Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att köpa Photoshop CS6 studentversion..

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Nu har jag en dum fråga...
Men jag har hört mig för hos en återförsäljare för Photoshop och tänkte nu beställa studentversionen, medans jag är student.

Fick då höra att jag validering av att jag är student görs när jag fått varan och att det brukar gå bra med en bild på CSN-kortet...

Kan nån förklara hur det går till?
Jag trodde att man skulle bevisa innan att man är student, för att överhuvudtaget få köpa det.

Men om man får en skiva med programmet, då fungerar det inte innan man bevisat att man är student?
Men när man väl har en skiva så måste det väl fungera även efter att man slutat plugga?
Ifall man måste installera om det?

Om jag minns rätt så får du skicka relevanta handlingar till Adobe, som väl då ger dig serienumret (antar jag). Själv beställde jag via webbutik som gick att logga in till från Mecenat. Då fick man allting komplett och slapp hålla på och krångla med Adobe, eftersom kontrollen redan var utförd genom inloggningen hos Mecenat. Dock var detta på "stenåldern" (när CS4 var hyfsat nytt), så jag vet inte om möjligheten finns kvar. Plus att jag köpte den dyrare varianten som fick användas kommersiellt också. Numera finns bara en version, tror jag, och det är möjligt att det bara var den dyrare som gick att köpa på det sättet som jag gjorde.

Ja, det fortsätter att fungera. Det är för att få köpa som man måste bevisa att man är student. Sedan får man, åtminstone som det varit tidigare, använda programmet så länge man vill.

Senast ändrad:
Jag har ganska nyligen köpt. Du beställer programmet som blir reserverat. Från min högskola fanns en "speciell" blankett där skolan intygade att jag läste där. Scannade in detta intyg tillsammans med mitt ID-kort och mailade in. När mailen blev läst så fullföljdes ordern och efter några dagar hade jag programmet inkl licensnyckeln.

Jag har ganska nyligen köpt. Du beställer programmet som blir reserverat. Från min högskola fanns en "speciell" blankett där skolan intygade att jag läste där. Scannade in detta intyg tillsammans med mitt ID-kort och mailade in. När mailen blev läst så fullföljdes ordern och efter några dagar hade jag programmet inkl licensnyckeln.

Ok, så du fick inte själva skivan innan licensnyckeln?

Som jag har förstått det nu så kommer jag få en förpackning från återförsäljaren och i den finns information om hur man går tillväga. Tydligen skulle det räcka med en bild på CSN-kortet..

Hoppas det inte är alltför struligt.
Är lite nervös över att iom att dom ska sluta sälja Photoshop så här, så kanske något blir fel och jag blir utan...

Om jag minns rätt så får du skicka relevanta handlingar till Adobe, som väl då ger dig serienumret (antar jag). Själv beställde jag via webbutik som gick att logga in till från Mecenat. Då fick man allting komplett och slapp hålla på och krångla med Adobe, eftersom kontrollen redan var utförd genom inloggningen hos Mecenat. Dock var detta på "stenåldern" (när CS4 var hyfsat nytt), så jag vet inte om möjligheten finns kvar. Plus att jag köpte den dyrare varianten som fick användas kommersiellt också. Numera finns bara en version, tror jag, och det är möjligt att det bara var den dyrare som gick att köpa på det sättet som jag gjorde.

Ja, det fortsätter att fungera. Det är för att få köpa som man måste bevisa att man är student. Sedan får man, åtminstone som det varit tidigare, använda programmet så länge man vill.

Hmm.. Jag hittar inte någonstans nu där man kan logga in via Mecenat nu...

Vad menas med att studentversionen inte får användas kommersiellt?

Om du beställer via Adobes sida på nätet ber de dig skicka in personbevis och andra intyg via mail, innan de skickar skivan.

Hmm.. Jag hittar inte någonstans nu där man kan logga in via Mecenat nu...

Vad menas med att studentversionen inte får användas kommersiellt?

Om jag minns rätt gäller det inte numera när det bara finns en studentversion. Tidigare (försvann med CS5 tror jag) fanns det två studentversioner. En som var enbart för studenter och en som var för studenter och lärare, eller något åt det hållet. Den för enbart studenter fick man inte använda för att tjäna pengar, t ex extraknäcka som fotograf vid sidan om. Dessutom fick den billigare versionen bara installeras på en dator, till skillnad mot normalt två (båda datorerna ska tillhöra samma person och exemplaren får inte användas samtidigt).

Alltså: Jag _tror_ som sagt att begränsningen om kommersiell användning är borta, men jag har inte tittat på licensvillkoren. Om en eller två installationer gäller vågar jag inte ens gissa.

Om jag minns rätt gäller det inte numera när det bara finns en studentversion. Tidigare (försvann med CS5 tror jag) fanns det två studentversioner. En som var enbart för studenter och en som var för studenter och lärare, eller något åt det hållet. Den för enbart studenter fick man inte använda för att tjäna pengar, t ex extraknäcka som fotograf vid sidan om. Dessutom fick den billigare versionen bara installeras på en dator, till skillnad mot normalt två (båda datorerna ska tillhöra samma person och exemplaren får inte användas samtidigt).

Alltså: Jag _tror_ som sagt att begränsningen om kommersiell användning är borta, men jag har inte tittat på licensvillkoren. Om en eller två installationer gäller vågar jag inte ens gissa.

Frågade kundtjänsten om detta och tydligen så får CS6 inte användas i kommersiellt syfte...Men.. Innebär det alltså att om jag om nått år får betalda uppdrag som fotograf och behöver redigera bilder, inte får använda det programmet?!

CS6 lärarversion med CD-Rom

Köpte CS6 lärarversion för något år sen. (Jobbade frilans på högskola som lärare.) Den är nog samma som studentversionen, man får ha på 2 datorer. Jag krånglade mig fram i Adobes byzantinska labyrinter, det är direkt svårt, tog mig ett par tre timmar totalt. Hade intyg från högskolan att jag är lärare som jag skannade av och bifogade. Jag beställde ett fysiskt ex på CD-rom. Då allt verkade stämma betalade jag med plastkort (det gick lätt!) och hoppades att det hela hade funkat. Jo, det kom en truck från kontinenten nånstans och ett bud ringde på dörren (man måste vara hemma) och jag skrev på och fick CD-skivan. Laddade in och kopplade upp till Adobe och loggade in med koden på fodralet. En rätt jobbig pärs och det är väl meningen. Har sett på Moderskeppet att Adobe inte tar pengarna om de inte godtar beställningen. Det minskade oron en del.

Bra program tycker jag, Raw-konverteringen är ett stort steg framåt, och man kan välja gråskala i gränssnittet. Så nu får CS6 duga.

Frågade kundtjänsten om detta och tydligen så får CS6 inte användas i kommersiellt syfte...Men.. Innebär det alltså att om jag om nått år får betalda uppdrag som fotograf och behöver redigera bilder, inte får använda det programmet?!

Precis så är det. Studentversionen är till för den som behöver använda/lära sig programmet under sin utbildning, men inte vill betala fullpris eller bråka med 30dagars testversioner.

När man sedan blir egenföretagare så får man köpa en ny licens om man vill ha det "lagligt".

Detta gäller ju de vanliga kopiorna som eventuellt finns kvar i landet.

För "molntjänsterna" som är det nya, så kan man läsa mer på moderskeppet
http://www.moderskeppet.se/studentpriser/

Köpte CS6 lärarversion för något år sen. (Jobbade frilans på högskola som lärare.) Den är nog samma som studentversionen, man får ha på 2 datorer. Jag krånglade mig fram i Adobes byzantinska labyrinter, det är direkt svårt, tog mig ett par tre timmar totalt. Hade intyg från högskolan att jag är lärare som jag skannade av och bifogade. Jag beställde ett fysiskt ex på CD-rom. Då allt verkade stämma betalade jag med plastkort (det gick lätt!) och hoppades att det hela hade funkat. Jo, det kom en truck från kontinenten nånstans och ett bud ringde på dörren (man måste vara hemma) och jag skrev på och fick CD-skivan. Laddade in och kopplade upp till Adobe och loggade in med koden på fodralet. En rätt jobbig pärs och det är väl meningen. Har sett på Moderskeppet att Adobe inte tar pengarna om de inte godtar beställningen. Det minskade oron en del.

Bra program tycker jag, Raw-konverteringen är ett stort steg framåt, och man kan välja gråskala i gränssnittet. Så nu får CS6 duga.

Nej, man måste inte alltid vara hemma. Jag var utomlands när ups kom. De hade ringt tre eller fyra gånger, sedan lämnade budet meddelande på telefonsvararen att han satt paketet i brevlådan.

Precis så är det. Studentversionen är till för den som behöver använda/lära sig programmet under sin utbildning, men inte vill betala fullpris eller bråka med 30dagars testversioner.

När man sedan blir egenföretagare så får man köpa en ny licens om man vill ha det "lagligt".

Detta gäller ju de vanliga kopiorna som eventuellt finns kvar i landet.

För "molntjänsterna" som är det nya, så kan man läsa mer på moderskeppet
http://www.moderskeppet.se/studentpriser/

Konstigt, så här skriver moderskeppet på sidan du länkade till:
Får man använda Adobe Student and Teacher Edition för kommersiellt bruk?
Ja. De som köper denna produkt får använda den för både personligt och kommersiellt bruk.

Angående kommersiellt. Vilken kundtjänst sa detta? Adobes? Sedan CS5 har studentversionen varit exakt samma som vanliga versionen: Du får ha på två datorer och du får göra vad du vill med programmet.

Det du inte får göra är att sälja licensen vidare.

Dock är det tveksamt om jag idag skulle rekommendera någon att lägga ens 2800kr för en fullversion av CS6, en teknik som visserligen kommer att fungera i några år till men som ändå är utvecklings-stoppad.

Abonnera på Photoshop CC istället, eller ta studentversionen av hela Creative Cloud.

mvh / Mattias

Angående kommersiellt. Vilken kundtjänst sa detta? Adobes? Sedan CS5 har studentversionen varit exakt samma som vanliga versionen: Du får ha på två datorer och du får göra vad du vill med programmet.

Det du inte får göra är att sälja licensen vidare.

Dock är det tveksamt om jag idag skulle rekommendera någon att lägga ens 2800kr för en fullversion av CS6, en teknik som visserligen kommer att fungera i några år till men som ändå är utvecklings-stoppad.

Abonnera på Photoshop CC istället, eller ta studentversionen av hela Creative Cloud.

mvh / Mattias

Då var jag inte helt ute och cyklade då alltså.

Jag funderar trots allt på att köpa CS6 och köra med den så länge det funkar rent praktiskt. Jag kör fortfarande CS3 och att köpa CS6 innebär ju att jag skjuter problemet framför mig :)

Om du följer tråden, Mattias, får du gärna svara på följande. Du brukar ju veta vad du pratar om :)

Vet du (eller för all del någon annan) vilka studenter respektive lärare som får köpa de rabatterade versionerna. Jag jobbar som lärare, men inte alls i något fotorelaterat. Visserligen ingår det i mina uppgifter att se till att det kommer upp lite nya bilder på skolans FB-sida, men mer än så är det inte. Räcker det tro? Är det bara att få ett intyg om anställning från arbetsgivaren och sen handla?

Alternativ 2 är att min fru är doktorand. Inte heller något ämnesområde som har med foto att göra. Spelar det roll?

Alternativ 3 är min son som till hösten ska studera humaniora på universitet. Berättigar det till rabatten?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto