dJb
Aktiv medlem
alfin skrev:
David min vän, du kanske ska ta dig en funderare över hur du definierar stora delar av världen. Men visst, det du beskriver förekommer tragiskt nog fortfarande. Men för tex min hustru, som kommer från ett katolskt land, är det liten skillnad på detta och att ta död på oönskade foster för att kvinnor ska få känna sig fria att göra vad de vill med sin kropp. Vi har alla olika uppfattningar och det gäller även samkönade äktenskap, och sekulariserade svenskars uppfattningar är inte mer värda än någon annans. Det är bara ett antal politiskt korrekta stollar i det här landet som tror sig vara förmer som hävdar det. Hoppas du inte tillhör dem. Att visa respekt kan aldrig vara ensidigt.
De företeelser jag tog upp existerar såväl i latinamerikanska machokulturer som i kulturer i afrika, mellanöstern och asien. När det gäller homosexualitet så är det kriminaliserat i ca 85 stater. För mig ter det sig närmast lika märkligt som att kriminalisera blåögda personer. Det mesta tyder på att sexuell läggning har en stark biologisk grund, är varken onormalt eller något som personen kan "värja" sig ifrån. Det är endast i en social eller religiös kontext som det blir farligt och hotande.
Abortfrågan är intressant utifrån ett filosofiskt perspektiv. Kvinnans rättigheter står emot en potentiell varelses liv. Att denne vid befruktningen är en icke-existens och saknar rättigheter på samma nivå som en utvecklad människa gör att jag tar ställning för kvinnans rätt till självbestämmande. Det blir annars väldigt lätt att dra allt till sin spets och hävda att varje ejakulation innebär att man tar död på potentiellt liv. Utifrån ren pragmatik kan man även argumentera för att ett abortförbud leder till allt för mycket lidande orsakat av illegala aborter.
För mig har diskussionerna väldigt lite med vad som är "politiskt korrekt" eller ej.