Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fota mörk och ljus person

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Jag ska fota 2 flickor (kompisar i 25-års åldern) och den ena är väldigt ljus (både i hår och hud) Den andra är väldigt mörk (både i hår och hud)

Vilken bakgrund kan passa bäst...vit el mörkgrå? Några tips hur jag ska klara att fota dessa flickor med bra resultat?

Du får nog prova dej fram. Det viktiga är att du har blixtar...

Jga har fotat mörkhåriga personer med svart bakgrund och då satt en blixt bakifrån så att personen "poppar" ut. Mycket effektivt.

Ljusa bakgrunder (vit) har jag också använt för att fota ljusa personer och då sett till att rikta en stark blixt mot bakgrunden så den blivit "kritvit". En obelyst vit bakgrund upplevs ofta grå.

Så jag skulle först prova en vit bakgrund och brassat på ljus på bakgrunden bakom flickorna.

Personligen gillar jag inte gråa bakgrunder eftersom jag alltid tycker det bli så tråkiga...

Det låter ungefär som bröllopsfotografernas största mardröm, en svart man i frack, och en kritvit brud i vit klänning :)

Helt klart är det inte enkelt, det är lätt att någons hudtoner sticker iväg. Lika lite som vita gillar att se grisrosa ut på bilderna gillar mörkhyade att bli kolsvarta eller chokladbruna, så det gäller verkligen att hålla koll på hudtonerna.

Personligen är jag störtförtjust i mörkgrå bakgrund, så länge man ljussätter den så den inte blir jämngrå! Jag brukar lägga en spot bakom modellen/modellerna, så det blir som en "gloria" runt modellerna, d.v.s. att bakgrunden är ljus bakom modellerna och avtar mot mörkt utanför modellernas konturer.

Hur man ljussätter beror ju förstås mycket på vad man vill åstadkomma, man får tänka sig för med ljussättningen så man inte ljussätter den ena modellen ljusare än den andra t.ex. genom att skicka på en blixt mer eller mindre "från sidan". Då kommer den modell som står närmast blixten exponeras rikligare än den som står längre ifrån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar