Advertisement

Annons

Att tänka på med resefoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olof_H

Medlem
Hej!
Ska ut och resa med systemkamera för första gången och kommer vara borta ganska länge, är van vid att kunna "kolla in" bilderna på en dator efter att ha fotat, men nu kan det ta upp till en månad och 2 minneskort tills jag får se bilderna utöver den lilla LCD displayen, då kan det vara svårt att se om bilden är riktigt skarp osv. Vill ha tips på allt som har med långresa(backpacking) och systemkamera att göra, allt från fototekniker och utrustnings hanterande/förvaring. Tips?
 
Beror väl lite på var du skall resa, men är det inte altför "off" från civilisationen så brukar det finnas internetcaféer lite var stans i vår värld : )

Bara att bränna ner på cd/dvd och skicka hem/bära med sig, så mineskortet blir ledigt igen.

Mvh.
 
Tack. Har många gig brukar ni ha med i form av minneskort? Har 2gig nu, hoppas att det ska räcka. Ska resa till bl a inden, nepal och kambodja, känner på mig att deras internetcafeér inte är dom snabbaste, men det finns ju fotobutiker som gör sådant också. Är fortfarande lite rädd att man tar suddiga bilder, men får väl bli bättre på att veta exakt vilka slutartider/brännvider som ger tillfredställande skärpa.
 
Senast ändrad:
Det kan vara vettigt att "gardera" sig genom att ha ett extra minneskort med sig, OM det ena skulle gå sönder (vilket iofs inte är så vanligt). Dessutom blir du inte beroende av att hitta en fotohandlare när det ena kortet är fullt, du kan ju fortsätta plåta.

Det smidigaste är kanske att du tar med dig en bärbar hårddisk med kortläsare, då kan du ju tömma kortet när det passar dig. De kostar dock en slant, från 2000 och uppåt...

Jag har Vosonic 3320 som är robust och tålig, och dessutom funkar bra som mp3-spelare.
 
I senaste numret av DigitalFoto (vet inte om den kommit ut i handeln ännu) har de en resespecial som kan vara intressant att kika på för trådskaparen.
 
Hej Olof.
Undrar vad du har för kamera. Om du fotar i Raw-format kommer dina 2gb inte att räcka långt. Antagligen får du leta upp internet-cafeer och överföra dina bilder till Cd eller Dvd. Att anskaffa en mellanlagringsenhet vore nog det bästa för dig även om de är relativt dyra om du fotograferar i Raw-format. Sista alternativet är anskaffa några
extra minneskort typ en 4-8gb till...köra en del Raw-format där du tycker bilderna är viktiga och Jpeg för mindre viktiga bilder.
Mvh Thomas
 
Jag reste i Indien i 3 veckor forra aret, och tank pa att all utrustning (minneskort, batterier etc) ar valdigt valdigt dyrt dar...

Nar vi var dar verkade det som de hade mest 256MB kort, och som dessutom kostade som ett 2GB kort gjorde hemma...

Haller med ovanstaende inlagg om att du maste ha mycket minneskapacitet... Jag hade 4GB for 3 veckor och jag hade inte plats over nar jag kom hem.

Kanske kan du lana ett kort fran nagon kompis for de 2man, sa brukar jag och mina kompisar gora (forutsatt att man inte ska pa semester samtidigt)...

Lycka till, later som en kanon-resa!

/Joakim
 
Tack för alla tips!
Har en EOS350D och skulle gärna fota med RAW+jpg hela tiden, men jag inser nu att det blir svårt. Tror jag får köra på på att skaffa ett till kort på 2-4gig och sedan försöka hitta internet cafeer där man kan ladda över bilderna. Fick ett tips av en kompis om en ipod som kan spara fotografier också.
Om man använder ett 18-55mm objektiv och ett annat med 55-200, vilka slutartider tror ni man bör ha som minimum för att få bra skärpa? Vet ganska bra vilka det är som gäller med 18-55, men 55-200 kommer jag få ganska snart innan jag reser.
 
Olof.
För att få bra skärpa brukar oftast bl. 5,6-8,0 vara där de flesta objektiv är som skarpast. Eftersom du skall resa i "ljusglada" länder bör du fotografera på dessa bländare.
Ang. Ipoden så kolla upp med apple-store först om du kan ladda ner Raw-filer. Jag tror man kan det men det är vissa krux "tydligen". Kolla på apple-sidan eller hör efter med apple-store.
Mvh Thomas
 
Om jag inte miss minner mig så krävs det även en extra enhet till ipoden för att överföringen skall fungera kostnad typ 1500:- jag skulle nog satsa på en hårddisk istället!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.