Graal skrev:
Du skrev tidigare att du tyckte det var ok att vägra fotografera någon pga hudfärg (jag förutsätter att du menar som yrkesutövande fotograf som erbjuder sina tjänster till allmänheten). Förklara för mig hur du på ett hyggligt och bra sätt ska kunna förklara för ett bröllopspar med svart hudfärg att du inte vill fotografera dom pga deras hudfärg. Ditt resonemang faller platt till marken då säkerligen inget svart par skulle acceptera din förklaring, hur vänlig och hygglig den än är. Dessutom begår du en brottslig handling när du inte tar emot det svarta paret i din fotostudio. Du gör både moraliskt och lagligt fel som jag ser det. Likadant är det med det lesbiska paret enligt mitt synsätt. Ingen skulle ta din vägran att fotografera dom med ro, hur vänligt du än förklarar dig, inte i dagens Sverige i alla fall. Du får även räkna med att bli anmäld för diskriminering, trots ditt vänliga sätt att förklara dig.
Det hela faller väldigt personligt här.
Som jag skrev innan, jag har inte problem med det lesbiska paret eller svarta paret.
Jag har varit med om själv där jag inte har tagits emot väldigt bra i en affär där jag velat handla något.
Men samtidigt vet jag för nästa gång att jag inte ska inte där jag behandlades på ett felaktigt sett.
Jag tog som sagt ett extremt exempel och hur du lägger upp det så håller jag med om att det inte går att neka detta jobb även om man inte tycker om att ta detta jobb.
Så där hade jag helt klart fel.
Men om man har problem med något så bör man kanske istället rekommendera vidare dessa jobb utan att berätta den riktiga anledning.
Utan säga att man hinner tyvärr inte eller dyligt.
För jag tror fortfarande på att en fotograf som vet vad han/hon gör kommer göra ett bättre jobb då de inte har något emot detta som de ska fotografera.
T.ex. så vill jag inte att en rasistiskt fotograf ska ta bilder utav min familj när jag behöver ta ett familje foto.
Istället skulle jag föredra en som inte har något emot mig eller någon i min familj så att denna person kommer göra sitt bästa för att ta bilderna på oss, medan den rasistiske fotografen skulle lätt kunna ta och trycka av bilder utan att tänka igenom bilden bara för att han/hon inte gillar detta jobb.
Jag tror starkt att vi människor är väldigt styrda utav våra känslor även om vi tror att vi inte är det.
Så när vi tror att vi gör vår bästa för något som vi är emot så gör vi oftast inte vår bästa.
Vänliga häslningar
Amin