Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Auto-ISO och fast slutartid
- Trådstartare Magnuz
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Det kan nog inte 6D heller. Fast du kan förmodligen välja 1/125 eller 1/250, exempelvis. Detta är något som kom på nyare modeller. Finns inte på 7D, exempelvis, men däremot på 1DX.
strangnet
Medlem
Det kan nog inte 6D heller. Fast du kan förmodligen välja 1/125 eller 1/250, exempelvis. Detta är något som kom på nyare modeller. Finns inte på 7D, exempelvis, men däremot på 1DX.
Med 6D kan du välja 1/2- eller 1/3-stop för slutartiden, så 1/160 är inga problem.
JosefModig
Aktiv medlem
Finns på 7D om man uppdaterar sin firmware. Kom med en uppgradering som kom för 1,5-2 år sedan...
Sörgården
Ny medlem
alla Canon kan göra detta, bara ställa iso på auto, och använda Tv läget (slutar prioritet) så ställs resten av kamerans inställningar in runt slutartiden.
Jag har inte hittat att man kan göra det på 1D MK III, är det möjligt?
apersson850
Aktiv medlem
Nä, det går inte på 7D, säger jag, men exempelvis på 5D Mark III och 1DX. 7D fick ställbar övre gräns för auto ISO, men inte ställbar längsta slutartid.
Jenzur
Aktiv medlem
Om jag inte missuppfattat förstat vad TS vill göra så är det bara att göra som jag skrev i mitt första inlägg. Vrid rattent till Tv, välj den slutartid du vill ha, ställ ISO på auto, så kommer kameran välja ISO och bländare automatiskt utifrån förhållandena. Som sagt nästan alla Canon kameran kan göra så här, allt från små kompakter till stora proffsiga systemkameror. 1D MKIII kan jag inget om men om du hittar Tv läget och den har auto ISO funktion ska det gå.
Edit: någon sa tidigare att det inte går att ställa en övre eller undre gräns för slutare, det stämmer bra, men du kan ställa en övre gräns för ISO, den brukar vara på antigen 1600 eller 3200 från fabrik om jag mins rätt. Bara leta i kamerans meny så ska det finnas.
Edit: någon sa tidigare att det inte går att ställa en övre eller undre gräns för slutare, det stämmer bra, men du kan ställa en övre gräns för ISO, den brukar vara på antigen 1600 eller 3200 från fabrik om jag mins rätt. Bara leta i kamerans meny så ska det finnas.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Nä, det går inte på 7D, säger jag, men exempelvis på 5D Mark III och 1DX. 7D fick ställbar övre gräns för auto ISO, men inte ställbar längsta slutartid.
Det går definitivt på 7D. I manuellt läge funkar det utmärkt att sätta slutartid och bländare samt jobba med Auto-ISO.
www.bilderavmig.se
apersson850
Aktiv medlem
Nu var det inte det som det gällde. Utan om det går att begränsa längsta tillåtna slutartid även i ett automatiskt läge (Av och P är de som kan komma ifråga), för att få en manuellt satt gräns där kameran istället börjar höja ISO, när den inte längre får förlänga slutartiden.
Som frågeställaren själv föreslår måste man på kameror som saknar den här funktionen, som exempelvis 7D, använda manuellt läge (eller Tv), men då får man ingen kortare slutartid automatiskt när ljuset blir bättre. Så det är inte samma sak.
Faktum kvarstår, det som frågas efter går inte att göra på en 7D. Men man kan göra på diverse andra sätt.
Som frågeställaren själv föreslår måste man på kameror som saknar den här funktionen, som exempelvis 7D, använda manuellt läge (eller Tv), men då får man ingen kortare slutartid automatiskt när ljuset blir bättre. Så det är inte samma sak.
Faktum kvarstår, det som frågas efter går inte att göra på en 7D. Men man kan göra på diverse andra sätt.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Nu var det inte det som det gällde. Utan om det går att begränsa längsta tillåtna slutartid även i ett automatiskt läge (Av och P är de som kan komma ifråga), för att få en manuellt satt gräns där kameran istället börjar höja ISO, när den inte längre får förlänga slutartiden.
Jag läste trådens första inlägg och där står inget om automatiskt läge. Därav mitt svar.
apersson850
Aktiv medlem
Det står "Eller kan man komma runt detta genom att sätta manuellt läge?"
Därmed är det uppenbart att det var ett automatiskt läge som efterfrågades först, och då är svaret alltså att det går på vissa av de senaste kamerorna (kanske inte på 1200D - jag har inte kollat), men det går alltså inte på en 7D.
Det går givetvis aldrig i manuellt läge att få en ställbar längsta tid, eftersom tiden i manuellt läge inte bara är ställbar, utan blir fast där man ställde den. Så den blir både längst och kortast samtidigt.
