Annons

Autofokusproblem med 1D Mark III - Service krävs

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag äntligen lite sol så man kunde testa den fixade mark3, på flygande fågel . kom hem som vanligt med en drös med oof bilder , kameran var sämre en innan fixen, med alla fokuspunkterna på och himlen som bakgrund , hur i he****e kan den tappa bort en havsörn (mitt i en serie ) så den blev en brun obestämbar klump ???
första intrycket jag fick när jag gick igenom bilderna var att kameran kräver mera kontrastrika objekt för att fokusera ordentligt
/ Lennart
 
leffep skrev:
Måste man fortfarande skicka in kameran för fokusjustering? Finns det inte en funktion i kameran för det på MarkIII?
Eller fungerade det inte som förväntat?

/Leif

Hej!

Jodå, den finns och den fungerar. Dock är det bara en finjustering inom ett ganska litet område som den kan fixa. Är det stora avvikelser måste prylarna fortfarande in på verkstad. Vet inte exakt vad gränserna är, det får någon mer kunnig upplysa om.

/Arne
 
L Nilsson skrev:
Idag äntligen lite sol så man kunde testa den fixade mark3, på flygande fågel . kom hem som vanligt med en drös med oof bilder , kameran var sämre en innan fixen, med alla fokuspunkterna på och himlen som bakgrund , hur i he****e kan den tappa bort en havsörn (mitt i en serie ) så den blev en brun obestämbar klump ???
första intrycket jag fick när jag gick igenom bilderna var att kameran kräver mera kontrastrika objekt för att fokusera ordentligt
/ Lennart

Tråkigt att höra Lennart, Jag kommer få tillbaka min kamera imorgon. Jag har väl aldrig haft så stora fokusproblem med min men ville fixa den ändå.. Tydligen skall dom ha bytt ut spegelpaketet vad jag förstod när jag snackade med teknikern i Göteborg. Jag har varit lite rädd att den kanske kommer fungera sämre när jag får tillbaka den. Jag återkommer när jag har testat den med lite mer info....
 
Någon har pratat om att reklamera kameran.
Går det efter så lång tid som i somras?
Det låter inte rimligt, men det är klart att fortsätter kamerorna att bete sig som de gör för många så vore det ju inte mer än rätt.
I alla fall få ett ex som inte ska vara drabbat alls.

Efter vad jag fattat det som är det ingen som upplever felet med de nyare, eller utom möjligen
Rob.

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8740-9068

Edit: Just det, han hade ett fixat ex han oxå...men hade han inte ett med de odrabbade numren... jaja kanske var det så.


Men där verkar det oxå lungna gatan numera.

Och Omar, han har legat lågt ett tag känns det som.
Har eller ska du lämna in din Omar?

/Rogge
 
Mina första intryck av fixen

Hej,

Idag fick jag min fixade MK III:a. Jag körde AF i "Servo" och sköt av ett antal skott. Körde testet som någon gjorde på dpreview genom att kontinuerligt sikta på en tidningstext med mitt 50mm 1.4 i 1.4 läge. I stort sett hela serien var "dead on" och inte svajigt alls som för den personen. Tyvärr gjorde jag inte detta test innan fixen så jag kan inte säga om det beror på fixen.

Jag körde ett antal skott på mina barn också i lampljus på 1.4 vilket är ruggigt kort skärpedjup på ansikten med sikte på ögonen. I stort sett alla var "keepers" som skulle duga till utskrift och de som var förkastliga kunde mer härledas till en aning för lång slutartid och "rörliga" ungar då hela bilden var suddig.

Det ser väl lovande ut, men återkommer när jag får testa under mer "riktiga" förhållanden.

Jag upplever dessutom att "one-shot" i lågt ljus fungerar bättre... Kan vara inbillning...

Undrar om en liten kudde för 5 spänn vekligen gjorde susen... Vi får se efter mer tester!

Jag har varit nöjd med min kamera även innan fixen och den har definitivt inte blivit sämre så här långt. Tänkte jag skulle tillföra lite positiva vibbar till denna tråd...

Cheers!

/Tomas
 
rogge skrev:
Och Omar, han har legat lågt ett tag känns det som.
Har eller ska du lämna in din Omar?

/Rogge

Hej

Har legat väldigt lågt med all fotografering, så himmla tradigt väder.

Har kontaktat Canon, de har inte ringt mig än, har dock inte så bråttom. Vill gärna lämna in kameran över disk i Malmö på Intervision istället.

Mvh

Omar
 
Fick min MkIII från servicen idag + ett minneskort som plåster på såren :) Dessutom är det 1års garanti på kameran igen. Känns ju bra. Den fungerar fint som bara den. Men ska sälja den nu . Väntar på en 5dMkII.
 
StudioG skrev:
Men ska sälja den nu . Väntar på en 5dMkII.

Hej

Får då hoppas att det kommer en 5dMkII och då inom snar framtid. De senaste ryktena säger att det inte kommer någon till PMA, kanske till hösten 2008?.

Är dock rykten så vill får väl se.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Får då hoppas att det kommer en 5dMkII och då inom snar framtid. De senaste ryktena säger att det inte kommer någon till PMA, kanske till hösten 2008?.

Är dock rykten så vill får väl se.

Mvh

Omar

Ja de vore synd om den ej kommer nu ..
Jag vill satsa mera på Studiofotografering
nu och till den vore ju en FF bättre .. Och att köpa 1DsMkIII för 8000€ är lite väl dyrt juh ..
Får väl ha kvar min MkIII eller ifall någon köper den så skaffar jag en 40D tillfälligt !!
 
Hej på er!

Kanske ni kan ge mig lite svar då jag inte riktigt är med på serienummer...

Ringde Japan Photo för att veta serienummer på någon av deras 1D Mark III. Fick 21536044 vilket dock inte alls stämmer med mängden siffror på Canon.se där man kan kolla om kameran kan påverkas av felet eller ej.

Söker man på 21536044 får man att kameran är okej men söker man istället på 536044 får man istället att den kan vara drabbad.

Vilket nummer är rätt?

Tack på förhand

/Fredrik
 
skogiz skrev:
Hej på er!

Kanske ni kan ge mig lite svar då jag inte riktigt är med på serienummer...

Ringde Japan Photo för att veta serienummer på någon av deras 1D Mark III. Fick 21536044 vilket dock inte alls stämmer med mängden siffror på Canon.se där man kan kolla om kameran kan påverkas av felet eller ej.

Söker man på 21536044 får man att kameran är okej men söker man istället på 536044 får man istället att den kan vara drabbad.

Vilket nummer är rätt?

Tack på förhand

/Fredrik

Det sistnämda som börjar med 53XXXX.

//J
 
Glenn> Tja, du sitter ju knappast i sjön vad gäller studiofoto med din 1Dmk3. Har använt både 5D och nu 1Dmk3 en hel del där och har inte saknat inte 5D'n en sekund... :eek:)

/Micke
 
Tack!

Det var ju synd för då kan den vara drabbad...
Finns det några butiker kring Göteborg/västsverige som säljer 1D mark III med "blue dot"?
 
micke80 skrev:
Glenn> Tja, du sitter ju knappast i sjön vad gäller studiofoto med din 1Dmk3. Har använt både 5D och nu 1Dmk3 en hel del där och har inte saknat inte 5D'n en sekund... :eek:)

/Micke

Hellou ..

Jasså du har testa bägge.
Men iofs så tror jag att den nya 5dMkII ifall den kommer ut på marknaden alltså kan vara en trevlig "studio" kamera ..
 
StudioG skrev:
Hellou ..

Jasså du har testa bägge.
Men iofs så tror jag att den nya 5dMkII ifall den kommer ut på marknaden alltså kan vara en trevlig "studio" kamera ..

Ingen tvekan om det! Även nuvarande 5D är en underbar studiokamera det jag egentligen menade är att jag tycker bildkvalitén från 1Dmk3 är riktigt trevlig, den har något "extra" som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Har egentligen inget att göra med 5D'n så det lät väl lite fel ;o)

5Dkm2 ska bli en mycket spännande upplevelse när den kommer ut!

/Micke
 
micke80 skrev:
Ingen tvekan om det! Även nuvarande 5D är en underbar studiokamera det jag egentligen menade är att jag tycker bildkvalitén från 1Dmk3 är riktigt trevlig, den har något "extra" som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Har egentligen inget att göra med 5D'n så det lät väl lite fel ;o)

5Dkm2 ska bli en mycket spännande upplevelse när den kommer ut!

/Micke

Okey ..
Har iofs inte testat en 5d eller annan Fullformatskamera men har fått för mej att en sådan vore de bästa man kan köra med i Studion ..
 
StudioG skrev:
Okey ..
Har iofs inte testat en 5d eller annan Fullformatskamera men har fått för mej att en sådan vore de bästa man kan köra med i Studion ..

Det stämmer säkert, skulle faktiskt vara lite intressant att få höra från någon som kör mycket i studio och testat både 1Dmk3 och en FF kamera hur pass stor skillnad dom upplever....

/Micke
 
micke80 skrev:
Det stämmer säkert, skulle faktiskt vara lite intressant att få höra från någon som kör mycket i studio och testat både 1Dmk3 och en FF kamera hur pass stor skillnad dom upplever....

/Micke

Jepp ..
Det vore intressant ..
Finns ju 1DsMkIII men den e lite väl dyr :)
Finns inte många som pröjsar 8000 € då man
kan få en 5D billigare. och speciellt nu ifall
nya 5D MkII dyker upp snart !!
 
Ange utrustning igen?

För någon vecka sedan kom ett brev från Canon med årets almanacka samt en julhälsning (lite sent..)
Där stod att man skulle gå in på en sida och ange sin utrustning igen, räckte inte det man gjorde när man blev CPS-medlem?
 
Rapport från Roynes MKIII-resa

Hej igen MKIII vänner!!!

Här kommer senaste info från min Canon resa vilket tyvärr inte varit någon Kanon resa.

Min kamera fick en rejäl genomgång:

Justering av CMOS
Justering av AF_system
Utbyte av spegelmekanism
Allmän rengöring
Sub MIRROR Issue
Sub mirror Issue S
Stopper, sub mirror
Mirror Box Ass`y collar

Fick tillbaka den den 10/1. De sa att den hade det värsta av alla problem men nu var den helt ok. Dvs precis som de kamerorna som lämnar fabriken idag. Det kändes bra. Dags att testa. Ut i skogen förra helgen för att fota fågel, orre, tretåig hackspett, tofsmes mm. Dagen var helt underbar klarblå himmel och solsken.

Men, väl hemkommen och med bilderna övelagda i datorn så kom chocken. Det mesta var OOF. Tex närbild på tofsmes centrala focuspunkten på ögat hela fågel suddig. Men grenen en decimeter framför i focus. VA FAN!!!!!!!!!!


Dags för en ny ronda hos RCC, PUSSST!

Ringde dem på måndagen. Det jag vill tillägga är att de aldrig någonsin ifrågasatt något utan hela tiden varit tillmötesgående och ställt upp men nya kontroller och reparationer. Första vändan med objektiv och kamera kostade enligt medföljande rapport över 10 000 kr, men var helt kostnadsfritt för min del. Kameran på garanti och linserna garanti och godwill då jag haft dem inlämnade för justering på INFOCARE i Stockholm i Okt förra året och då betalt 625 kr/lins.

Vill nämna att jag köpte ett nytt 70-200 2,8 L IS och ett 180 3,5 L Macro i november 2007. Båda dessa var enligt RCC stödskadade???? Och helt omöjliga att få focus/skärpa på. Jag hade inte hunnit att använda objektiven så jag blev väldigt paff. Men det var inga problem de reparerade objektiven på garanti. Utbyte zoomsystem mm. DE skulle lika med kameran var ok.

