Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Att fotografera på Island
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Arleklint
Aktiv medlem
Jag kommer hyra bil med fria mil, men att hyra en jättesuperterränggående bil verkar lite fånigt eftersom många vägar ändå är avstängda i maj och i allafall har inte jag erfarenhet att köra en sån bil på enormt leriga vägar.
Jag väljer basicalternativet. Vanlig personbil längs den stora vägen och vandring med ryggsäck, tält och fotoutrustning.
Jag väljer basicalternativet. Vanlig personbil längs den stora vägen och vandring med ryggsäck, tält och fotoutrustning.
Solina
Medlem
johanh skrev:
Det låter ju rättså ok. Jag trodde det skulle vara mycket dyrare... Fast räcker det till med minsta klassens bil? Jag har hört andra som säger att man behöver bättre bil (helst 4WD) för att det är så lite utbyggt med plana vägar. Jag vill inte köra offroadrally 4WD. Har inte så stor koll på hur vägnätet ser ut på Island... Du får gärna upplysa mig om du orkar
Min plan har varit att ta med en bra bil från Sverige med färjan, men om jag kan slippa 1-2 dygn med sjösjuka enkel väg så gör jag det gärna...
Tack
Johan
Klart jag orkar!! ;-) Det räcker alldeles ypperligt med en vanlig bil. Har sett SÅÅÅ många som har trott att de måste hyra värsta jeeparna, vilket är trams (rent ut sagt).... 4WD behövs definitivt inte om man håller sig till de vägarna som omfattas av den sedvanliga försäkringen... Har själv tagit mig runt ön och lite till (utan några problem alls) med en liten Micra.
Är rädd för att inte det inte räcker med 2 dygn på färjan för att ta sig dit, jag hade nog satsat på att hyra bil där i stället. Men det är mitt sjösjuka jag som talar...
P_S
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Bifogar en bild från Gudafoss, plats på norra Island där landets lärde man vägde för och nackdelar mellan hedendomen och kristendomen.
Tackar för den bilden! Känner igen den från en av mina egna bilder, så nu kan jag döpa om den till något mer meningfullt än "Vattenfall" också!
jakob gawlik
Aktiv medlem
Re: Re: AHAAA!!
Självklart! Det ser jag fram emot!
Arleklint skrev:
Kul, då kan vi tävla med bilderna sen!
Självklart! Det ser jag fram emot!
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Stadan skrev:
??? Fattar inte varför. Island är oerhört vackert på sommaren också.
/Staffan
Lugn i stormen!
Jag har nog inte sagt rakt ut att Island inte skulle vara vackert och fotogent på sommaren, eller?
Mitt skrivna skall iaf inte tolkas så!!
Det jag menar är att det enligt MIg är helt klart mest att hämta fotografiskt under tidig vår och försommar. Hösten har jag inte upplevt där men antar att den också är fin
Klart att Island är vackert oavsett vilken tid på året man reser dit. Men beroende på vad man är ute efter och vad man önskar med sin vistelse så passar ju såklart olika årstider olika bra och bör väljas lika selektivt.
Sedan bör det sägas att mina bilder och det uttryck jag önskar inte tjänar på sommarens generella ljustemperaturer på den breddgraden. Mycket kan sägas runt detta och visst är det så att jag delar mina upplevelser såsom jag värderar dem,
Om man vill till Island för att tex fota landskap och kustlinjer, varför då resa under högsommaren? Visst,, varför inte MEn Om, vilket eller villka är argumenten?
Mvh Niclas,
Senast ändrad:
kFredda
Aktiv medlem
Arleklint
Aktiv medlem
Tack
http://www.timeanddate.com/worldclock/astronomy.html?n=211&obj=sun&month=5&year=2005&day=1
Det blir till att sova dagtid
http://www.timeanddate.com/worldclock/astronomy.html?n=211&obj=sun&month=5&year=2005&day=1
Det blir till att sova dagtid
Arleklint
Aktiv medlem
Re: AHAAA!!
Nu väntar vi snart hem Jakob och hans bilder
Jag åker den 23/5.
jakob gawlik skrev:
Men min är bokad till den 6-12 maj, så jag kommer först )
/Jakob
Nu väntar vi snart hem Jakob och hans bilder
Jag åker den 23/5.
bive
Aktiv medlem
Stadan skrev:
??? Fattar inte varför. Island är oerhört vackert på sommaren också.
Skaftafells nationalpark på södra Island är grymt vackert. Halvöarna på västra och nordvästra sidan är mina favoriter. Oerhört vackra. Snaefellsnäs och den nordvästra halvön (som ser ut som en hand på kartan) är obeskrivbart fina. Även på sommaren.
