Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
JOhlsson skrev:
Provade även min idag dock på en stolpe en bit utanför fönstret, resultatet var inte direkt något vidare bra tills jag tog bort mitt Hoya UV 77mm Super HMC pro 1 då blev det skillnad och jag kände för första gången att kameran nådde upp till mina förväntningar eller jämförelser med min D200. Objektivet är ett 70-200mm 2.8L IS.

Jag tycker också att min har betydligt lättare att hitta fokus med one shoot i mörkare rum.

Mitt hus ligger ca 5000 nummer efter det sista på listan.

Ska prova fokus-testen senare i veckan.

Mvh Johan

Kolla min lilla test med filter... Nu har jag ALDRIG mer ett filter på något objektiv!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61206&highlight=filter+osk%E4rpa
 
Filter

Hej på er alla!!!

Tack Pontus för ditt snabba svar. Ja det är irreterande med dessa justeringar som måste göras även om det är nya grejor. Så fort man byter hus så måste det in tillsammans med objektivet. Ibland blir det så att man får reda på attt det inte går att justera bra pga av att objetivet har några år på nacken. De gamla L objektiven har tydligen fyra byglar som flyttas för att justera USM mot huset tex 70-200 2,8 L USM. De nya IS + några andra justeras USM elektroniskt från huset dvs först justeras/kollas husets focus pkt(korssensorer och de horisontella) sedan huset mot objektivets USM om jag fattat det hela riktigt.

Gällande filter, gäller det även insticksfilter på tex 300 2,8 IS och 500 4,0 IS, någon som testat utan på dessa.


Pontus, man ser verkligen skillnad på skärpa på 300:an och 70-200:an. Blir ett sådant i feb. Hadde ett 300 2,8 utan IS som jag tyvärr sålde.

Och jag menade förstås MKIII inte II. Har du kvar ditt gamla MKIIN???


/Royne
 
Re: Filter

Royne skrev:
Hej på er alla!!!

Tack Pontus för ditt snabba svar. Ja det är irreterande med dessa justeringar som måste göras även om det är nya grejor. Så fort man byter hus så måste det in tillsammans med objektivet. Ibland blir det så att man får reda på attt det inte går att justera bra pga av att objetivet har några år på nacken. De gamla L objektiven har tydligen fyra byglar som flyttas för att justera USM mot huset tex 70-200 2,8 L USM. De nya IS + några andra justeras USM elektroniskt från huset dvs först justeras/kollas husets focus pkt(korssensorer och de horisontella) sedan huset mot objektivets USM om jag fattat det hela riktigt.

Gällande filter, gäller det även insticksfilter på tex 300 2,8 IS och 500 4,0 IS, någon som testat utan på dessa.


Pontus, man ser verkligen skillnad på skärpa på 300:an och 70-200:an. Blir ett sådant i feb. Hadde ett 300 2,8 utan IS som jag tyvärr sålde.

Och jag menade förstås MKIII inte II. Har du kvar ditt gamla MKIIN???


/Royne

Tänk på att jag använt extender för att få fram filterverkan så mycket som möjligt.

Nej jag har bara 2 st mkIII. Det räcker;)

Jag har inte provat med att ta ur glasbiten i supertelena. Men kan dom bli skarpare?? Har inte känt något behov att få dom bättre ;))
 
SM0SBI skrev:
Kolla min lilla test med filter... Nu har jag ALDRIG mer ett filter på något objektiv!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61206&highlight=filter+osk%E4rpa

Fick ungefär samma resultat. Jag blev lite snopen att det var så stor skillnad eftersom jag hade filter på mina nikonobjektiv dock ett vanligt Hoya super HMC. Tyvärr känner jag mig nästan tvingad till filter då jag fotar mestadels motocross (det blir lite grusstänk ibland). Så jag får nog prova samma som innan (inte pro1) eller kanske ett B+W.