I onsdags så tog jag min väska och åkte till GBG igen men Kamera :(, 180 mm, 70-200, 500 mm och extendrar 1,4 och 2,0. Fick löfte om att de skulle vara klara på torsdagen. Knoppade över i Gbg. På torsdagen fick jag veta att 70-200 objektivet inte var något att reparera ytterligare utan jag fick ett nytt????? Men det var ju ok efter förra reparationen på ca 4000 kr. Och det var två månader gammalt och ej använt. Ingen bra förklaring tyvärr. Men ett nytt objektiv som skall vara ok.

Kameran ingen idé att reparera ytterligare. Jag skulle få en ny. Kanon tänkte jag då får jag en "Blue dott" kamera som är ok från fabrik. Men det visade sig att det visserligen var nyare än min förra men fortfarande med ett nummer inom den serien som "kan" vara infekterad.

Det fanns ingen ble dott på Canons centrallager. Men kameran hade fått gummi dottarna utbyta och var ok.Efter många vänder och samtal till och med med högsta chefen i GBg. Då jag ifrågasatte varför jag inte kunde få en blue dott kamera för att var på den säkra sidan står jag nu med en kamera som de garanterar är lika med en blue dott och en förklaring att min "gamla" kamera var ett extrem fall vilket de bara hade hört talas om en gång tidigare. De hade flera hundra andra lyckade reparationer som alla var nöjda med. I övriga europa så var det reparerat ytterligare ett antal hundra med nöjda kunder. Så jag skulle inte vara orolig utan testa igen och återkomma om jag inte var nöjd. SUCK!!!!!!

Så nu är det att börja om igen. Vädret ute är skit regn och storm. Blir att testa lite inomhus.

Vad får man då ut av detta? Jo, det är inte bara kamerorna det kan vara fel på utan även sprillans nya L linser. Kanons topp off the line linser. Hur det då står till med gamla L linser kan man ju fråga sig. Eller är det bara så att jag haft extrem otur att utav tre nyinköp av Canons bästa fotoprylar, en kamera och två linser fått tre "måndagsexemplar". Man blir liiiite tveksam.

Jag kommer inte att släppa detta förrän jag har en kamera som levererar det den skall, det vill säga skarp bilder en focus som hänger med oavsett antal bilder one-shot eller vid full fart. Om det slutar med ytterligare ett kamera byte eller inte kan jag inte säga i dagsläget men jag kämpar vidare.

Gällande focus i svagt ljus som jag nämt tidigare så skall specen EV -1 -18 gälla ISO 100 och med 50mm och bländare 1,4. Har tyvärr ingen glugg med större öppning än 2,8 så där kan jag inte testa vidare. Men Ni som har det får gärna göra en test och det skall då inte vara någon större skilnad mellan One-shot och AI-servo.

Vad de än säger så ar det skillnad mellan One-shot och AI-servo och det även på 1 DS MKII ca 0,5-1 EV visserligen då mätt med en 2,8 glugg.

Vore kul om vi på något sätt kunde ena oss vi MKIII ägare som upplever problem och som fått den reparerade med efterföljande löfte om att de skall vara ok men i alla fall inte känner sig riktigt nöjda och upplever att focus inte fungerar som det skall eller borde göra. Problemet är uppenbart inte bara enligt de tester RG nämner hög temperatur och stark ljus och full burst dvs 10 b/sek. Jag har inte haft hans förhållanden ej heller kört i full fart läge utan det är att man aldrig vet var focus hamnar, framför eller bakom det man focuserat på.Oavsett om objektet sitter stilla och man skjuter iväg en eller två bilder eller fotar ett rörligt motiv med full hastighet 10 b/s.

Kom gärna med förslag på hur vi skall göra, namnlista som skickas till Per Karlsson eller något annat.Vore kul om vi i alla fall kund få fram hur många det är som upplever eller har problem. Vi är ju trots allt 146 ägare enligt FS, + de som inte lagt in sin kamera.

Jag lovar att återkomma när jag hunnit testa av min "nya" kamera. Det syns och marks naturligtvis bäst med långa telen och stor bländaröppning.

På återhörande MKIII-kamrater


/Royne
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.