Thorsmörk heter just Thorsmörk och inget annat.
/Staffan
Jag har varit på Island vid tre tillfällen, juni, juli och december. Klart bäst var i december. Ett ljus som går i klaraste blått större delen av dagen, en dag som i och för sig är kort (motsvarande Östersund) och med ett väder som ändrar sig en eller ett par gånger per dag. Sommaren må vara trevlig på Island, men tidig vinter, det är det vackraste enligt mig
Galaxens President
Avslutat medlemskap
http://largeformatphotography.info/suncalc/Arleklint skrev:
Finns det någon site så att man kan kolla när solen går upp och ner på Island sista veckan i maj?
Där kan du även kolla solpositioner vilken tid på dygnet och året som helst, var som helst. Du kan dock behöva en kartbok för att hitta koordinaterna.
Solina
Medlem
Ja, nu ær vi snart pa væg hem med masor av fina bilder! Vi har precis kommit tillbaks till Reykjavik efter att ha kört hela varvet runt... Det blev alltsa ett helvarv istællet för att köra upp till norrsidan.
En liten grej till dig Janne och andra som planerar att åka nu i maj; Thorsmörk ær just nu helt avstængt för ALL trafik pa grund av snösmæltning och detsamma gæller Dettifoss. Dyrholaey ær ocksa avstængt pa grund av att faglarna dær ska fa hæcka ifred. Kolla det innan du/ni kör ivæg! Det finns kartor med avstængda omraden hos turistinformationerna runt om pa Island. Ha en riktigt, riktigt trevlig tur!!!!
En liten grej till dig Janne och andra som planerar att åka nu i maj; Thorsmörk ær just nu helt avstængt för ALL trafik pa grund av snösmæltning och detsamma gæller Dettifoss. Dyrholaey ær ocksa avstængt pa grund av att faglarna dær ska fa hæcka ifred. Kolla det innan du/ni kör ivæg! Det finns kartor med avstængda omraden hos turistinformationerna runt om pa Island. Ha en riktigt, riktigt trevlig tur!!!!
Arleklint
Aktiv medlem
Solina skrev:
Tack för infon. Jag har antecknat.
Nu ser jag fram mot att se inspirerande bilder från er innan jag åker!
jakob gawlik
Aktiv medlem
suck...
*trummar med fingrarna* Sitter och väntar på att mina bilder från Island ska komma fram till Sverige. Glömde mina minneskort hemma (Ja, jag vet....) Så jag fick låna minneskort o Hdd av en vän. Nu väntar jag bara på att han ska få igång någon sorts ftp-förbindelse eller skicka mina bilder med CD...
Hade drömmar om att landa några bilder på valar, men icke... De ville inte vara med på bild. Det blev en himla massa annat istället. Spenderade en halv dag i jökulsarlon då vädret var gudomligt. Dessutom hade vi sällskap av en miljon måsar och en massa söta sälar
Lite tråkiga färger fortfarande, men det ligger en massa snö kvar och det kan ge rätt häftiga effekter.
Turisterna har fortfarande inte hittat dit, så man har Island för sig själv nu
Hetaste tipset den här gången:
Naturbaden i Myvatn... Finns inte grymmare badutsikt NÅGONSTANS i världen. Tar man dessutom med sig en kall en i badet efter en dammig dag så är lyckan total...
Återkommer när mina bilder har landat.
/Jakob
*trummar med fingrarna* Sitter och väntar på att mina bilder från Island ska komma fram till Sverige. Glömde mina minneskort hemma (Ja, jag vet....) Så jag fick låna minneskort o Hdd av en vän. Nu väntar jag bara på att han ska få igång någon sorts ftp-förbindelse eller skicka mina bilder med CD...
Hade drömmar om att landa några bilder på valar, men icke... De ville inte vara med på bild. Det blev en himla massa annat istället. Spenderade en halv dag i jökulsarlon då vädret var gudomligt. Dessutom hade vi sällskap av en miljon måsar och en massa söta sälar
Lite tråkiga färger fortfarande, men det ligger en massa snö kvar och det kan ge rätt häftiga effekter.
Turisterna har fortfarande inte hittat dit, så man har Island för sig själv nu
Hetaste tipset den här gången:
Naturbaden i Myvatn... Finns inte grymmare badutsikt NÅGONSTANS i världen. Tar man dessutom med sig en kall en i badet efter en dammig dag så är lyckan total...
Återkommer när mina bilder har landat.
/Jakob