Annons

Att vägra fotografera lesbiskt par ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Är jag bröllopsfotograf i ett samhälle där det finns homosexuella äktenskap och samtidigt inte vill fotografera homosexuella par så får jag fundera på om jag i så fall ska annonsera om att jag tar bröllopsfoto och om jag ska syssla med det överhuvudtaget? Likadant är det med världshusvärlden som annonserar om bröllopsmiddagar, vill denne inte husera homosexuella par på sin restaurang så får man fundera på om man ska annonsera om och syssla med bröllopsmiddagar över huvud taget. Så är det i verklighetens Sverige med de lagar och regler som gäller idag. Nekar man så riskerar man anmälning och åtal för diskriminering. Att neka privat är ju en helt annan sak, det faller inte inom ramen för åtal. jag är väl för fan fri att fotografera vad jag vill, det håller jag fullständigt med om.
 
Niklas H. skrev:
Tja, det här är ju liksom allt annat inte svart eller vitt.

Om jag kommer till fotografen som jag bokat tid hos och tar av mig alla kläder och säger att " jag är född så´n " eller " det är naturligt " så kan jag nog ändå köpa om denne säger att: jag är ledsen, men jag gillar inte " ( fine ) art nude" !

Editen.
Nä, inte här på västkusten inte, här blåser det in till grannen, och mina "lä-grannar" vill alltid ha något att klaga på!

Men om du bokat tid för fine art nude och fotografen nekar därför att du har svart hudfärg, skulle du acceptera det?
 
Niklas H. skrev:
Som medelålders vit man är det väl tveksamt om jag har rätt att uttala mig om någonting överhuvudtaget, men...:

(...)

jag önskar att jag kan lyssna på P3, läsa en dagstidning, eller gå ut på stan utan att en parad eller person talar om för mig hur j-vla fel jag är som är just, heterosexuell, "ursvensk", icke-feminist osv.

Det finns långt mycket större problem att ta tag i än att en person inte vill fotografera några andra personer.


För det första: vi bör nog inse att vi som är vita män, av medelklass, etniska svenskar, heterosexuella osv har en oerhört priviligierad ställning. Det är inte ett dugg synd om oss som grupp. Av det skälet i alla fall. Däremot har vi ett stort ansvar att inte förtrycka andra.

För det andra: att det finns värre problem är både en dålig ursäkt för att inte ta itu med problemet ifråga, och någonting som vi som inte sitter i den situationen har väldigt lätt att säga.
 
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, så någon kan ha sagt det redan..men ni har inte funderat över att det kan vara så att han ved med sig att han tänder något oerhört på lesbiska kvinnor, så att han vet att han skulle få kåtslag och därför inte kan göra ett bra jobb? ;)
 
Walle skrev:
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, så någon kan ha sagt det redan..men ni har inte funderat över att det kan vara så att han ved med sig att han tänder något oerhört på lesbiska kvinnor, så att han vet att han skulle få kåtslag och därför inte kan göra ett bra jobb? ;)

*ASG*
 
Walle skrev:
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, så någon kan ha sagt det redan..men ni har inte funderat över att det kan vara så att han ved med sig att han tänder något oerhört på lesbiska kvinnor, så att han vet att han skulle få kåtslag och därför inte kan göra ett bra jobb? ;)

Pft! Det är bara att slå på bildstabilisatorn! ;)
 
Walle skrev:
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, så någon kan ha sagt det redan..men ni har inte funderat över att det kan vara så att han ved med sig att han tänder något oerhört på lesbiska kvinnor, så att han vet att han skulle få kåtslag och därför inte kan göra ett bra jobb? ;)

Ja, som man känner sig själv, känner man andra! Men rätt kul som alternativ till den allvarliga tonen...Jag skrattar än. ;-)
 
alfin skrev:
Du får läsa mitt senaste svar till Mattias, så förstår du bättre vad jag argumenterar kring. Jag hetsar inte upp mig i något avseende
...
Jag tycker bara att var och en är berättigad till sin egen uppfattning och för mig är förtryck lika illa, vare sig det gäller människor med annan sexuell läggning eller människor med djup religiös uppfattning.
Hej Lars-Erik,

Till att börja med: jag missade ditt inlägg där, det kom medan jag filade på mitt eget. Sorry.

Jag menade inte att det var du som hetsade upp dig (du låter helt sansad!), det syftade på dessa religiösa som du beskriver som att de känner sig "skymfade" av att homosexuella får rättigheter i samhället. Om det verkligen finns de som känner så, så tycker jag att de ska lugna ner sig lite!

Sen måste jag bara påpeka att det inte är detsamma som "åsiktsförtryck" att inte låta religioner bestämma hur vi andra ska leva våra liv. Det är nåt som religiösa kan ägna sig åt privat, och det står dem fullständigt fritt att göra så, men det vore fel att låta det ha något som helst inflytande över lagstiftning som gäller oss alla.

/Pia
 
Själv sällar jag mig nog till homofobfobikerna. Där har jag hur mycket förutfattade meningar som helst. Fast jag plåtar dem utan mankemang.
 
