ANNONS
Annons

Automatisk sensorrengöring i praktiken?

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Nu när det funnits kameror med självrengörande bildsensorer något års tid skulle det vara kul att få höra hur systemen fungerar i praktiken.

Är det bara ytterliggare ett försäljningsargument eller fungerar det i verkligheten?

Ni som har kameror med sensorrengöring, är ni förskonade mot sensorsmuts eller har ni ändå fått göra rent manuellt?

Jag har haft min EOS 40D i en och en halv månad nu och måste konstatera att det faktiskt är mycket bättre än jag kunde föreställa mig. Både min 350D och 30D var rätt smutsiga redan när jag fick dem, men jag har inte upptäckt något smuts ännu på 40D:n. Byter dessutom objektiv i tid och otid i dammiga teaterlokaler.

/Jimmy

Jag har haft min 40D sedan den kom ut i augusti och har använt den mycket.

Jag har inte haft en dammprick och nyligen granskade jag senson med en sån där speciell lupp. Inte ett dammkorn fanns att hitta.

Jämför jag med min 20D och 5D som jag gjort ren flera gånger under tiden, så drar jag slutsatsen att rengöringen gör nytta ordentligt.

Jag har haft min 400D i drygt ett år och tagit ungefär 3000 bilder. Inte ett dammkorn på sensorn!

Jag har haft några dammpartiklar på ett fåtal bilder men de flesta tycks försvinna från sensorn automatiskt innan jag hunnit göra rent. Har iofs kört med den automatiska rengöringen avstängd under långa perioder på min K10D vilket kan ha gjort att dammet samlats upp i större mängder än rengöringen har kapacitet att få bort.

Samtidigt är det ju så pass lätt att ta bort dammpartiklarna ur bilderna i efterhand och att blåsa rent sensorn med en gummibälg är heller inget problem. Så jag hade inte haft några problem att leva utan sensorregöringen.

Okej, det låter ju som systemen fungerar och verkligen gör nytta.

(Puffar upp frågan lite och ser om fler vill svara)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar