Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Att fotografera på Island
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Hur går det med bilderna?
Nu har jag packat och undrar vad jag glömt. Än har jag lite tid att komma på det.
Det där med fotoryggan som handbagage... hmm, den kommer ju att vara för tung, men jag antar det bara är att betala för att få ta den i kabinen? Eller?
SAS och Iclandair säljer dig nog gärna en extra flygstol.
En annan tanke är att kontrollera med flygbolaget hur de garanterar att dels incheckat bagage kommer fram och hur det ersätts vid skada/förlust. Flybolagen ersätter med kilopris på incheckat bagage. Det är inte rimligt att acceptera när incheckat bagage är värdefullt och vida överstiger kilopriset. Här kan flybolget i förhand ge besked om hur de kan lösa denna typ av godstransport med fullt ansvar för godset.
Det är läskigt att bagaekontrollen sker på flygfälten med genomlysning och det behövs knappast speciellt mycket konspiratoriskt tänkande innan möjligheten till extrainkomster finns genom att tipsa andra kriminnella elemet i samhället om vilka väskor som borde försvinna i hanteringen.
Lycka till i det utmanande landskapet
Arleklint
Aktiv medlem
Re: de har kommit
Näe, riktigt så illa är det inte
Solina skrev:
De väger inte handbagaget om du inte uppenbart har 33kg där
Näe, riktigt så illa är det inte
Arleklint
Aktiv medlem
Tack Mikael. Lycka till själv!
I sista stund har jag förbokat hybilen som levereras till flygplatsen. Jag kan varmt rekommendera http://www.atak.is Mycket bra att ha att göra med
I sista stund har jag förbokat hybilen som levereras till flygplatsen. Jag kan varmt rekommendera http://www.atak.is Mycket bra att ha att göra med
Jag ska till Island i slutet av oktober på uppdrag. Under själva uppdragstiden kommer jag att springa runt bland regeringsbyggnader men när jag jobbat klart vill jag ju se landet.
Hur är vädret och soltiden i slutet av oktober?
Om man inte vara vill se natur, vad finns det då att se?
Jag lär nog få hänga på mig kamerorna på flyget som halsband... Annars blir det för tungt i väskorna.
Jag lär nog få hänga på mig kamerorna på flyget som halsband... Annars blir det för tungt i väskorna.
Solina
Medlem
froderberg skrev:
Jag ska till Island i slutet av oktober på uppdrag. Under själva uppdragstiden kommer jag att springa runt bland regeringsbyggnader men när jag jobbat klart vill jag ju se landet.
Helt ärligt Magnus, så finns det inte speciellt mycket att se av landet om man inte är intresserad av natur. Reykjavik kan man sysselsätta sig i i några dagar, men sen tar det stopp. Vad är du intresserad av att se när du reser?? Jag ger jättegärna Reykjavik-tips om du specificerar lite mer?
PMD
Aktiv medlem
Re: de har kommit
Jag har varit med om att handbagaget har vägts. Maxgränsen var 5kg och mitt vägde mer. Mitt och min frus handbagade vägde dock tillsammans under 10 kg så jag frågade om inte det dög.
Jovisst, det var OK så länge jag flyttade över saker till min frus handbagage så att de var för sig vägde max 5 kg. (Givetvis flyttade jag tillbaka grejorna så fort vi hade checkat in.)
PD
PS. Denna resa gick till Madeira, så hur relevant ovanstånde är för Islandsresor vet jag inte.
DS.
Det kan nog hända att de gör, beroende på vad flygbolaget har för policy i frågan.Solina skrev:
De väger inte handbagaget om du inte uppenbart har 33kg där
Jag har varit med om att handbagaget har vägts. Maxgränsen var 5kg och mitt vägde mer. Mitt och min frus handbagade vägde dock tillsammans under 10 kg så jag frågade om inte det dög.
Jovisst, det var OK så länge jag flyttade över saker till min frus handbagage så att de var för sig vägde max 5 kg. (Givetvis flyttade jag tillbaka grejorna så fort vi hade checkat in.)
PD
PS. Denna resa gick till Madeira, så hur relevant ovanstånde är för Islandsresor vet jag inte.
DS.