"Walle":
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, så någon kan ha sagt det redan..men ni har inte funderat över att det kan vara så att han ved med sig att han tänder något oerhört på lesbiska kvinnor, så att han vet att han skulle få kåtslag och därför inte kan göra ett bra jobb? ;)


He he, roligast hittills!

De som myntande begreppet "homofobi" var förmodligen listiga och ordet har ju också fått en oerhörd genomslagskraft.
Begreppet används ju också som att det gällde någons slags allmän "människofobi". Och att känna olust inför homosexuella sexakter skulle vara fult och diskriminerande.


Vad jag inte kan få ihop i min skalle är:
Hur kan man påsta sig vara fritänkande och tolerant samtidigt som man nekar bögar eller flator att gifta sig? Är man dessutom fotograf och nekar ett uppdrag för paret så menar jag att människosynen är definivt inte tolerant eller demokratisk.

Sen kan man ju lägga ut dimridåer och argumentera om rasism, religion och annat. (Till slut brukar alltid A. Hitler dyka upp i diskussionen när det flippar ut för långt)
 
Ja nu skall vi flippa ut riktigt...Tänk om ett bröllopssällskap bokat på en restaurang och kommer dit med naziflaggor och naziuniformer hojtandes heil Hitler! Får jag neka dom inträde då, eller skall jag som svensk och världsbäst på relationer och moral säga: Nämen välkomna alla ..Så trevligt det skall bli! Hoppas att allt skall bli till belåtenhet.

OBS: Jag fotar homosexuella!
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Ja nu skall vi flippa ut riktigt...Tänk om ett bröllopssällskap bokat på en restaurang och kommer dit med naziflaggor och naziuniformer hojtandes heil Hitler! Får jag neka dom inträde då, eller skall jag som svensk och världsbäst på relationer och moral säga: Nämen välkomna alla ..Så trevligt det skall bli! Hoppas att allt skall bli till belåtenhet.

OBS: Jag fotar homosexuella!

Givetvis ska du neka dem inträde. Att vifta med naziflaggor och hojta Heil Hitler brukar kallas hets mot folkgrupp, ett brott som kan ge upp till 4 års fängelse enl. svensk lagstiftning.

Trevlig söndag! :)
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Ja nu skall vi flippa ut riktigt...Tänk om ett bröllopssällskap bokat på en restaurang och kommer dit med naziflaggor och naziuniformer hojtandes heil Hitler! Får jag neka dom inträde då, eller skall jag som svensk och världsbäst på relationer och moral säga: Nämen välkomna alla ..Så trevligt det skall bli! Hoppas att allt skall bli till belåtenhet.

OBS: Jag fotar homosexuella!

Du måste skilja på vad som är lagligt kontra olagligt. Enligt lag får homosexuella ingå partnerskap och med det kommer även det mänskliga behovet att få föreviga ett viktigt skede i livet, dvs bröllopsfoto hos en näringsidkare. Alltså en helt laglig aktivitet. Det kan du inte ställa mot nazistiska uttryck som hets mot folkgrupp, vilket är straffbelagt! Den här frågan handlar inte om moral, vilket folk tycks glömma - det handlar om laglighet och diskriminering.
/Nonno
 
Fast det är inte hets mot folkgrupp om det inte sker offentligt!
Om de kommer i vanliga kläder och klär om inomhus är det helt legalt.
 
Jag tänkte mig just scenariot att naziterna tog fram sina attribut och slagord inne på restaurangen. Det är inte i strid mot lagen, men hade jag varit restaurangchef så hade jag kört ut dom med risk att bli uthängd bl.a här på fotosidan som icke fritänkare och mobbare.
Det hade jag tagit på mig med ett leende må ni tro...ha ha ha!
 
Men det är väl rätt stor skillnad mellan folk som i princip vill gasa ihäl alla som inte har samma hudfärg som dom själva, och folk som bara råkar gilla personer med samma kön? Dvs jag tror ingen här skulle kalla dig mobbare ifall du inte lät nynassarna partaja på din restaurant.
 
Alla har rätt till sin åsikt.
Alla har rätt till sin sexualitet så länge det inte är något olagligt så som sex med barn osv.
Man kan även diskutera om man får ha den läggningen så länge man inte spelar ut det, men i detta samhälle och enligt mig själv som har barn vill jag inte veta av sådana människor.

Homosexualitet är något som är mer eller mindre accepterat idag.
Sedan om man tycker det är OK eller inte spelar ingen roll i detta fall, för ett homosexuellt par ska få leva tillsammans utan att känna sig hotade eller obehag på något sett.

Men en fotograf i detta fall ska kunna välja att inte ta bilder utav homosexuellt par för att han eller hon inte ser detta som OK, däremot får man inte svara på något kränkande sett.
Man får förklara att detta går emot ens etik, tro, lära osv.

Samma sak med en rasist, den personen får tycka illa om oss utlänningar, men får absolut inte skada någon av oss.
Eller säga något kränkande till oss.
Men att den personen får ha denna åsikt är självklar för att vi lever i demokrati.
Därför kan jag välja att inte umgås med någon som är rasist eller halvrasist.

Någon nämnde angående att en fotograf väljer att inte fota Svarta människor.
Det är väl självklart att han eller hon ska kunna välja det.
Samma sak med kristen som väljer att inte fotografera en muslim eller vice versa.

Det är bättre att man är rak och säger ett nej, kan inte göra detta eftersom jag ser problem med detta.
Därför så är det bättre om ni anlitar någon som inte ser något problem med detta.
Denna person som inte ser problem med detta kommer kunna utföra ett bättre jobb såvida han/hon vet vad de gör eftersom de kan utföra detta jobb med öppenhet och utan obehag.

Tycker vi kan sluta diskutera homofob och vad det betyder.

Vänliga hälsningar
Amin
 
pial skrev:
.../att inte låta religioner bestämma hur vi andra ska leva våra liv. Det är nåt som religiösa kan ägna sig åt privat, och det står dem fullständigt fritt att göra så, men det vore fel att låta det ha något som helst inflytande över lagstiftning som gäller oss alla.

Om det nu inte vore för den lilla parentes att en av de tre huvudförgreningarna inom de Abrahamitiska religionerna mera eller mindre direkt kan sägas ha format den västerländska juridiska normen såväl som etik/moral.

mvh
Johan
 
Amin Color skrev:
Alla har rätt till sin åsikt.
Alla har rätt till sin sexualitet så länge det inte är något olagligt så som sex med barn osv.
Man kan även diskutera om man får ha den läggningen så länge man inte spelar ut det, men i detta samhälle och enligt mig själv som har barn vill jag inte veta av sådana människor.

Homosexualitet är något som är mer eller mindre accepterat idag.
Sedan om man tycker det är OK eller inte spelar ingen roll i detta fall, för ett homosexuellt par ska få leva tillsammans utan att känna sig hotade eller obehag på något sett.

Men en fotograf i detta fall ska kunna välja att inte ta bilder utav homosexuellt par för att han eller hon inte ser detta som OK, däremot får man inte svara på något kränkande sett.
Man får förklara att detta går emot ens etik, tro, lära osv.

Samma sak med en rasist, den personen får tycka illa om oss utlänningar, men får absolut inte skada någon av oss.
Eller säga något kränkande till oss.
Men att den personen får ha denna åsikt är självklar för att vi lever i demokrati.
Därför kan jag välja att inte umgås med någon som är rasist eller halvrasist.

Någon nämnde angående att en fotograf väljer att inte fota Svarta människor.
Det är väl självklart att han eller hon ska kunna välja det.
Samma sak med kristen som väljer att inte fotografera en muslim eller vice versa.

Det är bättre att man är rak och säger ett nej, kan inte göra detta eftersom jag ser problem med detta.
Därför så är det bättre om ni anlitar någon som inte ser något problem med detta.
Denna person som inte ser problem med detta kommer kunna utföra ett bättre jobb såvida han/hon vet vad de gör eftersom de kan utföra detta jobb med öppenhet och utan obehag.

Tycker vi kan sluta diskutera homofob och vad det betyder.

Vänliga hälsningar
Amin

Bra inlägg.

Nu var det så att fotografen i fråga riskerade en anmälan. Första frågan är då rimligen, gjorde han något olagligt?
 
Amin Color skrev:
Alla har rätt till sin åsikt.
Alla har rätt till sin sexualitet så länge det inte är något olagligt så som sex med barn osv.
Man kan även diskutera om man får ha den läggningen så länge man inte spelar ut det, men i detta samhälle och enligt mig själv som har barn vill jag inte veta av sådana människor.

Homosexualitet är något som är mer eller mindre accepterat idag.
Sedan om man tycker det är OK eller inte spelar ingen roll i detta fall, för ett homosexuellt par ska få leva tillsammans utan att känna sig hotade eller obehag på något sett.

Men en fotograf i detta fall ska kunna välja att inte ta bilder utav homosexuellt par för att han eller hon inte ser detta som OK, däremot får man inte svara på något kränkande sett.
Man får förklara att detta går emot ens etik, tro, lära osv.

Samma sak med en rasist, den personen får tycka illa om oss utlänningar, men får absolut inte skada någon av oss.
Eller säga något kränkande till oss.
Men att den personen får ha denna åsikt är självklar för att vi lever i demokrati.
Därför kan jag välja att inte umgås med någon som är rasist eller halvrasist.

Någon nämnde angående att en fotograf väljer att inte fota Svarta människor.
Det är väl självklart att han eller hon ska kunna välja det.
Samma sak med kristen som väljer att inte fotografera en muslim eller vice versa.

Det är bättre att man är rak och säger ett nej, kan inte göra detta eftersom jag ser problem med detta.
Därför så är det bättre om ni anlitar någon som inte ser något problem med detta.
Denna person som inte ser problem med detta kommer kunna utföra ett bättre jobb såvida han/hon vet vad de gör eftersom de kan utföra detta jobb med öppenhet och utan obehag.

Tycker vi kan sluta diskutera homofob och vad det betyder.

Vänliga hälsningar
Amin

Mycket bra inlägg!
 
ANNONS