Annons

Att välja rätt objektiv för din bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

Allan_93

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har precis skaffat mig min första kamera.
Jag många års erfarenheter av Adobe Photoshop programmet och har troligen redigerat hundratals bilder som andra fotograferat.
Men nu var det dags att ta egna bilder. Och det blev en Nikon D7100.
Objektivet AF - S Micro NIKKON 60 mm 1:2.8G ED medföljde. Denna objektiv har en funktion på sidan där du kan välja mellan M/A och M.
Nu är jag en riktig amatör och har enbart koll på ISO, Shutter speed, Depth of field, hur man får igång blixten samt hur dessa fungerar ihop mer eller mindre.
Syftet med kameran är att ta bilder på en smartphone, d.v.s. närbilder.
Problemet är att när kameran själv försöker fokusera på bilden, så lyckas den inte få fokus alls.
När jag själv vrider på objektivet för att få fokus så får jag inte bra bilder.

När jag står en halv meter ifrån objektet eller närmare så blir en del av mobilen/bilden suddig. Jag antar att objektivet inte är den rätta för mitt syfte. Och går jag längre bak än en halv meter så får jag med hela fotostudion nästan.

Vad kan jag göra för att få bra bilder på mobiltelefonerna? Ska jag skaffa en ny objektiv eller är det bara jag som inte kan hantera kameran? Jag uppskattar all typ av tips och tricks!

P.S.
Jag har inte extremt bra ljus i fotostudion, kan det vara anledningen till objektivet inte fokuserar?


Med vänliga hälsningar
Allan Dahl
 
Hej. Jag tror att det du beskriver har med skärpedjupet att göra, det som du ovan kallar "depht of field". Antingen kan du se till att phonen inte lutar i förhållande till sensorplanet, eller "förlänga skärpedjupet" mha bländaren eller avståndet till motivet, osv. F.ö. är det ett passande objektiv till fotograferingen i min mening.
 
D7100 med 60mm och bländare 2.8 ger på 50cm avstånd typ två millimeter absolut skärpa (circle of confusion mindre än en pixel) så ska du få en smartphone någorlunda skarp så får du blända ner ordentligt. Prova bländare 16, det borde ge dig typ en decimeter på en bild nerskalad för visning på datorskärm. Mina beräkningar är nog lite off eftersom det är så nära men storleksordning bodde stämma.
 
Att objektivet inte fokuserar beror antagligen inte på belysningen du har, utan att det inte finns någonting bra att fokusera på.

Det framgår inte riktigt vad du vill åstadkomma, så det vore bra om du ger en beskrivning av vilken typ av bild du vill åstadkomma. En smartphone är ju ett plant objekt, med utsträckning huvudsakligen i ett plan. Om du vill ha hela skarp, kan du endera placera den vinkelrätt mot den optiska axeln med ett vanligt objektiv, som det du har, eller med ett objektiv som kan lutas, kan du ta den i sned vinkel.

Objektiv som kan lutas måste fokuseras manuellt, och det funkar inte med reflexsökaren, utan man använder direktvisning. En DSLR är inte lämpligaste verktyget, utan spegelfria system är lättare att använda med sådana objektiv. Det billigaste som finns i handeln i Sverige är Samyang 24 mm, som lämpar sig rätt bra för föremål i storlek smartphone när man använder cropkamera.
http://www.fotokungen.com/samyang-ts-2435-ed-as-umc-till-nikon-p-6223-c-573.aspx

Nikon har också liknande objektiv i flera brännvidder, men med betydligt högre pris.
http://www.fotokungen.com/nikon-pce-4528d-ed-p-5712-c-552.aspx

Objektivet du har får kortare brännvidd när du använder det på nära håll, det är 60 mm bara när det är inställt på oändligt. Ett 45 mm TS-objektiv har längre brännvidd på sitt näravstånd än 60 mm makroobjektivet, och det ger alltså liknande avbildningsskala på telefonen på lite längre håll.
45 mm brännvidd är kanske den som passar bäst. Det beror lite på hur man vill gestalta bilden. Med 24 mm får man ett ganska uttalat perspektiv, medan det blir minre framträdande med 45 mm brännvidd. Ännu längre brännvidd ger nästan isometrisk projektion.
 
Jag lägger in ett par exempel, för att visa vad lutning av objektivet kan göra med skärpans utbredning i ett plan som lutar. Det ena exemplet är ganska extremt, eftersom jag har använt ett 55/1,8 på full öppning. På det här avståndet, ungefär en halv meter, är skärpedjupet nästan försumbart, bara någon millimeter.

Lutningen av objektivet sträcker skärpeplanet utefter den horisontella ytan som kameran pekar snett neråt emot. Man kan se att skärpan ligger utefter den övre ytan, men att skärpedjupet inte räcker ner till ytan som de två hårddiskarna ligger på. Skärpedjupet utbreder sig här vertikalt, medan skärpeplanet ligger horisontellt.
http://foto.ifokus.se/u2/8deac29f59a56aa9a1c5756374af18df/default/fujinon55mm-wide-open-tilt-5.jpg

Nästa exempel är kanske mer relevant för hur man kan använda lutningen vid tagning av föremål som är utsträckta i ett plan som inte är vinkelrätt mot optiska axeln. Objektivet är 35 mm och det är nedbländat till f/11. Bländaren är då så liten att uppluckringen av skärpan genom diffraktion börjar bli synlig. Optimal skärpa når man vid f/8, men skärpedjupet ökar lite grann vid ytterligare nedbländning, vilket behövs för att täcka höjden på komponenterna på det närmaste kretskortet. Man kan öka skärpan något lite genom att minska den kromatiska aberrationen i efterbehandlingen. Det syns på måttbandet att färgerna inte träffar på riktigt samma ställe långt bort.
http://foto.ifokus.se/u2/da4178c2a83433d69bf1da4560297840/default/sata-interface-cards-2.jpg
 
Senast ändrad:
För närbilder har Du valt rätt objektiv, och det funkar även för "normala" bilder.
För att välja stort skärpedjup, måste Du ha liten bländare (högt tal), alltså 11 eller 16.
Då räcker kanske inte ljuset till, eftersom Du då får troligen endast 1/4 eller 1/8, varför Du behöver ett trebenstativ. Observera, ju närmare Du går, ju kortare skärpedjup. Det gäller då att fokusera på den viktigaste delen och det är noga att ställa in rätt skärpeplan, varför Du måste stänga av autofokus och fokusera manuellt (M).
 
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto