrag och om du kan argumentera behovet vid en eventuell revision så går det bra.
Lycka till!
//
Nina

Jo det är klart du ska göra avdrag för det, Det har med din näringsverksamhet att göra, och så länge du kan motivera dina avdrag så är det helt OK.
Köp en tidning med schyssta bilder och se det som inspiration!

Härligt, då sitter jag inte och bokför detta i onödan, det blir ju en del impulsköp :) Är Skatteverket strikta med kvitto i detta fall, eller OM de frågar om kvitton för tidskrifter så kanska det räckar om man kan visa upp tidningen? Blir en del bokföring just när det gäller tidningar annars.

När jag åkt på revision har skatteverket endast begärt kvitton på fem största köpen samt utdrag ur huvudbok. Facklitteratur/tidskrifter som bokförts ifrågasattes inte alls. Jag lägger all foto- och annan för verksamheten relevant litteratur i firman.

growingart.se skrev:
Härligt, då sitter jag inte och bokför detta i onödan, det blir ju en del impulsköp :) Är Skatteverket strikta med kvitto i detta fall, eller OM de frågar om kvitton för tidskrifter så kanska det räckar om man kan visa upp tidningen? Blir en del bokföring just när det gäller tidningar annars.

Hm. Du bokför väl inte nåt utan att ha underlag för det? Spara alla kvitton! Den dagen det blir revision så kommer du vara jäkligt tacksam att du har din bokföring korrekt och kan sova lugnt.
//
Nina

Jag bokför allt men skulle vilja slippa dona med kvitton för tidningar man köper, de man prenumererar på är ju lätt men det blir en del impulsköp ibland (relevanta naturligtvis :)

Som företagare sen 13 år tillbaka måste jag nog påpeka att ALLA kvitton ska vara med. Bättre att spara ett kvitto i 10 år (enligt bokföringslagen) än en tidning i 10år.
Att det sen blir lite pappersarbete får man leva med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar