Annons

Avbeställa order...

Produkter
(logga in för att koppla)
Fan, sitter själv i samma situation. Har beställt ett par gluggar från fotoelektronik jag hade tänkt att ta med ut i europa i sommar. Nu har det gått drygt en månad och jag såg denna tråd. Skickade omedelbart ett mejl men har ej fått svar. Försökte ringa dem både förra veckan och denna, med samma svar på telefonsvararen att "vi har semester denna vecka, är tillbaka på måndag". Läser man köpvillkoren står det att det ej går att returnera produkter som ej är lagervaror, men samtidigt har ju varorna de facto ännu ej skickats till mig. Hur får man bekräftat att de mottagit mitt meddelande om att jag avbeställt? Känns ju olustigt att i slutändan sitta med dubbel uppsättning gluggar...

Någon?
 
Ett tips är att försöka se till att få en bekräftelse på att varan är avbeställd. Spara denna ifall det blir dispyter.

Är man riktigt orolig och det handlar om stora pengar kan det vara bra att skicka en skriftlig abeställning per post, spara en kopia på denna med datum och helst se till att någon kan styrka att den är skickad. Allra bäst kan vara att se till att få ett kvitto från posten om att det är skickat. Men det är om man är verkligt orolig för att det ska bli problem.

Jag avbeställde en order från usa för ett par veckor sedan. Jag fick ett mail som bekräftade det. Dagen efter hade VISA reserverat 10.000 från mitt konto för utlandsbetalning. Jag ringde och övertygade banken om att ta bort reservationen och sedan tömde jag kontot. Antagligen var det bara en fördröjning i VISAS system men det räcker för att göra mig nervös...

Daniel - lite paranoid.
 
Jo, problemet är bara att ingen svarar på varken mejl eller telefon. Frågan är om det inte skulle räcka med ett skickat fax, av vilket det framgår vilket nummer faxet har skickats till?
 
Semester?
Går det inte att nå dem per telefon?

Det finns andra företag som har högre priser men bättre service. Det kan vara värt några hundralappar i bland.
 
Japp, de svarar alltså inte ens per telefon sedan någon vecka tillbaka.

Det är lätt att vara efterklok, hade i dagsläget hellre betalt lite extra för att köpa av en "tryggare" firma men nu är det som sagt för sent.
 
Jeppe skrev:
Så länge du inte fått varorna skall det enligt distansköplagen/konsumentköplagen inte kosta dig något.

Det finns många undantag till denna paragraf dock. Till exempel om varan är specialgjord för kunden eller om företaget har haft vissa utgifter iom beställningen.
 
Uj uj uj, det var bra nära att jag beställde ett objektiv av Foto&elektronik igår. Jag hade ju läst denna tråden, men tänkte ändå inte på det när jag surfade runt och hittade deras billiga priser.

Som tur var beställde jag från ny-camera.net istället eftersom de svarade i telefon och jag har tidigare bra erfarenheter av dem.

Ett Tokina 19-35 med motljusskydd blev det i alla fall :)
 
Distansköplagen...

...gäller när det handlar om denna typ av köp.
Finns bra information på nätet om det, men enkelt sagt, så kan Du som konsument åberopa de stadgar som finns i Lagboken, och dessa är bindande till konsumentens fördel.
Du också se Konsumentköplagen och vad som gäller där.
 
Jag tror att det dessutom är så att det är ju inte ditt fel att företaget inte svarar på de kommunikationskaneler de själva erbjuder. Du kan inte belastas för att de är otillgängliga. Har man både ringt och mailat och kanske faxat också och avbeställt så har du gjort vad du kan och ska inte behöva köpa varorna.
 
Jo, man tycker ju det. Sedan är ju frågan vad som gäller om det skulle bli strul.

Har iaf fått fram följande om företaget. De kursade i februari, drevs av kk- förvaltare ett tag och har nu ny ägare. Har pratat med denne och även skickat mejl, så förhoppningsvis skall jag snart slippa dem ngt mer.
 
Att faxa är nog bra. Vill minnas att det är en juridiskt hållbar kommunikation om du sparar sändrapporten som faxarna ofta spottar ur sig efteråt. Inte helt säker dock...
 
Pippo skrev:
Jo, man tycker ju det. Sedan är ju frågan vad som gäller om det skulle bli strul.

Har iaf fått fram följande om företaget. De kursade i februari, drevs av kk- förvaltare ett tag och har nu ny ägare. Har pratat med denne och även skickat mejl, så förhoppningsvis skall jag snart slippa dem ngt mer.

Kanske ny ägare "på papperet" ja , men knappast i verkligheten....
 
Meddelar den senaste utvecklingen.

Efter ett antal försök med mail, påringingar etc. har man från foto och elektronik svarat mig och bekräftat min avbeställning.
 
Dom verkar ha väldigt lång semester, dom ska vara lediga hela juli utöver den tiden som passerat i juni.

Hemsidan skyller dessutom på serverhaveri och att alla ordrar annuleras.

Citat:
"Dessvärre har vi råkat ut för stora tekniska svårigheter pga. serverhaveri. Detta medför att vi har tappat ett stort antal ordrar och dessutom, e-postadresser.Har du ej fått kontakt med oss beror det på detta.Vi håller på att försöka återställa all förlorad data. Innevarande ordrar annuleras med automatik."

Finns dom verkligen kvar?
 
Min kompis berättade precis för mig att de säljer ut sitt sortiment med 50% rabatt !!!
Han hade köpt stativ och liknande.
Den nye ägaren skulle visst bara ha postorder i framtiden.

/N.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.