Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Att fotografera på Island
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
objernulf
Aktiv medlem
Jag var på Island två veckor sommaren 1992 och åkte runt ön. Åkte dit med färja pga viktbegränsning på flyget. Med färja och bil kan man ju ta med vad som inkl campingutrusting.
På södra delen var regn nästan hela veckan. På norra del var sol och upphåll. Detta är tydligen ganska vanligt.
Fördelen med södra delen är att det finns mycket mer intressant att fotografera. Ditt preliminära program verkar bra. Min bild som du har på väggen är faktiskt inte från Jökulsarlon utan några km därifrån.
Skaftafell är mycket fint. Speciellt vattenfallet (mina Island 3 och 6) men även "skogen", glaciären och utsikten över deltat. Se till att inte komma dit en helg bra. Det är en av Islänningarnas festplats!
Dyrholay är mycket bra för fågelfoto, t ex Lunnefågel.
Seljalandsfoss och Skogafoss får inte missas. Thingvellir är inte så speciellt. Gullfoss är mäktigt och Geysir (dvs Strokkur) är häftigt.
På södra delen var regn nästan hela veckan. På norra del var sol och upphåll. Detta är tydligen ganska vanligt.
Fördelen med södra delen är att det finns mycket mer intressant att fotografera. Ditt preliminära program verkar bra. Min bild som du har på väggen är faktiskt inte från Jökulsarlon utan några km därifrån.
Skaftafell är mycket fint. Speciellt vattenfallet (mina Island 3 och 6) men även "skogen", glaciären och utsikten över deltat. Se till att inte komma dit en helg bra. Det är en av Islänningarnas festplats!
Dyrholay är mycket bra för fågelfoto, t ex Lunnefågel.
Seljalandsfoss och Skogafoss får inte missas. Thingvellir är inte så speciellt. Gullfoss är mäktigt och Geysir (dvs Strokkur) är häftigt.
Gatufoten
Aktiv medlem
Absolut bästa sättet att ta sig fram bland Islands slippriga klippor är på häst. Har du inte ridit häst förr så gör det nu. Islandshästarna som finns där kollar bara om de får en nybörjare på ryggen och går därefter. Lättare än att åka moped.
Har baxat upp både unga damer och gamla tanter (som var rejält tunga i gumpen) på Islandshästar. De tanterna hade aldrig drömt om att rida förr. Men hade något lyckligt i blicken efter en stund, och det var inte bara de som satt på en hingst.
Efter en liten stund vill du tölta också, helst då på hästen.
Island är som specialtillverkat för en som du , dvs en duktig fotograf. Där finns alla komponenter som färger, fukt etc. Att Island och Grönland borde byta namn förstår man efter ett besök. Även om det finns rätt mycket is på Island också.
Har baxat upp både unga damer och gamla tanter (som var rejält tunga i gumpen) på Islandshästar. De tanterna hade aldrig drömt om att rida förr. Men hade något lyckligt i blicken efter en stund, och det var inte bara de som satt på en hingst.
Efter en liten stund vill du tölta också, helst då på hästen.
Island är som specialtillverkat för en som du , dvs en duktig fotograf. Där finns alla komponenter som färger, fukt etc. Att Island och Grönland borde byta namn förstår man efter ett besök. Även om det finns rätt mycket is på Island också.
Bilagor
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Årstiden bör väljas med största möjliga eftertanke
Sommarmånaderna undviker jag tvärt,, jag personligen ser Apr/Maj som spännande tider (beroende på det specifika reseåret). Då kan också förhållandena vara väldigt olika på norra och södra ön, även om den är relativt liten.
Janne, du nämner södra ön. Jag har läst mycket fint om en spännande plats som heter ngt liknande som Porsmörk, rakt väst om Mýrdalsjökull. Där finns visst "grönskande skog" och ett spännande strömdelta,,
Ett annat tips är att spana efter sälar längs stränderna, t ex i Berufjördur på östra kust sidan om vatnajökull.
Jökulsarlon är ju som sagt i tråden ett givet tips,,, Viktigt är att ge en sådan plats tiiiid! Jag kommer att lägga minst 3 till 4 dagar just där nästa resa jag gör dit! Glöm inte heller de andra/övriga små "Arlon,a" i det området. Plötsligt simmar Smålommen förbi mellan isblocken!
(studera en BRa karta innan avresa)!
/Niclas,
Ps, kika på Anders Geidemark,s bok!! "Stigen ur hav, Av vingar skuggad, en underbar bok med fint djup text. Också med förteckning över platsnamnen för bilderna !!
Sommarmånaderna undviker jag tvärt,, jag personligen ser Apr/Maj som spännande tider (beroende på det specifika reseåret). Då kan också förhållandena vara väldigt olika på norra och södra ön, även om den är relativt liten.
Janne, du nämner södra ön. Jag har läst mycket fint om en spännande plats som heter ngt liknande som Porsmörk, rakt väst om Mýrdalsjökull. Där finns visst "grönskande skog" och ett spännande strömdelta,,
Ett annat tips är att spana efter sälar längs stränderna, t ex i Berufjördur på östra kust sidan om vatnajökull.
Jökulsarlon är ju som sagt i tråden ett givet tips,,, Viktigt är att ge en sådan plats tiiiid! Jag kommer att lägga minst 3 till 4 dagar just där nästa resa jag gör dit! Glöm inte heller de andra/övriga små "Arlon,a" i det området. Plötsligt simmar Smålommen förbi mellan isblocken!
(studera en BRa karta innan avresa)!
/Niclas,
Ps, kika på Anders Geidemark,s bok!! "Stigen ur hav, Av vingar skuggad, en underbar bok med fint djup text. Också med förteckning över platsnamnen för bilderna !!
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Arleklint skrev:
Tack Niclas!
Jo, jag har de platser du nämner på min "lista", så vi får se vad det blir i slutändan. Min tanke är att koncentrera mig på ett mindre antal platser för att försöka göra så mycket som möjligt av dom.
Låter mycket klokt. Den ena dagen är inte den andra lik,,
/Niclas,
jakob gawlik
Aktiv medlem
AHAAA!!
Men min är bokad till den 6-12 maj, så jag kommer först )
/Jakob
/Jakob
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Fina tider det där.
Många har endast möjlighet att besöka Island under de rena sommarmånaderna, vilket jag inte skulle göra om det inte var så att jag faktiskt var bosatt där.
April men spec Maj är super,,
Har man tur så får man uppleva alla årets årstider om man bilar runt ön i slutet av april och början av maj.
Mitt måtto är att inte resa till Island och liknande destinationer efter att gräset blivit grönt Så enkelt är det!
Mvh Niclas,
Många har endast möjlighet att besöka Island under de rena sommarmånaderna, vilket jag inte skulle göra om det inte var så att jag faktiskt var bosatt där.
April men spec Maj är super,,
Har man tur så får man uppleva alla årets årstider om man bilar runt ön i slutet av april och början av maj.
Mitt måtto är att inte resa till Island och liknande destinationer efter att gräset blivit grönt Så enkelt är det!
Mvh Niclas,
Stadan
Aktiv medlem
??? Fattar inte varför. Island är oerhört vackert på sommaren också.Niclasfoto skrev:
Skaftafells nationalpark på södra Island är grymt vackert. Halvöarna på västra och nordvästra sidan är mina favoriter. Oerhört vackra. Snaefellsnäs och den nordvästra halvön (som ser ut som en hand på kartan) är obeskrivbart fina. Även på sommaren.
Thorsmörk heter just Thorsmörk och inget annat.