Jag tror nog att du förstår det här nu, även om du missförstod frågan från början.
Därmed är det uppenbart att det var ett automatiskt läge som efterfrågades först, och då är svaret alltså att det går på vissa av de senaste kamerorna (kanske inte på 1200D - jag har inte kollat), men det går alltså inte på en 7D.
Det går givetvis aldrig i manuellt läge att få en ställbar längsta tid, eftersom tiden i manuellt läge inte bara är ställbar, utan blir fast där man ställde den. Så den blir både längst och kortast samtidigt.
Jag tror nog att du förstår det här nu, även om du missförstod frågan från början.
knobloch
Aktiv medlem
Tycker att man kan tolka det på båda sätten faktiskt, frågan kunde vara lite tydligare från början kanske..Det står "Eller kan man komma runt detta genom att sätta manuellt läge?"
Hade det stått "...möjlighet att sätta tex 1/160 som längsta slutartid..." så hade det varit glasklart, men nu gör det inte det.
För mig är det i alla fall inte glasklart om Av och Tv räknas som manuella eller automatiska lägen. De är ju halvmanuella (eller halvautomatiska om man så vill).
Kanske bra om TS förtydligar.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Det står "Eller kan man komma runt detta genom att sätta manuellt läge?"
Varför inte låta trådskaparen berätta vad han menar istället, om nu frågan inte är sådan som den är skriven?
apersson850
Aktiv medlem
Det kanske han gör, men det kan ju inte jag göra åt honom.
Men läser man hela första inlägget är det klart vad som efterfrågas.
Tv och Av är förstås automatiska lägen. Kameran ställer ju exponeringen automatiskt. Även M med auto ISO är automatiskt. Det är bara en fråga om hur många av de olika parametrarna, och vilka, som man själv vill påverka innan exponeringen fixas automatiskt. I läge P med auto ISO behöver man inte ställa någon alls av dem.
Tv och Av är förstås automatiska lägen. Kameran ställer ju exponeringen automatiskt. Även M med auto ISO är automatiskt. Det är bara en fråga om hur många av de olika parametrarna, och vilka, som man själv vill påverka innan exponeringen fixas automatiskt. I läge P med auto ISO behöver man inte ställa någon alls av dem.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Det kanske han gör, men det kan ju inte jag göra åt honom.
Eftersom trådskaparen säger att Canon 6D har den funktion han efterfrågar - och du säger att den modellen INTE har det - kanske han menar något annat än du tror?
Vi får väl invänta honom och se om han tycker sig ha fått ett svar.
n_sandstrom
Aktiv medlem
Kan svara utifrån vad jag själv har tillgång till.
550D: Nej
70D: 1/250, 1/125, 1/60, 1/30, 1/15, 1/8, 1/4, 0.5, 1 s
Detta för M och Av då.
Tv-läget har såklart båda.
550D: Nej
70D: 1/250, 1/125, 1/60, 1/30, 1/15, 1/8, 1/4, 0.5, 1 s
Detta för M och Av då.
Tv-läget har såklart båda.
apersson850
Aktiv medlem
Du får läsa tråden en gång till.Eftersom trådskaparen säger att Canon 6D har den funktion han efterfrågar - och du säger att den modellen INTE har det - kanske han menar något annat än du tror?
Trådskaparen skriver att 6D har funktionen - och det är rätt, det har den - medan jag skriver att 7D inte har funktionen, och det skriver jag helt enkelt för att den inte har den.
Nä, men för Av och P. Tv behöver inte någon inställbar begränsning för längsta slutartid. Man väljer ju tiden själv.Detta för M och Av då.
För de kameror som har den här funktionen går den att ställa i Auto (kameran funderar själv ut vad som kan vara lämpligaste längsta slutartid) och annars inom 1 - 1/250 s. Enda undantaget än så länge är 1DX, där området är 1 - 1/8000 s.
Bruksanvisningarna för kamerorna finns att ladda ner, så det går att sätta sig in i alla detaljer innan man köper något, om nu det var sådana funderingar som var orsaken till ursprungsfrågan.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Du får läsa tråden en gång till.
Trådskaparen skriver att 6D har funktionen - och det är rätt, det har den - medan jag skriver att 7D inte har funktionen, och det skriver jag helt enkelt för att den inte har den.
Läs ditt första inlägg i tråden (det tredje i tråden).
Trådskaparen har fått en mängd svar och vi får hoppas att något av dem är vad han sökte.
apersson850
Aktiv medlem
Där skrev jag ju att det går bra på 6D, om man väljer exempelvis 1/125 eller 1/250 s. Men inte 1/160, för det går bara att ställa in hela steg.