Mvh Johan
 
Re: Filter

Royne skrev:
Gällande filter, gäller det även insticksfilter på tex 300 2,8 IS och 500 4,0 IS, någon som testat utan på dessa.
(Jag har inte testat.)

Jag skulle tro att man får sämre bild om man tar ut klarglasfiltret. Objektivet är ju beräknat med denna glasbit i strålgången. Däremot kan man säkert få sämre bild om man byter ut klarglasfiltret mot ett UV-filter eller liknande av dålig kvalitet.
 
Re: Re: Filter

PMD skrev:
(Jag har inte testat.)

Jag skulle tro att man får sämre bild om man tar ut klarglasfiltret. Objektivet är ju beräknat med denna glasbit i strålgången. Däremot kan man säkert få sämre bild om man byter ut klarglasfiltret mot ett UV-filter eller liknande av dålig kvalitet.

Jo det stämmer att man får något sämre bildkvalite utan glasfiltret. Jag vet de som köpt begagnade super-tele där det saknats. Och deras blev bättre när de köpte nya glasfilter från Canon.
Canon säger också att man ska ha det i och inte ta ut det, om man inte sätter i ett annat filter.
 
Har inte provat själv men ryktet på nätet är att Canons filter är rätt medelmåttiga.
 
Anders Östberg skrev:
Har inte provat själv men ryktet på nätet är att Canons filter är rätt medelmåttiga.
Det gäller inte polarisationsfilter i alla fall. Där är Canons filter i topp och polarfilter kan påverka upplösningen i högre grad än andra.
 
Jag hittade filtren hos fotovideo.

Ska nog köpa ett Canon skyddsfilter och se hur skärpan påverkas av det.

Kan vara värt drygt 600:- och testa om ingen annan redan gjort det.

//Micke
 
Jag vet inte hur mycket ni använder grejerna!själv plåtar jag rätt mycket men det är inte min försörjning.
Så det skulle vara intresant om någon proffskille eller tjej jobbar med bilder hela dagarna kan yttra sej! Jag hatar att testa massa olika sätt att komma tillrätta med problemet.(Grejerna ska bara funka,det är därför jag betalar dyra pengar)
Rayne
 
1956 skrev:
Jag vet inte hur mycket ni använder grejerna!själv plåtar jag rätt mycket men det är inte min försörjning.
Så det skulle vara intresant om någon proffskille eller tjej jobbar med bilder hela dagarna kan yttra sej! Jag hatar att testa massa olika sätt att komma tillrätta med problemet.(Grejerna ska bara funka,det är därför jag betalar dyra pengar)
Rayne

Jag plåtar inte hela dagaran men jag omsätter ca 300kkr i min firam på bilder och tar väll 60000-70000 bilder om året. Det jag har pratat med övriga pressfotografer så är alla nöjda med sina mk3.

Jag skulle inte vilja ha tillbaks mina gamla 1Dmk2N !!

Rayne, vad är ditt problem?
 
Jag har focusproblem på min Mark 3! Jag tycker att bilderna kändes över lag bättre i min 1 DS.
Men det är lätt att bli lite nojig när man läser omm alla bekymmer och lösningar. Kameran skall in till Canon om ett par veckor och jag hoppas att det löser alla problem.För det är en mycket trevlig kamera att jobba med.
Rayne
 
1956 skrev:
Jag har focusproblem på min Mark 3! Jag tycker att bilderna kändes över lag bättre i min 1 DS.
Men det är lätt att bli lite nojig när man läser omm alla bekymmer och lösningar. Kameran skall in till Canon om ett par veckor och jag hoppas att det löser alla problem.För det är en mycket trevlig kamera att jobba med.
Rayne

Har du 1.1.3 i kameran, jag tycker min blev bättre med den.
 
Du har så rätt! Men jag hadde nog missat uppdateringen....upptäckte att det fans en först när jag börja fundera på vad som var fel.Jag brukar inte vara den som kollar av olika forum.
MEN jag tänker nog börja med det! Bekymmret med är bara att sålla agnarna från vetet.
Rayne
 
Re: Förbättringar med Sub-mirror fix

Royne skrev:
Till Pontus!!!
Det jag märkt med mitt hus är att det är stor skillnad mellan AI-servo och one-shot läge vid dåligt ljus. Det är svårt att få focus med Ai-servo när EV ligger under ca 1,4 men med One-shot så låser focus ned till ca EV 0,1. Enligt Canons datablad skall AI-servo focus funka mellan EV -1 - 18.

Nu har jag jämfört mina två hus och dom är lika. Den låser fokus klar bättre på one-shot och det gäller båd husen. Så det kommer det inte bli någon skilnad när den "trasiga" är på Canon.

Jag tror att det skulle kunna fixas med mjukvara, den passerar fokus med full fart och hinner inte upptäcka fokus i AI-servo medans kameran tar det lugnare i one-shot och då hittar den rätt. Hjälper man kameran på traven med att ställa fokus nästan rätt i AI-servo så hittar den rätt även där. Tror att när kameran har gjort en söknining i full fart så borde den ta ett försök lite saktare, det skulle nog lösa problemet.

Att kamerna bromsar in fokusmotorn mycket mer och går långsamt i One-shot det är nog den avgörande skillnaden enligt mina tester.
 
Hej Pontus!


Tråkigt att det är samma även med det "nya" huset gällande AI-servo i svagt ljus

Jag "bokade" tid hos RCC i Göteborg igår för att få min fix installerad, då de ännu ej ringt vilket de sa att de skulle göra när jag anmälde det den 30/11-07 (är CPS medlem, skulle gå fortare för oss sa Per K?????).

Passade då på att ta upp svagtljus-focus problemet med deras tekniker. Han sa att han inte hade hört något om detta tidigare men att det inte skall vara någon skillnad på One-shot och AI-servo i svagt eller "normalt" ljus.

De skall kolla mitt hus "extra" gällande problemet med att den inte ställer focus i AI-servo under EV 1,5, viket den borde göra enligt teknikern eftersom den gör det i One-shot.

Du skriver att om du hjälpe den på traven med over ride manuell focus så hittar den rätt, gäller det vid lägre ljus än EV 1,5. På min hjälper det inte att hjälpa till manuellt, den låser inte i all fall. Även om det ser ut att ligga i focus i sökaren efter den manuella hjälpen.

Vad jag kommer ihåg så var det ingen skillnad på AI-servo och One-shot på min MKIIN. Jag gjorde några liknande tester med den. Jag mätte tyvärr inte EV-värdet eftersom det inte var någon skillnad på de olika lägena. Testet gjordes på sama objekt och i samma rum som det med MKIII:an

Jag är tveksam till din förklaring med "bromsen" och den något långsammare hastigheten på focusmotorn i One-shot. Även om det låter logiskt. En kamera i den här klassen som är känd för sin enormt snabba autofocus skall klara samma prestanda i båda lägena.

I MKIII:s white paper under atofocus performance så står det inte att det skall vara någon skillnad mellan de olika focus modena.

Utan det står; Auto focus range: EV-1-18(ISO 100 at 23 C). Om det var eller skulle vara skillnad borde de då skriva ett värde för One-shot och ett för AI-servo för att ha ryggen fri????.

Jag återkommer efter den 2/1-08 då jag haft inne kameran och fått fixen installerad och de kollat AI-servo i svagt ljus. Jag kommer att be dem kolla focus skillnaden mellan One-shot och AI-servo och mäta upp EV-värdena före och efter det att den blivit "fix justerad för att se om den sk sub mirrorn har någon inverkan på AI-servo focus läget i svagt ljus.

"Det ser mörkt ut på Cameruns avbytarbänk, som Hägerfors sa":)

/Royne
 
De verkar trögt med reparationerna!
Tillika denna tråden som då står still o gungar lite lätt.

Go fortsättning!
/Rogge
norr Öland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.