/Staffan
Solina
Medlem
Jag tycker att alla årstider på island har sina tjusningar. Det hela måste ju vägas mot vad man gillar att göra under sina semestrar. Att vandra på Island under höst/vinter/vår/tidig sommar är kanske inte det första man tänker på, exempelvis. Dock slipper man turisterna om man åker under vintern, men då får man ju å andra sidan slåss med begränsad framkomlighet och riktigt lynnigt väder..... Men det är inte mycket som slår en klar vinternatt med norrsken ute på Islands gränslösa viddor...
Joi
Aktiv medlem
husen på Island är mäst i betong eftersom det kräver mindre underhål än trähus inte för att det inte finst några trä och man behöver trä för att bygga formen som betongen sedan häls i, ok jag har ett bra föreslag på en rundtur som är att hyra bil åka till den blå lagunen och sen till Grindavik några km derifrån och köra öster med kusten och till en sjö som heter Kleyfarvatn som är i vulkanisk område med geysrar sedan kan du kolla Hveragerdi som har massor av växthus uppvärmda med varma källor.Om du har lust kan du fortsätta öster till Gullfoss och Geisir, man kan tälte var man vill nästan och det fins gott om vandrarhem+hotel.. mvh jói
Solina
Medlem
johanh skrev:
Har någon en idé om ungefär hur mycket det kostar att hyra bil på Island? Låt oss säga per 14 dagar?
mvh Johan
Hejsan Johan!! Jag har tidigare hyrt hos Átak. De har bra service, genom att de kör ut bilen och hämtar den på önskad plats i Reykjavik (kostandsfritt). Det kostade under förra (tidiga) sommaren ca 4000 SKR per vecka. Minsta klassens bil med extraförsäkring och obegränasade mil... Och allvarligt talat, det är riktigt onödigt att lägga pengar på stor bil med 4WD, för försäkringarna täcker ändå inte "f-vägar". Dvs de vägar där 4WD behövs för att ta sig fram.... Ett tips är också att jämföra lite, priserna har ändrats drastiskt mellan olika företag under de senaste 5 åren. Ta en titt på www.alp.is , www.atak.is , www.geysir.is , och de sedvanliga avis och Hertz. De sistnända kan ha erbjudanden i samband med ditt flygbolag och kan löna sig...
johanh
Aktiv medlem
Det låter ju rättså ok. Jag trodde det skulle vara mycket dyrare... Fast räcker det till med minsta klassens bil? Jag har hört andra som säger att man behöver bättre bil (helst 4WD) för att det är så lite utbyggt med plana vägar. Jag vill inte köra offroadrally 4WD. Har inte så stor koll på hur vägnätet ser ut på Island... Du får gärna upplysa mig om du orkar
Min plan har varit att ta med en bra bil från Sverige med färjan, men om jag kan slippa 1-2 dygn med sjösjuka enkel väg så gör jag det gärna...
Tack
Johan
Min plan har varit att ta med en bra bil från Sverige med färjan, men om jag kan slippa 1-2 dygn med sjösjuka enkel väg så gör jag det gärna...
Tack
Johan
Arleklint
Aktiv medlem
Re: AHAAA!!
Kul, då kan vi tävla med bilderna sen!
jakob gawlik skrev:
/Jakob
Kul, då kan vi tävla med bilderna sen!
Arleklint
Aktiv medlem
Joi skrev:
husen på Island är mäst i betong eftersom det kräver mindre underhål än trähus inte för att det inte finst några trä och man behöver trä för att bygga formen som betongen sedan häls i, ok jag har ett bra föreslag på en rundtur som är att hyra bil åka till den blå lagunen och sen till Grindavik några km derifrån och köra öster med kusten och till en sjö som heter Kleyfarvatn som är i vulkanisk område med geysrar sedan kan du kolla Hveragerdi som har massor av växthus uppvärmda med varma källor.Om du har lust kan du fortsätta öster till Gullfoss och Geisir, man kan tälte var man vill nästan och det fins gott om vandrarhem+hotel.. mvh jói
Tack, jag läser och planerar rutten