Solina skrev:
Helt ärligt Magnus, så finns det inte speciellt mycket att se av landet om man inte är intresserad av natur. Reykjavik kan man sysselsätta sig i i några dagar, men sen tar det stopp. Vad är du intresserad av att se när du reser?? Jag ger jättegärna Reykjavik-tips om du specificerar lite mer?
Jag är inte ointresserad av natur på något sätt, men om det finns fiskelägen, byar, orter, evenemang, idrott eller annat så skulle det vara intressant.
Hur är väder och soltiden i slutet av oktober?
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
Jag är inte ointresserad av natur på något sätt, men om det finns fiskelägen, byar, orter, evenemang, idrott eller annat så skulle det vara intressant.
Hur är väder och soltiden i slutet av oktober?
Fiskelägen finns det runt om hela ön, så det är lätt att hitta fram till.
Vädret växlar hela året,, skulle tro att oktober är en fin månad att resa på. Soltiderna är precis som på samma breddgrad i Sverige förutom klockans diff såklart
/Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Niclasfoto skrev:
Fiskelägen finns det runt om hela ön, så det är lätt att hitta fram till.
/Niclas,
Island har ju tråkigt nog strypt sin egen rika traditionella fiskekultur med att ersätta de största delarna med småt gigantiska båtar. Dessa ses ifrån huvudstaden där de flesta ligger,,
Men visst finns det mindre fiskeläger som lever ännu.
/Niclas,
Mr B
Medlem
Naturen på Island skiftar nästa lika ofta som vädret. Varje del av ön har sin tjusning. Själv föredrar jag nog de norra delarna kring Myvattn och Husavik. Där hittar man kontinentalsprickan mellan Amerika och Europa, valar, svavel, svavel och mer eller mindre aktiva hål i jordskorpan.
Vad gäller färdsätt kan jag rekommendera att buss-luffa runt hela ön. Vänster eller högervarv. Hyra eller egen bil skulle jag inte rekommendera då terrängen kan vara ganska grym, att hyra ett riktigt 4WD fordon med lågväxel lär kosta på. För att se bortom allfartsvägarna kan man alltid hitta någon som hyr ut islandshästar (f.ö. den enda hästrasen på ön pga importförbud) eller arrangerar dagturer på hästrygg eller med 4WD.
B & B finns det gott om, varje liten by har alltid plats för en backpacker. Kolla bara så att det bor folk där bussen stannar, det går bara en buss om dagen åt rätt håll...
Se till att du kan hålla din utrustning skyddad från regn, vädret växlar lika fort som du byter film (eller minneskort). Ta med gott om film eller minne för det finns otroligt mycket att plåta överallt på ön.
Håller på att lägga upp ett Islands-album med lite bilder från min enda resa dit.
Bass Johansson
Vad gäller färdsätt kan jag rekommendera att buss-luffa runt hela ön. Vänster eller högervarv. Hyra eller egen bil skulle jag inte rekommendera då terrängen kan vara ganska grym, att hyra ett riktigt 4WD fordon med lågväxel lär kosta på. För att se bortom allfartsvägarna kan man alltid hitta någon som hyr ut islandshästar (f.ö. den enda hästrasen på ön pga importförbud) eller arrangerar dagturer på hästrygg eller med 4WD.
B & B finns det gott om, varje liten by har alltid plats för en backpacker. Kolla bara så att det bor folk där bussen stannar, det går bara en buss om dagen åt rätt håll...
Se till att du kan hålla din utrustning skyddad från regn, vädret växlar lika fort som du byter film (eller minneskort). Ta med gott om film eller minne för det finns otroligt mycket att plåta överallt på ön.
Håller på att lägga upp ett Islands-album med lite bilder från min enda resa dit.
Bass Johansson
Arleklint
Aktiv medlem
Efter en suver;n vecka p[ Island 'r jag helt slut. Sitter p[ ett vandrarhem i Keflavik i v;ntan p[ flyget hem tidigt i morgon bitti.
Jag har inte fotat s[ bra som jag -nskat, men n[gon bild slinker nog upp h;r i forumet i morgon em medans jag kollar igenom den totala sk'rden.
Jag har inte fotat s[ bra som jag -nskat, men n[gon bild slinker nog upp h;r i forumet i morgon em medans jag kollar igenom den totala sk'rden.