Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att närma sig främmande människor - tips? boktips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fleshquartet

Ny medlem
Finns det något ställe där man kan läsa och lära mer om att närma sig främmande människor på gatan när man fotograferar?
Hörde talas om att Anders Petersen hade någon kurs om detta ämne,
men jag undrar om det finns någon bok/artikel eller dylikt om det här..

Tala om dina avsikter med bilderna och var öppen och trevlig. Det brukar räcka ganska långt. Beroende på vad för slags människor du vill plåta så kan det alltid vara bra med en dialog om det till exempel är en gatumusikant så kan du prata musik och bara vara trevlig och vara dig själv.

Finns det något ställe där man kan läsa och lära mer om att närma sig främmande människor på gatan när man fotograferar?
Hörde talas om att Anders Petersen hade någon kurs om detta ämne,
men jag undrar om det finns någon bok/artikel eller dylikt om det här..

Missförstå mig rätt, men det känns faktiskt så enkelt att det nog hade blivit världens tunnaste bok.
Som föregående talare föreslagit räcker det med att vara sig själv. Den formulering som hjälpt mig mest är: "Hej, får jag ta en bild av dig?" Alla vill ju inte vara med på bild, men då har det i alla fall inte varit fel på själva frågan.
De som jobbar professionellt på gatan med att värva folk brukar köra formeln: Le - tag ögonkontakt. (Att ställa sig framför den man vill fråga hjälper också väldigt långt om man vill köra så beslutsamt.)
Och egentligen, att fråga någon om att ta en bild är egentligen inte svårare än att fråga om klockan eller vägen.

Lycka till!

Att vara ärlig...

Jo, jag tror att faktiskt vara ärlig och tänka igenom vad bilden skall skildra. På 80-talet plåtade jag ofta i frikyrkor och särskilt i tältkyrkor och då dom frågade varför så sa´jag -"det är en så fantastisk stämning och ljuset är så vackert"... se länken:
http://user.tninet.se/~psn703o/veckans.htm
Ibland kan det vara riskabelt och man måste överväga eventuella risker.
Men aldrig i smyg. Sitter du på ett fik så lägg kameran på bordet, så alla ser att du har kameran framme. Anders P. sa´alltid att ärlighet är det bästa.
När jag var och plåtade i Nordirlnd i Belfast så "stegade" in hos militären deras kontor och presenterade mej och berättade att jag skulle fotografera...på egen risk...Dom blev glada och visade gästboken, att där hos dom, hade varit flera svensk militärer på "studiebesök"... jaha..
Staffan

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto