ANNONS
Annons

Auto-ISO och fast slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)
Principen finns på 6D, 1DX och några modeller till, fast inte 7D. Men just 1/160 s kan man inte ställa in på någon. Bara hela steg. 1 - 1/250 s på alla modeller utom 1DX, som klarar 1 - 1/8000 s.

Principen finns på 6D, 1DX och några modeller till, fast inte 7D. Men just 1/160 s kan man inte ställa in på någon. Bara hela steg. 1 - 1/250 s på alla modeller utom 1DX, som klarar 1 - 1/8000 s.

Exakt vad är det som inte går att ställa in? Hela tråden är rejält förvirrande just nu.

Är det att det inte går att ställa in 1/160 eller menar du något annat?

Exakt vad är det som inte går att ställa in? Hela tråden är rejält förvirrande just nu.

Är det att det inte går att ställa in 1/160 eller menar du något annat?
Det är längsta tillåtna slutartid som menas. Alltså en begränsning som går att ställa in så att kameran, när den är inställd på något autoläge, inte tillåts välja en längre slutartid än det värde man valt. Denna funktion finns inte på alla Canon-kameror, bl a inte på 7D och 550D.

På de kameror där denna funktion finns, bl a, 6D och 70D, så kan man ställa in denna parameter i intervallet mellan 1 sek och 1/250 sek men bara hela steg.. Alltså inte 1/160 sek. (1DX är undantaget).

Edit: rättade intervallet

Det är längsta tillåtna slutartid som menas. Alltså en begränsning som går att ställa in så att kameran, när den är inställd på något autoläge, inte tillåts välja en längre slutartid än det värde man valt. Denna funktion finns inte på alla Canon-kameror, bl a inte på 7D och 550D.

På de kameror där denna funktion finns, bl a, 6D och 70D, så kan man ställa in denna parameter i intervallet mellan 1 sek och 1/250 sek men bara hela steg.. Alltså inte 1/160 sek. (1DX är undantaget).

Edit: rättade intervallet

Ja, men då är ju saken mycket klarare.

Hmm, ska jag hålla uppe nåt slags nivå av pedagogik får jag tydligen låta bli att skriva under korta raster på jobbet...

Ursäkta att jag lägger mig i lite i efterhand men jag tycker nog inte att det har någoting med pedagogik att göra. Eller, jo förresten. Du skulle ha skrivit din tolkning i ditt första svar.

Första inlägget nämner inte någonting alls om högsta eller lägsta gräns på slutartid. Bara ett fast värde. Sedan auto iso!

Om man ska behöva tolka så kan man ju göra det på valfritt sätt. Så tolkar jag det.... :)

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar