Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

automatisk kamera med rörelsedetektor..

Produkter
(logga in för att koppla)

robowich

Aktiv medlem
Jag har en fundering kring om det går att bygga om en kamera el. anordning+digitalkamera som man kan sätta upp på husknuten. Denna kamera plåtar sedan automatiskt om ett djur går förbi framför.

Som det är nu så har vi sådana här lampor som tänds om något rör sig framför den. Frågan är om det går bygga om en sådan och om de finns för batteridrift?
 
Det går troligtsvis alldeles utmärkt att genomföra din fundering. Vilken IR/Rörelsedetektor som helst, eventuellt lite elektronik + Tungelementrelä/relä och en fjärrstyrningskabel till kameran behövs med.

IR detektorer finns i många utföranden, dock är många som går på batterier för inomhusbruk - Blir inte bra att sätta sådan ute.. Men det finns kanske någon modell som fungerar.

Mvh
Hampus som tyckte det lät lite roligt och helt genomförbart.
 
Senaste versionen av Zigview har inbyggd rörelsedetektor. Fast frågan är om man verkligen vill hänga en dSLR på husknuten.

Annars finns det flera andra system också, om jag inte minns fel så säljer www.warehouseexpress.com några varianter.
 
Helt klart en genomförbar grej,
Som ovan sagt, en fjärrstyrningskabel av något varitant till din kamera, klippa av den och en lödkolv med lite "telefontråd" funkar utmärkt, det du bör lura ut är HUR du skickar kameran pulsen att ta bilden, dvs om den "special-kamra-kabeln" har två trådar av alla typ 8 trådar som skall slutas för att ta en bild. kolla upp det innan det Kan vara riskabelt och prova och kortsluta trådar och hoppas på att det fungerar.

En IR från Clas Ohlson, en en (troligtvis) skitdyr kabel till kameran, kanske ett relä och 12v matningsspänning så slipper du bry din om att batterierna tar slut.
32-7703
http://www.clasohlson.se/shop/store...=&IsCampaign=N&NoCache=6399502#N0q112q586q587

/Mats
 
Såg att du har d200, och det finns SÄkerligen en skitdyr kabel som koppas in där typ synksladd.
Jag vet att på min f100 så fanns den möjligheten iaf, att man kunde kortsluta två stift/pinnar så tog den en bild, och två andra om det skulle fokuseras innan bilden togs.
Så jag är övertygad att det bör funka.

Tycker du kan ringa i första hand och prata med någon av dom duktiga teknikerna på Lasses kameraservice i Saltsjö-Boo, eller kanske prova Nikon Svenska i Upplands Väsby. Och berätta det du är ute efter med lite tur kan dom hjälpa dig med vilka stift.

Sedan kan jag rita upp hur det funkar med spänningen och ir-detektor och ev relä och hela kittet.
Det är en busenkelsak, för en gamal kameratekniker en gång i tiden och nu en Larminstallatör... :p

/Mats
 
Tack för alla goda svar! Jag är som sagt inte sugen på att hänga ut varken min D200 el. D70 på knuten, men jag har några pocketkameror som jag kan tänka mig använda. Problemet är väl att de bara har ir-fjärrkontroller.

Visst, en Zigview SC-V100R för 1656:- är väl ett alternativ, vi får se...

Tack igen
Robert
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.